Permalänk

Fläktposition på stormtrooper chassi

Hej !
Har precis köpt en ny fläkt till Mitt stormtrooperchassi som jag tänkt sätta på sidan av chassit .
Vilket är bäst att sätta den så att den trycker in luft mot grafikkorten och ev cpu. eller så att den skjuter ut luft ur chassit ?
Övrig orientering på fläktarna är som följer:
de två främsta riktningsbara fläktarna skjuter ut luften rakt ut [x] [x] i denna riktning mot bilden .
Den bakre skjuter ut till vänster , samt den övre rakt upp
Tips & idéer mottages tacksamt !
Mvh Lars Johan Mandel

Permalänk
Medlem

Alla fläktar in, förutom den bakom cpu-kylaren

Permalänk
Skrivet av Lindell90:

Alla fläktar in, förutom den bakom cpu-kylaren

Även de i fronten samt toppen ?
De i fronten skall suga in , den i toppen upp , den bakom cpun ut , den på sidan av chassit in ? Är detta korrekt ?
Mvh
Lars J

Permalänk
Medlem

Sitter på mobilen, kan inte kolla hur ditt chassi ser ut just nu.. men jag kör på att varmluften ska ut på ett ställe, och den svala luften spelar det egentligen ingen roll varifrån den kommer. Såklart är det bättre om den kommer underifrån, eftersom sval luft är tyngre, som alla vet... det optimala är väl egentligen att göra som det senaste "raven"-chassit, alla insug underifrån och moderkort/cpukylare/hela köret vridet 90grader så att cpukylaren blåser uppåt

Meen detta är ju som sagt ravenchassit.... jag skulle iallafall blåsa in luft ovanfrån, framifrån, underifrån och från sidan om jag vore du och om jag förstår hur ditt chassi ser ut utan att kolla upp det... och så lämna fläkten bakom cpukylaren på utblås

Du vill inte ha turbulens med varmluft som ska transporteras runt på alla märkliga sätt, på samma sätt som man drar vattenkylning. ..

Varmluften som kommer ut bakpå chassit borde hinna svalna/späs ut innan den möjligtvis kommer upp till de övre fläktarna... jag hade tidigare ett FD R4-chassit där jag hade den ena toppfläkten på insug (den främre) och den andra på utblås (den bakersta), och på den bakre kunde jag känna hur den blåste ut kalluft, så jag vände på den

Permalänk

Front, botten och sidor in och top och bak ut är grundregel i alla chassien. In nere, ut uppe typ.
Skulle du även sätta toppen in så får den jobba mot naturlagen om varm luft stiger. samt du hade fått ett enormt övertryck som jag inte tror du hade haft nytta av, bättre med lite undertryck så det dras in kall luft till grafikkortet/en och får ut allt snabbast möjligt.

Permalänk

Tusen tack ! Får placera om de i fronten så att de suger in samt sätta den nya på sidan så att den gör detsamma .
Mvh Lars M