Höja fläktens hastighet?

Permalänk
Medlem

Höja fläktens hastighet?

Hej!

Mitt GTX 780 blir ibland lite väl varmt under tung användning; kortet kommer nämligen upp i temperaturer kring 80 grader.
Samtidigt snurrar fläkten bara på ca 30% av maxhastigheten. Då kortet inte låter speciellt mycket gör det inget för mig om fläkten snurrar lite fortare.
Hur kan jag göra för att få fläkten att snurra fortare vid användning för att sänka temperaturen?

Tack för alla svar

Visa signatur

Med plutonium tvingar vi dansken på knä!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av petterus:

Hej!

Mitt GTX 780 blir ibland lite väl varmt under tung användning; kortet kommer nämligen upp i temperaturer kring 80 grader.
Samtidigt snurrar fläkten bara på ca 30% av maxhastigheten. Då kortet inte låter speciellt mycket gör det inget för mig om fläkten snurrar lite fortare.
Hur kan jag göra för att få fläkten att snurra fortare vid användning för att sänka temperaturen?

Tack för alla svar

Exempelvis kan man ladda hem MSI afterburner.
Där kan du ändra diverse grejer. Bland annat göra en egen fläktkurva för grafikkortet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är normalt att grafik kort kommer upp i den värmen under belastning, max brukar ligga runt 95-100 grader och då kommer kortet antagligen att gå sönder.

Fläkten körs troligtvis på auto, du skulle väl kunna ändra det till en viss RPM på fläkten men vet inte om jag skulle rekomendera det. Bäste vore om du öppnade datorn och använda tryckluft för att få bort damm på grafik kortet, du kanske skulle få ner värmen liite då, fast beror även på luft cirkulationen i datorn vad värme kan ligga runt.

Normalt så kanske du skulle ligga på runt 70-75 som minst under belastning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Det är normalt att grafik kort kommer upp i den värmen under belastning, max brukar ligga runt 95-100 grader och då kommer kortet antagligen att gå sönder.

Fläkten körs troligtvis på auto, du skulle väl kunna ändra det till en viss RPM på fläkten men vet inte om jag skulle rekomendera det. Bäste vore om du öppnade datorn och använda tryckluft för att få bort damm på grafik kortet, du kanske skulle få ner värmen liite då, fast beror även på luft cirkulationen i datorn vad värme kan ligga runt.

Normalt så kanske du skulle ligga på runt 70-75 som minst under belastning.

Som sagt; ladda hem msi afterburner ex och gör en egen fläktkurva. 30% låter väldigt lite för den tempen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Istället för att ändra fläktkurvan direkt, så kan man ställa ner target temp lite, default är 80c.
Om man ställer ner den till tex 75c så kommer fläkten arbeta mer med auto.

Men 80c är inget fel, eller att kylaren är dammig osv, utan är vad target temp är satt till när kortet går tungt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Istället för att ändra fläktkurvan direkt, så kan man ställa ner target temp lite, default är 80c.
Om man ställer ner den till tex 75c så kommer fläkten arbeta mer med auto.

Är väl snarare så att kortet kommer köra med samma fläktkurva (varvtal i förhållande till temp), men helt enkelt inte klocka upp sig lika högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Är väl snarare så att kortet kommer köra med samma fläktkurva (varvtal i förhållande till temp), men helt enkelt inte klocka upp sig lika högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja inte helt säker på hur exakt det blir då, men om kortets TDP hålls oförändrat eller höjs borde det bli att fläkten går upp i rpm.
moderna grafikkort är lite knepiga kan vara, med dynamiska frekvenser, GPU boost m.f parametrar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Nja inte helt säker på hur exakt det blir då, men om kortets TDP hålls oförändrat eller höjs borde det bli att fläkten går upp i rpm.
moderna grafikkort är lite knepiga kan vara, med dynamiska frekvenser, GPU boost m.f parametrar.

Fläkten följer fläktkurvan, oavsett temp target. GPU-boosten försöker hålla maxklock vid full load, och klockar ner sig dynamiskt för att hålla temp target.

Sätter du temp target på 75 istället för 80 kommer fläkten snurra på det varvtal som motsvarar 75°C i fläktkurvan och gpun klocka ner sig oftare för att hålla temperaturen, om inte fläktens kylförmåga är tillräcklig vid det varvtalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4