Permalänk
Avstängd

Två subnät

Har två routrar och tänkte ha dd-wrt på den ena. På dd-wrt går det köra min VPN-tjänst.
FiberRoutern - Övriga nätverket/datorer
FiberRoutern - Övriga nätverket - dd-wrt - Nas

För att dd-wrt ska fungera på routern som VPN-klient måste dd-wrt ligga på ett annat subnät (ex 192.168.1.x vs 192-168.0.X).
Kan man komma åt från övriga nätverket, tex xbmc, min Nas om den ligger på ett annat subnät? Är det fasta ip-adresser på datorerna som gäller då och man styr vilken internetuppkoppling med gatway-inställningar?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Du kan köra dem på samma subnet. Gör jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dabman:

Du kan köra dem på samma subnet. Gör jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur? Ställa in som AP för just min NAS? Får då leta efter hur man gör. Låter ju toppen om det går.
Har en Asus RT-AC66U.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Nope, går inte ha en router bakom en fiberrouter och köra vpn på samma subnät.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Har två routrar och tänkte ha dd-wrt på den ena. På dd-wrt går det köra min VPN-tjänst.
FiberRoutern - Övriga nätverket/datorer
FiberRoutern - Övriga nätverket - dd-wrt - Nas

För att dd-wrt ska fungera på routern som VPN-klient måste dd-wrt ligga på ett annat subnät (ex 192.168.1.x vs 192-168.0.X).
Kan man komma åt från övriga nätverket, tex xbmc, min Nas om den ligger på ett annat subnät? Är det fasta ip-adresser på datorerna som gäller då och man styr vilken internetuppkoppling med gatway-inställningar?

Det fixas genom routing.
Next hop dd-wrt nätet är wan-if på din dd-wrt (och inte fiberroutern).

Har du tur behöver du bara sätta upp det i din "fiberrouter" annars måste du sätta en route i varje dator i det "yttre" nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Nope, går inte ha en router bakom en fiberrouter och köra vpn på samma subnät.

Jag har samma router som dig med original firmware och det går utmärkt att köra samma subnet. Ligger bakom fiberkonverter jag med, men det hör inte hit.

Ställ in DHCP range 192.168.1.2-100
Ställ VPN range 192.168.1.201-210

Jag VPNar in och kommer åt allt på mitt lan, som vanligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madtop:

Det fixas genom routing.
Next hop dd-wrt nätet är wan-if på din dd-wrt (och inte fiberroutern).

Har du tur behöver du bara sätta upp det i din "fiberrouter" annars måste du sätta en route i varje dator i det "yttre" nätet.

Tyvärr kan man inte göra mycket i Net at Once Intendo men ska man skapa ett subnät

Sedan ändra det vpn opperatören rekomenderar: Från DHCP server till Static: 192.168.0.1

Då borde det väll komma åt sin Nas med XBMC även om alla andra datorer har 192.168.1.xxx för Nasen kommer få en 192.168.1.xxx adress och Internet hämtas från 192.168.0.1 (måste vara olika subnät om routern ska fungera som router efter en router?).

Skrivet av dabman:

Jag har samma router som dig med original firmware och det går utmärkt att köra samma subnet. Ligger bakom fiberkonverter jag med, men det hör inte hit.

Ställ in DHCP range 192.168.1.2-100
Ställ VPN range 192.168.1.201-210

Jag VPNar in och kommer åt allt på mitt lan, som vanligt.

Jag har tyvärr aldrig lyckats få igång VPN med orginal FW och beror nog på vilken leverantär man har. Deras system skiljer sig ju enormt från vpn-levernatör till vpn-leverantör. Jag har www.ovpn.se

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Tyvärr kan man inte göra mycket i Net at Once Intendo men ska man skapa ett subnät

http://s26.postimg.org/xhffpy05l/1_intendo.jpg

http://s26.postimg.org/yv72l8zex/2_intendo.jpg

Sedan ändra det vpn opperatören rekomenderar: Från DHCP server till Static: 192.168.0.1
http://s26.postimg.org/bxkavr58p/dd_wrt.jpg

Då borde det väll komma åt sin Nas med XBMC även om alla andra datorer har 192.168.1.xxx för Nasen kommer få en 192.168.1.xxx adress och Internet hämtas från 192.168.0.1 (måste vara olika subnät om routern ska fungera som router efter en router?).

Du ska inte skapa "second IP Address" i din Inteno, du ska sätta upp en route.
Går inte det måste du göra det i varje dator.

Permalänk
Avstängd

Sätta upp en route går nog inte. Mjukvaran till Inteno från Net at Once är minimaliskt. Har man Ownit så får man göra så mycket mer bla brygga till annan bättre router (vad jag förstått efter läst på forum swec). Därför jag inte rekommenderar Net at Once om man har behov av att utöka sitt vetande.

(jo, jag vet att det finns en guide här om hur man rootar och tar kontrollen över Nat at Once Intendo med risken att bli avstängd i deras nät).

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Kan du inte ringa operatören och be dem bryggan den, fungerara hos de flesta operatörer.

Annars skulle jag köra på de du får och ställa din egna asus som en ap och fortfarande köra samma nät.

Permalänk
Medlem

Kan du inte stänga av nat i inteno routern eller köra den i bridge-mode? Då får du en enklare installation

Annars borde det teoretiskt vara så här du ska göra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dabman:

Kan du inte ringa operatören och be dem bryggan den, fungerara hos de flesta operatörer.

Annars skulle jag köra på de du får och ställa din egna asus som en ap och fortfarande köra samma nät.

Nej Net at Once bryggar inte sina routrar om man ringer. De är inte lika mån om sina kunder som Ownit är.

Skrivet av jocke92:

Kan du inte stänga av nat i inteno routern eller köra den i bridge-mode? Då får du en enklare installation

Annars borde det teoretiskt vara så här du ska göra
http://i.imgur.com/yCxQGLv.png

Gott att lära sig av er men nu har jag löst mitt problem på ett annat sätt. Min VPN leverantör www.ovpn.se hjälpte mig genom fjärrstyrning (TeamViewer) att få till Open VPN i Synology-Nasen direkt med att ställa in Time Stamp mm. Service så det skriker om det och det tackar man för Kommer upp en guide snart på deras hemsida.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Förstod inte att du hade extern VPN leverantör. Trodde du vill aktivera egen vpnsever på ditt nät, för att komma åt resurser.

Permalänk
Avstängd

Det kommer komma i planeringen

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)