Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Starta med en CD

Jag har ett Gigabyte GA Z97X-UD5H-BKmoderkort med BIOS F6.
Hur gör jag om jag vill starta med en CD/DVD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tjörn (6 mil norr om GBG)
Registrerad
Dec 2009

Vill du starta från CD tillfälligt så är det F12 -> Välj CD enheten. Vill du ändra bootordningen permanent så gör du det genom BIOS (kommer du åt genom DEL)

Chassi: Fractal Design Define R3 Minnen: Corsair 6GB 1600 MHz CL8 Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R Nätaggregat: Corsair RM 850W Processor: Intel Core i7 950 Systemdisk: Samsung SSD EVO 840 250GB Grafikkort: Gigabyte Geforce GFX 470 SOC Galleri/Byggnation: Less is more

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Jag vet hur jag startar BIOS eller UEFI som det väl heter nu för tiden. Jag kan inte hitta något alternativ för att starta med CD/DVD. Det är bara hårddiskarna som fin listade. Detta är då om jag trycker på DEL vid start. Prövar jag F12 så kommer inte ens alla diskar upp och definitivt inte DVD:n.
Jag är inte helt säker men jag tror att det blev så här när jag uppdaterade till BIOS F6.
På gamla datorn som hade den gamla typen av BIOS listades hur mycket RAM som fanns, vilket grafikkort och hur mycket minne det hade samt alla installerade hårddiskar listades innan Windows kom igång. Här listas inget utan det första som kommer upp är Windows loggan och den där snurrande saken.