Trasiga fläktar - Gigabyte GTX 470 SOC

Permalänk
Medlem

Trasiga fläktar - Gigabyte GTX 470 SOC

Har en relativt gammal PC, se signatur för info. Har ingen garanti kvar på grafikkortet och en av fläktarna låter extremt mycket och snurrar långsammare än den borde, en har lagt av helt och en stackare jobbar själv numera för att kyla kortet. Vet inte hur de fungerar, men snurrar jag två av de tre fläktarna med handen så känner jag att de är extremt sega, låter som att ett kullager gått sönder(1. Är det ens kullaget i fläktarna?).

2. Nu till delen där jag behöver er expertis på Sweclockers, vad ska jag göra?

3. Finns det någon prisvärd kylare att köpa till ett sånt här gammalt grafikkort eller är det mer prisvärt att köpa ett nytt?
Har egentligen inte användning för bättre prestanda då de få spel och program jag använder mig av rullar på med min nuvarande hårdvara så känns onödigt att köpa ett nytt grafikkort.

4. Kan köpa ett begagnat MSI GTX 770 för runt 1300 kr, är det det bästa alternativet kanske?

5. Går det att köpa enbart nya fläktar och byta de nuvarande? Ska ändå förbi Inet efter jobbet idag tänkte jag.

Detta är grafikkortet och kylaren jag har just nu som vill ge upp. http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3569#o...

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk

Tja, billigaste är att köpa en eftermarkandskylare till ditt grafikkort;

http://www.inet.se/produkt/5322375/arctic-cooling-accelero-tw...

Men då måste du byta den själv. Dessutom ytterst osäker om den funkar till ditt kort då du ej har referensmodell. Att bara köpa samma fläktar är nog omöjligt.

Ett 770 för 1300 är ok, nyare o bättre grafikkort som även drar mindre ström.
Känns som att ett gtx 470 är såpas gammalt nu att även andra komponenter på kortet kan börja dö närsomhelst. Inte värt o lägga pengar på det.

Min rekommendation är ett gtx 770 helt ok för 1300, eller nått annat begagnat kort.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

finns en annan lösning: som är mer eller mindre gratis ta en liten borr, borra snett in i mitten av fläkten långsamt och försiktigt. när du kommer till lagret så är det dags att sluta. Ta fram någon typ av olja, jag använde symaskinolja.
Droppa i en droppe eller två, å snurra dem. sen kommer de förhoppningsvis snurra som vanligt igen, (gjorde detta själv på min arctic cooler extreme, tror jag den heter) har nu snurrat ljudlöst och i bra fart i ett år extra. Kanske skall tilläggas att det inte är säkert att detta fungerarm men du verkar ju itne ha ngt att förlora på att försöka!

Permalänk
Medlem

Säger som föregående talare. Bättre nog att köpa ett begagnat.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

finns en annan lösning: som är mer eller mindre gratis ta en liten borr, borra snett in i mitten av fläkten långsamt och försiktigt. när du kommer till lagret så är det dags att sluta. Ta fram någon typ av olja, jag använde symaskinolja.
Droppa i en droppe eller två, å snurra dem. sen kommer de förhoppningsvis snurra som vanligt igen, (gjorde detta själv på min arctic cooler extreme, tror jag den heter) har nu snurrat ljudlöst och i bra fart i ett år extra.

Riktigt grymt! Gillar det du gjort! Bättre att laga än att köpa helt klart!

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

finns en annan lösning: som är mer eller mindre gratis ta en liten borr, borra snett in i mitten av fläkten långsamt och försiktigt. när du kommer till lagret så är det dags att sluta. Ta fram någon typ av olja, jag använde symaskinolja.
Droppa i en droppe eller två, å snurra dem. sen kommer de förhoppningsvis snurra som vanligt igen, (gjorde detta själv på min arctic cooler extreme, tror jag den heter) har nu snurrat ljudlöst och i bra fart i ett år extra. Kanske skall tilläggas att det inte är säkert att detta fungerarm men du verkar ju itne ha ngt att förlora på att försöka!

Alldrig hört förut, men kan säkert funka så varför inte? Skulle det funka så behöver du ju inte betala en spänn, om det misslyckas så kan du ju fortfarande köpa det där gtx 770 för 1300 sek. Definitivt värt ett försök.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

Alldrig hört förut, men kan säkert funka så varför inte? Skulle det funka så behöver du ju inte betala en spänn, om det misslyckas så kan du ju fortfarande köpa det där gtx 770 för 1300 sek. Definitivt värt ett försök.

Ja förutom symaskinsoljan då... men är ganska säker på att det hade fungerat med en droppe olivolja med