Köpa nytt graffe efter flera år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

Köpa nytt graffe efter flera år.

Hej.

Jag har ett asus geforce 560ti men funderar på att uppgradera nu inför WoD. Gick in på inet och ser att det har kommit väldigt många nya sen jag köpte mitt senaste, nu är senaste "nummret" uppe på 970 eller nått sånt.. Iallafall jag har ingen aning om vilket som är bra och vilket som är dåligt. Jag trodde att ju högre siffra - desto bättre graffe? Men jag har sett te x 660 som är dyrare än 750 osv..

Iallafall jag betalar max 3k för nytt kort, gärna lägre, men då kan jag inte köpa ett 9XX kort men är det nödvändigt? Samtidigt, ifall jag köper ett sprillans nytt gKort kommer inte resten av min dator flaska? Jag har en i5a @ 3.3ghz och 8gig minne.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2010

Första siffran är serien (generationen) och de två efterföljande är prestandan så att säga, sen så blir ju korten lite effektivare för varje ny generation också och det kan vara värt att ta med i beräkningen. För att få ett hum om ungefär hur korten presterar så har SweC gjort ett grymt prestanda index där korten är normaliserade mot varandara.

Du lär dessutom komma rätt långt på en I5:a och 8 GB ram, det är inte så många spel som är CPU-tunga.

CPU: Hyffsat snabb! GPU: Finns också! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tillräcklig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011

Valfritt 970 är definitivt värt dom extra hundralapparna. Mycket strömsnåla = går kallt = lägre ljudnivå.

Dator: Asus RoG Maximus VII Gene - Intel i5 4690K @4,4Ghz (1,21v)
MSI GTX 980 @1455Mhz - G. Skill Ripjaws X 8GB 2133Mhz XMP
Samsung 850 EVO 250GB - WD Blue 1TB - EVGA SuperNOVA G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyinflyttad Sunnebo
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Melodylekfull:

Valfritt 970 är definitivt värt dom extra hundralapparna. Mycket strömsnåla = går kallt = lägre ljudnivå.

Hur är 970's med tanke på Coilwhine som man läst om på forumet?

Dator: Någon random Dell Dator för tillfället
Konsol: PS4 Pro
Mobiltelefon: Samsung S7 Edge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011

Visst har mer coilwhine, andra mindre. Jag har haft tur!

Skrivet av Andreas_SyntaX:

Hur är 970's med tanke på Coilwhine som man läst om på forumet?

Dator: Asus RoG Maximus VII Gene - Intel i5 4690K @4,4Ghz (1,21v)
MSI GTX 980 @1455Mhz - G. Skill Ripjaws X 8GB 2133Mhz XMP
Samsung 850 EVO 250GB - WD Blue 1TB - EVGA SuperNOVA G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av spirates:

Hej.

Jag har ett asus geforce 560ti men funderar på att uppgradera nu inför WoD. Gick in på inet och ser att det har kommit väldigt många nya sen jag köpte mitt senaste, nu är senaste "nummret" uppe på 970 eller nått sånt.. Iallafall jag har ingen aning om vilket som är bra och vilket som är dåligt. Jag trodde att ju högre siffra - desto bättre graffe? Men jag har sett te x 660 som är dyrare än 750 osv..

Iallafall jag betalar max 3k för nytt kort, gärna lägre, men då kan jag inte köpa ett 9XX kort men är det nödvändigt? Samtidigt, ifall jag köper ett sprillans nytt gKort kommer inte resten av min dator flaska? Jag har en i5a @ 3.3ghz och 8gig minne.

Om din i5:a är en 2500K eller bättre ska det inte vara något problem med ett GeForce 970.

AMD FX-8350 | Corsair H80i | ASUS Crosshair V Formula-Z | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR3 16GB 1866MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Inet - Sweclockers fri frakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyinflyttad Sunnebo
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Melodylekfull:

Visst har mer coilwhine, andra mindre. Jag har haft tur!

Köpte själv en 970 Idag (Asus) Lite smått coilwhine, men hörs ej genom chassit!

Edit: Nvm, hade med tur!

Dator: Någon random Dell Dator för tillfället
Konsol: PS4 Pro
Mobiltelefon: Samsung S7 Edge