Vilka sata portar ska jag ansluta till ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Vilka sata portar ska jag ansluta till ?

Har Asus Z97-A. Ska koppla 3 sata enheter. OS disk, lagring disk och optisk enhet. Frågan är vilka portar ska jag ansluta dessa enheter till? Har läst manualen men hittar inget som svarar på min fråga. Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

OS-disk till SATA-1
Lagring till SATA-2
Optisk till SATA-3

Så har jag alltid gjort och det har alltid funkat. Däremot är jag inte helt säker på att det i huvudtaget spelar något som helst roll längre. Men det var iaf den gamla regeln. Och jag följer den än idag när jag bygger datorer. (blir ett par om året - minst)

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,7 Ghz @ 1,27v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Asus PB278Q @ 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Asus Z97-A har 4 st. SATA 6 Gbit/s samt 1 SATA Express som även fungerar som ytterligare 2 st. SATA 6 Gbit/s. Så det spelar ingen roll vilka SATA-portar du använder eftersom alla är lika snabba, men du kan ju använda de vanliga portarna först så slipper du flytta kablarna om du vill koppla in en SATA Express-enhet senare. Ordningen spelar ingen roll, du kan ställa in i BIOS vilken disk den ska boota ifrån ifall den försöker boota från fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Ok får köra så. Tack så mycket för hjälpen