Använda gammal router som "nätverkskort"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2013

Använda gammal router som "nätverkskort"

Tjenare Sweclockers! Någon som vet om jag kan använda en gammal router för att få wifi åtkomst på en dator? Min bror har nämligen en stationär dator utan wifi och eftersom han och våran router bor i varsin sida av huset så är det inte ett alternativ att dra en kabel. Så undrar helt enkelt om han kan ta en av våra gamla routrar och använda den för att få wifi?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Jul 2012

Normalt sett inte, om det är en vanlig router av standard modell.
Vissa routrar kan ändra funktion till "repeater" men då krävs det även stöd i eran andra router.
Andra routrar kör linux och kan laddas med annan mjukvara för att uppnå det ni vill men här börjar även överkursen.
Köp ett billigt nätverkskort eller ett rejält med en gång. Eller en "hottplug" och kör nätverket i elkablarna om ni ska spela.

Edit: Priserna börjar på 300kr. Det går att komma undan billigare med noname märken.
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/t...

GA-Z97P-D3 | i5 4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GF 760GTX | Samsung 850EVO 120Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | CPU: Arctic TwinTurbo II | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus 3T | NAS: Synology 211j + XPEnology Hemmabygge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Provetector:

Normalt sett inte, om det är en vanlig router av standard modell.
Vissa routrar kan ändra funktion till "repeater" men då krävs det även stöd i eran andra router.
Andra routrar kör linux och kan laddas med annan mjukvara för att uppnå det ni vill men här börjar även överkursen.
Köp ett billigt nätverkskort eller ett rejält med en gång. Eller en "hottplug" och kör nätverket i elkablarna om ni ska spela.

Edit: Priserna börjar på 300kr. Det går att komma undan billigare med noname märken.
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/t...

Dold text

Någon som kan förklara för mig hur en sådan fungerar i praktiken?

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2013

Skulle han få högre hastigheter/mer stabilitet med en sådan som du länka än om han kör med ett trådlöst nätverkskort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Harmånger
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av emilgf:
Dold text

Tror dom kör signalen över jordkabeln.

Spelburk | i7 5930k | 32GB DDR4 | Asus X99 Deluxe | Nvidia 1080 | EVGA T2 1000W | FD Define S
Server 1 | i7 4770k | ASUS Z97-K | Corsair 500W | Fractal Design Arc
Server 2 | HP Microserver Gen8 | Xeon 1230 V2 3.3Ghz | 16GB ECC DDR3
Pfsense | HP Microserver Gen8 | Intel G1610T | 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av emilgf:
Dold text

I praktiken? Du pluggar in en enhet i ett eluttag vid routern och den andra enheten vid datorn.

Skrivet av Herr.Senap:

Skulle han få högre hastigheter/mer stabilitet med en sådan som du länka än om han kör med ett trådlöst nätverkskort?

Troligtvis.

Skrivet av Citrona:

Nej, signalen överförs över fas och nolla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2013

Läste det här omdömet på Inet: "Nej, det här ger jag upp. Försökte koppla in Comhems Tivo-box via det här. Funkar sporadiskt med störningar, har provat en mängd eluttag. Tänder jag golvlampan i vardagsrummet försvinner i princip bilden helt. Huset jag bor i är byggt 2003 så förhoppningsvis är elkablaget någorlunda modernt.
Undvik är mitt råd."
Är det ett vanligt problem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Maj 2006

Det enklaste är väl att prova? Speciellt med tanke på att ni redan har hårdvaran hemma?

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Schlätta
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Herr.Senap:

Läste det här omdömet på Inet: "Nej, det här ger jag upp. Försökte koppla in Comhems Tivo-box via det här. Funkar sporadiskt med störningar, har provat en mängd eluttag. Tänder jag golvlampan i vardagsrummet försvinner i princip bilden helt. Huset jag bor i är byggt 2003 så förhoppningsvis är elkablaget någorlunda modernt.
Undvik är mitt råd."
Är det ett vanligt problem?

Man måste ju ha samma fas till att börja med, sedan beror mycket på hur det är kopplat i huset ifråga.

Gamerigg: | Win10 | InWin 303 | ASUS X99-A | Intel i7-5820K | Gamerstorm Captain 240 | Intel 600p 256GB | MSI R9 380 Gaming 4GB | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av madtop:

I praktiken? Du pluggar in en enhet i ett eluttag vid routern och den andra enheten vid datorn.

Troligtvis.

Nej, signalen överförs över fas och nolla.

Skrivet av Citrona:

Tack så mycket, menade hur signalen överförs.

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Kompisens brorsa köpte en sådan (kanske inte just den modellen) för att deras wifi inte nådde och de inte ville dra kabel och han kan inte häller få det att fungera

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av A7V:

Det enklaste är väl att prova? Speciellt med tanke på att ni redan har hårdvaran hemma?

För att kunna prova måste man veta hur man ska gå till väga, har googlat men hittade inga svar så provade här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Citrona:

på denna är det inte möjligt Har inget stift för jordpinnen (annars har det egentligen varit en bättre ide ).

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsåker
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av Herr.Senap:

Tjenare Sweclockers! Någon som vet om jag kan använda en gammal router för att få wifi åtkomst på en dator? Min bror har nämligen en stationär dator utan wifi och eftersom han och våran router bor i varsin sida av huset så är det inte ett alternativ att dra en kabel. Så undrar helt enkelt om han kan ta en av våra gamla routrar och använda den för att få wifi?

Vad har du för gamla routrar? Det kan ju gå att sätta dessa i AP-klient läge...

Server: P4 2,53 XP pro SP3 RAID1 1TB
TVrum: Ath. 64 X2 5200+ 8GB ram W7
Barndator: Laptop Fujitsu i7 6GB
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 3st 10" + 1st 15,6"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Kolla annars om man kan lägga in OpenTomato, dd-wrt eller liknande på den gamla routern. I sådana fall kan du förvandla den från router till att bli accesspunkt hur enkelt som helst.

Hotplug tycker jag absolut är värt att prova. Många jag känner är extremt nöjda, medan det exempelvis för mig fungerade uselt. Om det fungerar så tror jag att det är klart bättre än en trådlös anslutning genom hela huset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Det kan nog vara möjligt att använda router som nätverkskort. Jag har testat åt andra hållet med en TP-link router. Jag använde den som accesspunkt. Matade in signalen via en av de 4 LAN ingångarna och fick WIFI ut. Det gick ju att stänga av DHCP. Dvs. se till att den inte delar ut IP adresser. Det fungerade. Det borde vara fullt möjligt att låta den ta emot WIFI och ta ut signalen på LAN uttagen. Har Ni en gammal router med WIFI så är det ju lätt att testa. Men ett trådlöst nätverkskort kostar ju så lite så det är inte lönt att strula för mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Du kan få ett usb-nätverkskort på typ Kjell för ~150. http://www.kjell.com/Sok?showall=&query=tr%C3%A5dl%C3%B6st+n%...

Annars fungerar väl nätverk över elnätet sådär vad jag förstått.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Fördelen med att skrämma igång den gamla routern är att då kan fler saker sedan anslutas i routerns switchportar, samt att vanligtvis har routern bättre mottagning än en USB-dongel, vilket kan göra uppkopplingen mer stabil.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2013

Tänkte precis som Talisker00 men nu har det löst sig på annat sätt av ren tur så problemet är nu mer inte ett problem.