Permalänk
Medlem

Löda på nytt BIOS

(MSI Z77A-GD55)

Hur många pins har BIOS? räcker det med en lödkolv eller måste ja nått mer? Hittar inte riktigt BIOS, nån som vet vart det sitter?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

...Ursäkta? BIOS är väl ingen komponent, utan mjukvara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haellgren:

...Ursäkta? BIOS är väl ingen komponent, utan mjukvara?

antar att han brickat bios och vill byta bioschippet som sitter på moderkortet!

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Sötast

Första steget till ett lyckat resultat är forskning/förarbete ^^

Permalänk
Medlem

Bild på GD65, men placeringen bör vara densamma.
http://www.hardwaresecrets.com/fullimage.php?image=44670
Sedan en liten bild från någon annan sida
http://www.bios-chip24.com/WebRoot/Store22/Shops/63730052/506...
Ja, jag är en baddare på att använda sökmotorer...

Du bör nog vara åtminstone halvkompetent på att löda, eller ha en vän som är det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

'ja tjena! nä fan, jag vill mest bara testa gillar o laga saker, ja bios är brickat. inte så många pins o löda ändå.
gör inget om det går sönder.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

'ja tjena! nä fan, jag vill mest bara testa gillar o laga saker, ja bios är brickat. inte så många pins o löda ändå.
gör inget om det går sönder.

Kan säga att en "45w lödkolv" från biltema inte kommer räcka till detta. För det första så anväds blyfritt lod vilket gör smälttemperaturen högre, och för det andra så är toppen väldigt stor. Sen behöver du ett nytt bioschip förladdat med rätt bios för ditt moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

'ja tjena! nä fan, jag vill mest bara testa gillar o laga saker, ja bios är brickat. inte så många pins o löda ändå.
gör inget om det går sönder.

Dessutom har ditt moderkort "m-flash" så du kanske kan fixa det med en annan dator och ett usb-minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Dessutom har ditt moderkort "m-flash" så du kan fixa det med en annan dator och ett usb-minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Testat det redan. Jag o en polare satt i 4 timmar. Vi testade allt.
Olika filnamn, bootable, icke-bootable, usb-sticka, dvdr, olika brännprogram,
alla knappkombinationer, ps/2 bord, usb bord...

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Kan säga att en "45w lödkolv" från biltema inte kommer räcka till detta. För det första så anväds blyfritt lod vilket gör smälttemperaturen högre, och för det andra så är toppen väldigt stor. Sen behöver du ett nytt bioschip förladdat med rätt bios för ditt moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

jag ska klara det med en 45w lövkolv från biltema.
jag har chippet på g med senaste bios från taiwan!

chippet kostar 80 kr inkl porto typ, ska bara bli kul

edit: ska köra bly, nån med massa jävla bly i. så mycket bly att ryssen kommer och hämtar mig!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dusken912:

antar att han brickat bios och vill byta bioschippet som sitter på moderkortet!

Ah, något nytt lär man sig varje dag

Permalänk
Medlem

Berätta hur det gick sen!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att all handel ska ske via marknaden. Tog även bort ett meningslöst inlägg.

Citat:

§ 9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...