Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2012

Hjälp med CPU/minnesfrekvenser

Hej min vänner. Det blir svårt att fatta mig kort då jag inte vet vilken info som är av värde, därmed ger jag er allt jag sitter på just nu:

Jag har dessa minnena, som skall köras i 1333MHz, men till en början kördes de i 1066MHz när jag tittade i BIOS.

Jag har byggt datorn själv till mina föräldrar, och har sparat på t.ex. processorn från deras föregående dator då jag kände att det inte behövdes köpas nytt då deras användande inte kräver det. Processorn i datorn är den ökände Intel Core 2 Quad Q6600 som från fabrik skall ligga på 2,4GHz.

BIOSen jag har att tillgå för moderkortet jag använder är inte direkt 2014års variantens "klick-BIOS" där i princip vem som helst kan överklocka sina grejer, utan det handlar om den mer klassiska blå/gula BIOSen där du måste veta vad du gör till 110% för att allt skall bli rätt.

Efter att ha läst en del på olika forum om just det moderkortet har jag efter många om och men lyckats få minnenas MHz att faktiskt ligga på 1333MHz i BIOS och om ovannämnda stämmer angående CPU-Z mätvärden och att programmets värde skall gångras med två så verkar minnena ju faktiskt gå i 1333MHz nu då?

Såhär ser det ut under fliken SPD (Slot #2 ser identisk ut):

Efter allt detta ordbajsande kommer då slutligen vad jag faktiskt undrar, vilket är egentligen två saker.

1. Minnena jag har skall enligt både CDON och G.Skill självas info ha latens 9-9-9-24. I CPU-Z mätvärde står det ju som ovan visar 7-7-7-20? Läses dessa värden på annat sätt också eller är någonting knas här?

2. Bilden nedan visar hur Processorns värden ser ut i CPU-Z; även här blir jag fundersam... Som sagt så skall processorn köras i 2,4GHz från fabrik, men av CPU-Z att döma körs den nu i ~2GHz? Är det jag som läser av värdena fel igen, eller hur ligger det till egentligen?

Stort tack på förhand till de mer pålästa som kan tänkas hjälpa till med svar. Suttit här och pillat lite försiktigt fram och tillbaka i BIOS utan någon vidare framgång (eller??), så det hade varit till stor hjälp om någon kunde konfirmera att allt står rätt till, eller i annat fall hjälpa mig med hur jag går till väga för att lösa problemen.

Må väl.
- Mansion

Corsair Carbide 330R Blackout
CPU i7 6700k CPU-kyl Corsair Hydro H100i GTX MB MSI Z170A GAMING M7
GPU EVGA GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0+ SSD 500GB Samsung 850 EVO
RAM Corsair DDR4 16GB 3000Mhz PSU NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär
LJUD Onkyo A800 @ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Dina minnen verkar ju gå snabbare än vad de är specade för, så du har nog lyckats överklocka dem Lägre latenser är bättre ju.
1364Mhz och låga latenser är ju fint

Vidare har du nog kvar dina energisparfunktioner i sydbryggan (C-states?) som gör att din cpu klockar ned sig vid idle. Kolla dina värden när du kör prime95/OCCT/Intel burntest eller något liknande så ska den nog köras i 9x341mhz= 3.07 GHz

Standard FSB är 266mhz och standard multiplier är 9. Det blir 2.4ghz.

Så framgång har du nog nått trots allt

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Printscreen:

Dina minnen verkar ju gå snabbare än vad de är specade för, så du har nog lyckats överklocka dem Lägre latenser är bättre ju.
1364Mhz och låga latenser är ju fint

Vidare har du nog kvar dina energisparfunktioner i sydbryggan (C-states?) som gör att din cpu klockar ned sig vid idle. Kolla dina värden när du kör prime95/OCCT/Intel burntest eller något liknande så ska den nog köras i 9x341mhz= 3.07 GHz

Standard FSB är 266mhz och standard multiplier är 9. Det blir 2.4ghz.

Så framgång har du nog nått trots allt

Hmm, okej. Men den där fliken "SPD" som jag missat och nu uppdaterade en bild på, den säger inget mer angående minnena eller utan de körs nu i 7-7-7-20?

Om så är fallet blir min första tanke; är det bra? Kanske de inte klarar av det? Jag ställer gärna om dem till 9-9-9-24 om det gör det säkrare för mig.

Angående det du säger om processorn att den har kvar energisparfunktioner, hur stänger jag av det? Jag har ingen anledning att ha den nedklockad för att spara energi, hellre att den går på minimum 2,4GHz hela tiden. Eller funkar det så att den går upp högre om det krävs?

Jag vet inte vad "standard FSB" är tyvärr så hänger inte riktigt med, men i CPU-Z står det ju att min "Rated FSB" är 1363.95MHz och att min "Multiplier" är x 6.0 ( 6 - 9 ) (Vad nu det inom parentesen betyder?).

Har du lust att utveckla?

• Update:

Haha asså jag har ju verkligen ingen aning om vad jag håller på med här men jag körde det här OCCT programmets CPU-test i 10min och då såg det ut så här:

Säger detta någonting? Klockfrekvensen på processorn gick ju som du sade upp över 3GHz, hade den inte gjort detta om den inte var överklockad? Jag menar, detta innebär alltså att jag lyckats överklocka den med...? Temperaturen på processorn gick som högst upp på 50 grader (Core #1) vilket känns helt ok antar jag?

Inga andra värden som ser oroväckande ut?

Jag kan inte riktigt läsa av ifall den testade minnenas frekvens, är det kanske ett annat test man kör då eller hur funkar det?

Stort tack för hjälpen!
- Mansion

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Mansion:

Hmm, okej. Men den där fliken "SPD" som jag missat och nu uppdaterade en bild på, den säger inget mer angående minnena eller utan de körs nu i 7-7-7-20?

Om så är fallet blir min första tanke; är det bra? Kanske de inte klarar av det? Jag ställer gärna om dem till 9-9-9-24 om det gör det säkrare för mig.

Angående det du säger om processorn att den har kvar energisparfunktioner, hur stänger jag av det? Jag har ingen anledning att ha den nedklockad för att spara energi, hellre att den går på minimum 2,4GHz hela tiden. Eller funkar det så att den går upp högre om det krävs?

Jag vet inte vad "standard FSB" är tyvärr så hänger inte riktigt med, men i CPU-Z står det ju att min "Rated FSB" är 1363.95MHz och att min "Multiplier" är x 6.0 ( 6 - 9 ) (Vad nu det inom parentesen betyder?).

Har du lust att utveckla?

• Update:

Haha asså jag har ju verkligen ingen aning om vad jag håller på med här men jag körde det här OCCT programmets CPU-test i 10min och då såg det ut så här:

http://xam.nu/f/occt.png

Säger detta någonting? Klockfrekvensen på processorn gick ju som du sade upp över 3GHz, hade den inte gjort detta om den inte var överklockad? Jag menar, detta innebär alltså att jag lyckats överklocka den med...? Temperaturen på processorn gick som högst upp på 50 grader (Core #1) vilket känns helt ok antar jag?

Inga andra värden som ser oroväckande ut?

Jag kan inte riktigt läsa av ifall den testade minnenas frekvens, är det kanske ett annat test man kör då eller hur funkar det?

Stort tack för hjälpen!
- Mansion

Äh, om datorn går stabilt så tycker jag att du ska köra minnena i det där, även om det är över spec (specen är ju bara vad tillverkaren lovar att de klarar, det finns ju alltid marginaler)

Vidare tycker jag inte att du behöver stänga av några energisparfunktioner för processorn, då går den svaralare och kanske håller längre när du inte använder den.

För de här gamla Core2Quad-processorerna räknar man ut frekvensen genom att multiplicera frontsidebussen (FSB) med multipliern (i ditt fall varierar den mellan 6 och 9 för att spara ström).

Såna här gamla CPUer fanns typ inte i "K"-utförande med upplåst multipel så man fick öka sin FSB för att få upp hastigheten.
Din FSB är idag 340MHz jämfört med original 266.

Så original: 266x9=2400
Och din ökade FSB: 341x9=3070Mhz

Rated FSB blir fyra gånger högre pga Quad Data Rate men det är inte så viktigt att läsa om

Nu kan jag förresten kommentera om dina minneshastigheter. I din CPU-Z "memory"-flik står det "FSB: DRAM 1:2 " vilket anger förhållandet mellan FSB och minneshastighet. Dina minnen körs alltså i dubbelt så hög hastighet som din FSB (341x2=682, sen Double data rate på det = 1364mhz.
I ditt BIOS kanske du inte kan ha helt fristående "minnesmultipel/minnesratio" så du måste ställa den till vissa fasta värden, i det här fallet att DRAM körs dubbelt så snabbt som din FSB.

Dina värden i OCCT ser kanonbra ut, 50 grader är väl inga temperaturer, hehe. Gissar att du inte kör Intels standardkylare på din Q6600, då dessa blev rätt varma.

Hoppas du blev lite klokare och att jag inte virrade till det för mycket, har i alla fall fått kaffe, men långa svar på många frågor är inte min styrka direkt

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Printscreen:

Äh, om datorn går stabilt så tycker jag att du ska köra minnena i det där, även om det är över spec (specen är ju bara vad tillverkaren lovar att de klarar, det finns ju alltid marginaler)

Vidare tycker jag inte att du behöver stänga av några energisparfunktioner för processorn, då går den svaralare och kanske håller längre när du inte använder den.

För de här gamla Core2Quad-processorerna räknar man ut frekvensen genom att multiplicera frontsidebussen (FSB) med multipliern (i ditt fall varierar den mellan 6 och 9 för att spara ström).

Såna här gamla CPUer fanns typ inte i "K"-utförande med upplåst multipel så man fick öka sin FSB för att få upp hastigheten.
Din FSB är idag 340MHz jämfört med original 266.

Så original: 266x9=2400
Och din ökade FSB: 341x9=3070Mhz

Rated FSB blir fyra gånger högre pga Quad Data Rate men det är inte så viktigt att läsa om

Nu kan jag förresten kommentera om dina minneshastigheter. I din CPU-Z "memory"-flik står det "FSB: DRAM 1:2 " vilket anger förhållandet mellan FSB och minneshastighet. Dina minnen körs alltså i dubbelt så hög hastighet som din FSB (341x2=682, sen Double data rate på det = 1364mhz.
I ditt BIOS kanske du inte kan ha helt fristående "minnesmultipel/minnesratio" så du måste ställa den till vissa fasta värden, i det här fallet att DRAM körs dubbelt så snabbt som din FSB.

Dina värden i OCCT ser kanonbra ut, 50 grader är väl inga temperaturer, hehe. Gissar att du inte kör Intels standardkylare på din Q6600, då dessa blev rätt varma.

Hoppas du blev lite klokare och att jag inte virrade till det för mycket, har i alla fall fått kaffe, men långa svar på många frågor är inte min styrka direkt

Stort tack för svar! Jag kör med en enklare arctic cooler, något bättre än stock; men det är marginellt.

Jag resonerade väl ungefär som du gjorde, men efter att jag manuellt försökt ställa om minnena till 9-9-9-24 igår så blev ju fick ju datorn fnatt och kunde inte ens starta. Efter att sedan tagit ut batteriet ur moderkorter gick den då att starta igen men var tillbaka på default settings på alla håll, d.v.s:

Nu är inte FSB höjt någonting, så processorn står på 2.4GHz och minnena på 1066MHz. Det som är wierd är ju att minnena fortfarande körs i 7-7-7-20 som "standard" OCH efter att mor min suttit och surfat med lite flikar uppe samtidigt så fick hon för bara 20 minuter sedan bluescreen och datorn startade om sig.

Jag befarar ju att detta beror på minnena och hade så gärna velat ställa om dem till 9-9-9-24 men sist jag gjorde det så blev ju allt kaoz. Den gillade typ inte att värdena utöver de som skulle vara 9 och det som skulle vara 24 stod på auto antar jag.

Eller kan det vara så att det berodde på att jag ställde ner Volten till 1.5 när jag väl bytte latensen..?

Blir f*n inte klokare av någonting här, nu när datorn väl går på default - DÅ får jag bluescreen?

Tips är starkt välkomna, morsan envisas med att hon måste använda datorn så nu sitter hon på samma dator som nyss fick bluescreen..

Mvh. Mansion

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Om inte batteriborttagningen fixade det så tycker jag att det är dags för en "load failsafe settings" eller "load factory settings" i bios, och kolla om du kan ladda in en s.k. "XMP-profile" för dina minnen, om det stöds, då läser bios av vad intel själva rekommenderar för minnena och fixar själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Printscreen:

Om inte batteriborttagningen fixade det så tycker jag att det är dags för en "load failsafe settings" eller "load factory settings" i bios, och kolla om du kan ladda in en s.k. "XMP-profile" för dina minnen, om det stöds, då läser bios av vad intel själva rekommenderar för minnena och fixar själv.

Tack återigen, och sorry att jag inte svarat förrän nu men varit upptagen med sjukhusbesök igår/idag.

Jag körde på "failsafe settings" då det inte fanns något alternativ för factory och nej; det hjälpte icke.

Minnena körs fortfarande i dessa 7-7-7-20 och egentligen förändrades ingenting vad jag kunde se.

Det här med "XMP-profile" har jag inte koll på riktigt, skall det göras i BIOS det med eller laddar man hem någon XMP fil först, eller hur funkar det?
Som sagt, det här är nog en av de smalaste och sämsta BIOS jag använt. Bara en sådan sak som att det bara finns optimized eller fail safe settings att ladda, och inte ens factory, det skrämmer mig...

Lust och utveckla det där med XMP? Skall det finnas som alternativ i BIOS i sådana fall? Har inte sett det vad jag kan minnas och har detta BIOS inte ens alternativet "load factory settings" så betvivlar jag att det skulle ha sådana fancy saker, men får dubbelkolla det i så fall.

Återigen tack för all fortsatt hjälp!
- Mansion

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Mansion:

Tack återigen, och sorry att jag inte svarat förrän nu men varit upptagen med sjukhusbesök igår/idag.

Jag körde på "failsafe settings" då det inte fanns något alternativ för factory och nej; det hjälpte icke.

Minnena körs fortfarande i dessa 7-7-7-20 och egentligen förändrades ingenting vad jag kunde se.

Det här med "XMP-profile" har jag inte koll på riktigt, skall det göras i BIOS det med eller laddar man hem någon XMP fil först, eller hur funkar det?
Som sagt, det här är nog en av de smalaste och sämsta BIOS jag använt. Bara en sådan sak som att det bara finns optimized eller fail safe settings att ladda, och inte ens factory, det skrämmer mig...

Lust och utveckla det där med XMP? Skall det finnas som alternativ i BIOS i sådana fall? Har inte sett det vad jag kan minnas och har detta BIOS inte ens alternativet "load factory settings" så betvivlar jag att det skulle ha sådana fancy saker, men får dubbelkolla det i så fall.

Återigen tack för all fortsatt hjälp!
- Mansion

Halloj, gjorde en snabbgoogling men det verkar inte finnas stöd för XMP i ditt gamla mobo. XMP är en profil man laddar in inuti bioset för att slippa ställa in inställningar själv. Dina minnen/mobo kanske inte har det bara.

Lyckas du inte starta datorn med failsafe ligger du illa till misstänker jag. Titta på dina bilder du postat här i tråden och försök ställa in i BIOS likadant som det såg ut då, så kanske du har tur

Annars kan du prova att köra med bara en minnesmodul, en chansning såhär på torsdagseftermiddan