Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2008

Värt att gräva ner Coax för 80k?

topic.
Eftersom det inte är möjligt att få fiber i det området där jag bor så blir man erbjuden Coax istället för ADSL.
Är det värt att gräva ner Coax för 80k till villan (100/10 är max hastigheten som erbjuds), eller försöka ta kontakt med kommunen
och försöka övertala dom att byta ut Coax nätet mot fiber.

Ber om ursäkt i förhand om något är otydligt/fel i det jag skrev.

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002

Vad kan du få ut via ADSL nu?

CPU: i7 6700k + Fractal Design S24 // GPU: EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ // RAM: Kingston 16GB 2133MHz CL13 MoBo: MSI GAMING M7 // PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold // SSD: Samsung SM951 256GB M.2 NVMe + Samsung EVO 850 250GB M.2 // Chassi: Fractal Design S OS: W10 Pro // Skrämar: Acer XB270HU + 2x Dell U2412M
NAS: Synology DS415+ (3x WD RED 6 TB) // Konsol: Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

80k för coax?

NOPE

7900x @ 4,7ghz - 1080ti @ 2100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2009

Tycker det låter som en tung investering för 100/10, man klarar sig ju rätt bra på det idag, absolut... men hur ser det ut om 10 år? Är det troligt att de erbjuder snabbare abonnemang på samma infrastruktur eller kommer du vara fast vid dessa hastigheter fram tills man byter till fiber?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Selmalagerlöf:

topic.
Eftersom det inte är möjligt att få fiber i det området där jag bor så blir man erbjuden Coax istället för ADSL.
Är det värt att gräva ner Coax för 80k till villan (100/10 är max hastigheten som erbjuds), eller försöka ta kontakt med kommunen

Vilken leverantör är det?

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004

Skulle aldrig lagt 80k på coax!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2003

I många kommuner kan man ansöka om bidrag för att finansiera utbyggnad av fiber om man bor på landsbygden. Hur ser det ut där du bor? Är det ett bostadsområde med flertalet villa ägare, eller är det landsbygd? Kan det finnas andra som kan vara intresserade av fiber?

Av vilken anledning finns det inte möjlighet att få fiber i det området du bor i?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östra Götaland
Registrerad
Aug 2013

topic.

Nej.

Starta en ekonomisk förening istället och försök att få dit fiber från en angränsande stad.

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

För 80000 kr nej aldrig..Tar ju en herrans massa år för att det ska betala sig emot adsl..

╔ Corsair 32GB DDR3 CL9 1600Mhz DOMINATOR PLATINUM ■
╠ MSI Krait SLi Edition ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ Intel i7 4790K
╠ DeepCool Captain 240EX ■ Kingston HyperX Savage 250GB
╠ Corsair Graphite 760T ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ BenQ XR3501 35-inch Curved Ultra Wide 144HZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2008

Jag kör 4G hemma och får 50/20 och det kostade mig 3000kr för en 4G antenn.
Kan rekommenderas

http://www.sundshult.se väder, loggning och webcam, flygbilder och massa mer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av Tino:

Vad kan du få ut via ADSL nu?

8/1 för 390 i månaden nu när dom ändrar priset (dom asen)

Skrivet av skurtbert:

Tycker det låter som en tung investering för 100/10, man klarar sig ju rätt bra på det idag, absolut... men hur ser det ut om 10 år? Är det troligt att de erbjuder snabbare abonnemang på samma infrastruktur eller kommer du vara fast vid dessa hastigheter fram tills man byter till fiber?

Dom påstår att om det är tillräckligt med folk så kan dom "tänka" sig att byta ut coax kabeln mot fiber i området (måste vara 50+ villor som ska teckna avtal isåfall) och eftersom folk redan har grävt in coax kabel för massa år sedan så är jag väldigt säker på att dom inte vill lägga ut en till summa på att byta ut det dom har nu.

Skrivet av AkUs:

Vilken leverantör är det?

Glömde att fråga det men polaren i huset brevid sa att han kunde välja mellan olika ISP's så antar att det är öppet.

Skrivet av robbzor:

I många kommuner kan man ansöka om bidrag för att finansiera utbyggnad av fiber om man bor på landsbygden. Hur ser det ut där du bor? Är det ett bostadsområde med flertalet villa ägare, eller är det landsbygd? Kan det finnas andra som kan vara intresserade av fiber?
bostads område.

Av vilken anledning finns det inte möjlighet att få fiber i det området du bor i?

Klicka här för att se hur det ser ut.
För att dom tyckte då att coax är framtiden så istället för att lägga fiber så la dom ner coax istället

Skrivet av Dragone:

Nej.

Starta en ekonomisk förening istället och försök att få dit fiber från en angränsande stad.

Går man till kommun huset då och pratar med dom efter man har startat föreningen?

Tack för alla svar hitills!.

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Eftersom målet med den digitala agendan i Sverige är att vi ska nå 90% av alla hushåll med 100/100 till år 2020 bör du avvakta och möjligtvis på eget initiativ starta ett glesbyggdsprojekt och sök medfinansiering tillsammans med kommun.

Vart bor du, vilken kommun osv.

Maila mig på fylking_807@msn.com så kan vi prata detaljer.

Men en sådan investering för en döende teknik är inte en optimal lösning.

EDIT: läste inte tråden. Följ råden.

Jag arbetar inom en kommun som IT-strateg och sköter just nu dessa föreningar, ansökningar och projekteringar, du kan fortfarande maila för info

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

För mig skulle det inte vara värt det. Du skulle nog kunna prata/tjata på Telia eller Telenor och skaffa ett mobilt bredband företags abb som är upp till 100Mbit med obegränsad trafik, har för mig ett sånt kostar runt 1000kr månaden, vissa personer t.ex uppe i norra Sverige har skaffat såna abb.

Jag kanske skulle skaffat det för runt 25.000:- om det inte fanns någat annat alternativ, fast jag tycker nog att en 8/1 aDSL uppkoppling duger när man inte har nåt annat val.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002

8/1 för 390 i månaden nu när dom ändrar priset (dom asen)

Dom påstår att om det är tillräckligt med folk så kan dom "tänka" sig att byta ut coax kabeln mot fiber i området (måste vara 50+ villor som ska teckna avtal isåfall) och eftersom folk redan har grävt in coax kabel för massa år sedan så är jag väldigt säker på att dom inte vill lägga ut en till summa på att byta ut det dom har nu.

Glömde att fråga det men polaren i huset brevid sa att han kunde välja mellan olika ISP's så antar att det är öppet.

Klicka här för att se hur det ser ut.
För att dom tyckte då att coax är framtiden så istället för att lägga fiber så la dom ner coax istället

Går man till kommun huset då och pratar med dom efter man har startat föreningen?

Tack för alla svar hitills!.

Alltså öppet Coax ? Hund begraven. Inget satsar på ett öppet Coax nät.
Lägg ett PM till mig så kanske jag kan hjälpa dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Jun 2006

Fiber ja coax nej

Elac FS 267

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det låter oerhört konstigt att gräva in coax eftersom det förmodligen är dyrare än att installera fiber, om man dessutom gräver så kan man ju lägga både coax och fiber samtidigt för en närmast försumbara merkostnad, det är ju inte fibern i sig som är dyrt utan grävjobbet.
Det är dessutom fullt möjligt att köra "vanlig kabeltv" via fiber utan att blanda in iptv på nått sätt.

Det är nått skumt med det erbjudandet och det låter mer som att nån kabeltvoperatör vill låsa folk till sitt nät och man borde åtminstone lägga fiberslang samtidigt, 80 000 kr kan kanske vara en skälig kostnad för grävjobbet, det beror på var man bor men att inte dra in fiber eller åtminstone förbereda genom att lägga ner slangen samtidigt är ren idioti om man ändå gräver så pass mycket som priset verkar antyda.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av AkUs:

Alltså öppet Coax ? Hund begraven. Inget satsar på ett öppet Coax nät.
Lägg ett PM till mig så kanske jag kan hjälpa dig.

skall skicka ett om jag har några funderingar

Skrivet av mrqaffe:

Det låter oerhört konstigt att gräva in coax eftersom det förmodligen är dyrare än att installera fiber, om man dessutom gräver så kan man ju lägga både coax och fiber samtidigt för en närmast försumbara merkostnad, det är ju inte fibern i sig som är dyrt utan grävjobbet.
Det är dessutom fullt möjligt att köra "vanlig kabeltv" via fiber utan att blanda in iptv på nått sätt.

Det är nått skumt med det erbjudandet och det låter mer som att nån kabeltvoperatör vill låsa folk till sitt nät och man borde åtminstone lägga fiberslang samtidigt, 80 000 kr kan kanske vara en skälig kostnad för grävjobbet, det beror på var man bor men att inte dra in fiber eller åtminstone förbereda genom att lägga ner slangen samtidigt är ren idioti om man ändå gräver så pass mycket som priset verkar antyda.

skulle uppskatta att det är ca 30 meter som dom behöver gräva (om dom gräver ifrån noden på nytt) eller om dom börjar gräva där dom slutade för ca 10 år sedan så är det 2 meter.

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002

skall skicka ett om jag har några funderingar

skulle uppskatta att det är ca 30 meter som dom behöver gräva (om dom gräver ifrån noden på nytt) eller om dom börjar gräva där dom slutade för ca 10 år sedan så är det 2 meter.

Ingen lägger coax på nytt på 30m.

Jag menar du kan PM för en alternativ lösning till ditt internet.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Såvida det inte handlar om att betala för mer än grävningen så är 80k enormt mycket för 30 m, det räcker för att gräva upp 30 m väg eller flera kilometer om det är åkermark, jag förstår inte varför det skulle vara så dyrt och varför man inte lägger ner fiber samtidigt, det såg ju ut som du bodde i ett tätbebyggt område så det borde inte kosta mer än max hälften om det är en dyr installation eller är det bara massiv sten i hela området så att grävjobbet verkligen är besvärligt ?
Handlar det om att även köpa loss nått befintligt nät eller liknade där ni har typ ett 50 års kontrakt med nån tjänsteleverantör ? Har ni tagit in offerter eller hur har ni fått priset ?

Jag bor själv i en by på landet och när vi själva fixade installationen så kostade det oss 18 000 och då äger vi svartfibern och ingen operatör har finansierat nätet i utbyte mot ensam eller äganderätt, om någon här vill efteransluta så kostar det 25 000kr för att köpa in sig i det gemensamma nätet och sedan får man betala grävningen på tomten, de som bor här i den tätbebyggda delen av vår förenings område behöver alltså i praktiken bara gräva upp sin tomt + 25 000 och sedan blåsa och svetsa, räknar man högt och dyrt på det så lär ju 40 000kr räcka även om bara en person gör det samtidigt och själv tar kostnaderna för framkörning av maskinerna och det är ju ändå bara hälften av ert pris och ni bor ju betydligt tätare än här där jag bor.

Det är så besynnerligt dyrt med tanke på hur tätt ni verkar bo att det vore intressant att se hur de kommit fram till priset.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Workbench 3.1
Registrerad
Jan 2002
Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Goldfinger:

Ja men du bör läsa det finstilta också:

To meet its full gigabit-per-second potential, G.fast connections will require broadband providers to use network equipment close to the customers' buildings -- 50 meters (about 160 feet) or less

Fiber kör Gbit som "svenssonstandard" idag för rätt billiga pengar och vill man pressa fibern så blir det ju lite andra siffror, typ:

Bell Labs broke the 100 (petabit per second)×kilometer barrier (15.5 Tbit/s over a single 7000 km fiber).
http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_fiber

Visst kan det vara bra att dsl tekniken utvecklas men det känns lite som en respirator, men det kan ju vara vettigt att förlänga livet på den för att kunna samordna bytet till fiber med andra infrastrukturförändrigar, jag känner på mig att dsltekniken inte kommer att utvecklas så att den är i närheten av det fiber kan pressas till idag, dsl kämpar sig blå på sprinterdistanser med att nå det som är "budgetfiber" ger på ultramaraton...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av mrqaffe:

Ja men du bör läsa det finstilta också:

To meet its full gigabit-per-second potential, G.fast connections will require broadband providers to use network equipment close to the customers' buildings -- 50 meters (about 160 feet) or less

Fiber kör Gbit som "svenssonstandard" idag för rätt billiga pengar och vill man pressa fibern så blir det ju lite andra siffror, typ:

Bell Labs broke the 100 (petabit per second)×kilometer barrier (15.5 Tbit/s over a single 7000 km fiber).
http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_fiber

Visst kan det vara bra att dsl tekniken utvecklas men det känns lite som en respirator, men det kan ju vara vettigt att förlänga livet på den för att kunna samordna bytet till fiber med andra infrastrukturförändrigar, jag känner på mig att dsltekniken inte kommer att utvecklas så att den är i närheten av det fiber kan pressas till idag, dsl kämpar sig blå på sprinterdistanser med att nå det som är "budgetfiber" ger på ultramaraton...

Sjukt vilken skillnad det är, ADSL/VDSL/DSL är tyvärr på utgående. Fiber är det som gäller och inne i städer kan man även ha 4G om man vill.

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

för 80k kan du för i helvete få svartfiber framdraget till kåken. ta kontakt med din lokala nätägare eller lös problemet genom att kika på en fiberkarta och snacka med markägarna i närheten!

Edit: köp internet av din polare i huset brevid för en hundring i månaden och dra en jävla tp-kabel mellan kåkarna. absolut bästa lösningen om han redan har coaxen.

Shoebox PC - Coolermaster Elite 130 - i5 4690K - Corsair H60 v2 - BeQuiet! L8 630W - Sapphire R9 290 Tri-X OC - 16GB CL9 - Gigabyte Z97N+Wifi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Quart:

Jag kör 4G hemma och får 50/20 och det kostade mig 3000kr för en 4G antenn.
Kan rekommenderas

Problemet med 3G/4G är att leverantörerna själva till och med kallar det för ett komplement. De vet om alla problem som är kopplade till det och det faktum att kapaciteten inte finns att serva alla om många hoppar på. Hemmavid var det många som bytta till 4G då ADSL strulade en hel del. I början fick de ruint 40MBit både upp och ner. Nu är vi tillbaka på modemeran och de får en bråkdel av detta runt kl 16-17 på kvällen när folk kommer hem.

Lyckligtvis lyckades jag lobba för att få fiber anlutet och de flesta i samhället kommer nu få det till en kostnad av ca 8500 kr.

Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av ksw:

för 80k kan du för i helvete få svartfiber framdraget till kåken. ta kontakt med din lokala nätägare eller lös problemet genom att kika på en fiberkarta och snacka med markägarna i närheten!

Edit: köp internet av din polare i huset brevid för en hundring i månaden och dra en jävla tp-kabel mellan kåkarna. absolut bästa lösningen om han redan har coaxen.

Precis, gör detta om grannen är villig! Så länge kabeln inte blir längre än 100m behöver ni inga extra tillbehör.