Hjälp SLI! GPU-fläktar på 100% utan load

Permalänk
Medlem

Hjälp SLI! GPU-fläktar på 100% utan load

Hej folket!

Skaffade mig ett till EVGA 780 ACX SC igår och såfort jag kopplade in och startade upp så uppstod detta problemet. Korten presterar bra tillsammans i benchmarks men från samma sekund som den loggar in på windows hör jag hur fläktarna på bägge GPU:erna går upp till (vad jag uppskattar) 100%.
Det låter något djävulskt mycket och när jag hade ett kort så lät det inte ens så mycket när jag satt och körde benchmarks så kortet blev varmt.

Har installerat om både drivrutiner och EVGA Precision X men utan att hitta någon lösning. De följer garanterat inte fläktkurvan då HWMonitor visar 39% fan speed och runt 1300-1400 RPM. Hör dock att det går fortare än så och även om jag sitter med benchmark så ökar inte volymen när temperaturen går upp. Fläktarna går på MAX konstant.

-Ändrar jag inställingar i NVIDIA kontrollpanelen så blir det tyst sen varvar bägge upp igen när de nya inställningarna är verkställda.
-Om jag inaktiverar kortet i enhetshanteraren så varvar det aktiverade kortet också ner. Oavsett vilket av dem jag inaktiverar MEN så fort båda är aktiverade samtidigt så går GPU-fläktarna på max UTAN load (22-25 C) och det låter som ett vindkraftverk som ska lyfta och flyga ut genom fönstret.

Alla idéer är välkommna, satt hela kvällen igår och sökte och testade mig fram utan framgång

Win7 64
16GB ram
1SSD
1HDD
2xEVGA 780 ACX SC
XFX 850W

Permalänk

Du är säker på att korten är identiska?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admiraltoker:

Du är säker på att korten är identiska?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp 100% , gick in i min gamla beställning och klickade på varan jag köpte första gången. Det är samma kartong och båda heter EVGA GTX 780 SuperClocked och båda har ACX kylaren. Så de kan inte bli mer identiska imo :/

Visserligen kan de bli fel ändå men har dubbelkollat i GPU-Z och de har samma drivrutin och samma clocks.

Permalänk
Medlem

Testa o ladda ner msi afterburner och ändra fläktkurvan. Hoppas de löser sig!

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

tänkte precis sätga samma som cityguysims, tror att en fläktmjukvara du redan har installerat har fått spel, kika runt!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admiraltoker:

Du är säker på att korten är identiska?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Cityguysims:

Testa o ladda ner msi afterburner och ändra fläktkurvan. Hoppas de löser sig!

Skrivet av ksw:

tänkte precis sätga samma som cityguysims, tror att en fläktmjukvara du redan har installerat har fått spel, kika runt!

-Har testat avinstallera alla mjukvaror som har med fläktstyrning och överklockning att göra - Utan resultat.

-Avinstallerade alla nvidia drivrutiner och då blev det tyst..
När jag sedan installerar drivrutiner till korten så blinkar skärmen först till en gång när de aktiveras på första kortet sen en gång till när det aktiveras på det andra kortet. Så fort det aktiveras på det ANDRA kortet så varvar fläktarna på ena kortet upp till max.

Har testat fram och tillbaka med äldre drivrutiner och olika bios på korten utan resultat.
HW monitor visar att fläktarna på bägge korten går på 39% men man hör att ett garanterat går närmre 100%.

Har suttit ett antal kvällar och hela gårdagen gick åt att försöka lösa detta.
Några idéer? Alla är välkommna..

EDIT: Har testat ändra fläktkurvan i afterburner utan framgång. Dock om jag ställer in det manuellt och sätter fläktarna på 100% så ökar ljudet - vilket styrker faktumet att bara ena kortet går på max.