Geforce Drivers 344.48 WHQL med Dynamic Super Resolution till Kepler och Fermi

Permalänk
Melding Plague

Geforce Drivers 344.48 WHQL med Dynamic Super Resolution till Kepler och Fermi

Bildförbättringstekniken DSR hittar från generation Maxwell till både Kepler och Fermi när Nvidia lanserar en ny drivrutin, som dessutom är avsedd för några av höstens hetaste titlar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Innebär det att man kan köra benchmarks i 4K även om man inte har en 4K skärm?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om de fixat shadowplay för Windows 10?

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på implementering av MFAA till 900-serien i denna update. Kanske nästa gång då!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Påverkas prestandan över detta DSR?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kinkyboo:

Innebär det att man kan köra benchmarks i 4K även om man inte har en 4K skärm?

Skrivet av Sebastian R:

Påverkas prestandan över detta DSR?

Ja till båda.
Dock så kan man köra benchmarks med 4K-stöd utan denna feature från Nvidia i till exempel 3DMarks nya test.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, vad är spelet på bilden?

Permalänk
Medlem

Vill bara veta om dom fixat till vid utvidga skärmar och man kan köra helskärm på ena skärmen? Funkar fint med 340.52, efter det så går det inte visa helskärm och undvikit att uppdatera tills det är fixat.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willzter:

Måste bara fråga, vad är spelet på bilden?

Dark Souls 2

Permalänk
Medlem

DSR, gäller det för hela skärmen då eller endast i tex spelen som man ställer in den på via ncp?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad i praktiken på DSR och Anti Aliasing? För mitt öga ser det ut att vara samma resultat.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sebastian R:

Påverkas prestandan över detta DSR?

Skrivet av Sisyfos:

Ja till båda.
Dock så kan man köra benchmarks med 4K-stöd utan denna feature från Nvidia till exempel 3DMarks nya test.

Precis, det DSR gör är i princip att rendera i högre upplösning för att sedan skala ned, kryddat med lite "smarta" algoritmer från Nvidia. Det blir alltså exakt lika "jobbigt" som att dra runt fler pixlar på en mer högupplöst skärm. Kör du DSR i motsvarande 4K UHD och skalar ned till 1080p blir det alltså mer eller mindre samma FPS som att spela i på en 4K UHD-skärm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Påverkas prestandan över detta DSR?

Ja, som jag förstår det är det en form av supersampling, alltså att du renderar i hög upplösning (säg 4K UHD) och sedan skalar om det till 1080p eller vad du nu kör.

Skrivet av emilakered:

Precis, det DSR gör är i princip att rendera i högre upplösning för att sedan skala ned, kryddat med lite "smarta" algoritmer från Nvidia. Det blir alltså exakt lika "jobbigt" som att dra runt fler pixlar på en mer högupplöst skärm. Kör du DSR i motsvarande 4K UHD och skalar ned till 1080p blir det alltså mer eller mindre samma FPS som att spela i på en 4K UHD-skärm.

Äsch, du hann före Emil!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag har dragit ner drivrutinerna. har inte tid att läsa igenom artikeln tyvärr men gäller detta endast nyare releases? och i såffall, hur drar man på det?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte ser nån skillnad på bildhalvorna?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Dynamic Super Resolution?
Vem är det som kommer på dom här namnen?

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Är det bara jag som inte ser nån skillnad på bildhalvorna?

testa kolla på högre kvalitet på videon

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Är det någon skillnad i praktiken på DSR och Anti Aliasing? För mitt öga ser det ut att vara samma resultat.

En del AA är i princip "DSR". Supersampling är just det DSR gör har jag för mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Nvidia
Tackar!

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Ser mycket bättre ut. Skarpare och detaljer kommer fram. Lite knäppt att man inte kan få det resultat direkt utan måste gå fram och tillbaka, men det är väl bara så det är

(Dark Souls FTW)

Permalänk
Inaktiv

Vad är fördelarna med DSR när man jämför emot SSAA?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kinkyboo:

Innebär det att man kan köra benchmarks i 4K även om man inte har en 4K skärm?

I teorin borde det ju fungera tycker man. Sjukt häftig teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vore najs om AMD också gav support för detta, kör man i 3D med Tridef så fungerar oftast inte normal AA så nerskalning vore najs... Favoritspelet ger inga skuggor på nVidia annars kunde jag använt laptop.

Permalänk
Medlem

Hur påverkar DSR VRAM?
Vore ju rätt kul att testa, och jag har nog GPU-kraften till endel spel, men VRAM kommer nog bli ett problem om det kräver lika mycket som "riktiga upplösningar"

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

De kunde ju ha visat upp tekniken från ett spel som inte ser ut att vara 10 år gammalt. (Ja, jag tycker att DS2 ser så gammalt ut).

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vad är fördelarna med DSR när man jämför emot SSAA?

Fördelen är att det är enkelt att applicera på spel som inte stödjer SSAA eller någon annan AA. Sen tidigare finns verktyget GeDoSaTo, och det har gjort lite samma sak, fast via en workaround. Nvidia implementerar stöd direkt i drivrutinen.

När det gäller kostnad och kvalite är det högt för både DSR och SSAA.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på att bara köra 1.20x, 4.00x eller att ha samtliga markerade?

Permalänk
Inaktiv

Såg en kille kommentera DSR så här... och det var helt klockrent!

It's brute force 100% perfect AA. All of the other AA techniques in the past have been shortcuts in order to accomplish similar results with less memory/GPU overhead.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Satan vad segt det går att dra ner...26 KB/S....stenåldern har kommit.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boozfob:

Hur påverkar DSR VRAM?
Vore ju rätt kul att testa, och jag har nog GPU-kraften till endel spel, men VRAM kommer nog bli ett problem om det kräver lika mycket som "riktiga upplösningar"

Hmm, intressant tanke...

Skickades från m.sweclockers.com