Skicka 4k bild över lång HDMI kabel

Permalänk
Medlem

Skicka 4k bild över lång HDMI kabel

Tja! Jag köpte en 4k tv här om dagen, drog en 15-20 meter lång HDMI kabel eftersom datorn står så pass långt bort... självklart funkar det inte att skicka den mängden data med en HDMI 1.4 kabel i den längden men vart kan jag få tag i en HDMI förstärkare som har 1.4 stöd? Bara hittad någon från usa som kanske kan göra jobbet. Vad finns det för lösningar? Någon med kollen?

Permalänk
Medlem

Vilken kabel som helst ska fungera. Alla 1.4 HDMI kablar som klarar HD klarar också 4k upplösning. Datan som skickas är digital och det betyder att antingen fungerar det eller så fungerar det inte. Det finns inget mellanläge.

Detta är något som diskuteras i det oändliga av folk som spenderar dyra pengar på att köpa "bra" HDMI kablar. Men jag har inte fått något bevisat för mig än.

Alla 1.4 kablar eller "High-speed" kablar klarar 4K.

Ni får jättegärna berätta hur fel jag har då jag gärna lär mig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan86:

Vilken kabel som helst ska fungera. Alla 1.4 HDMI kablar som klarar HD klarar också 4k upplösning. Datan som skickas är digital och det betyder att antingen fungerar det eller så fungerar det inte. Det finns inget mellanläge.

Detta är något som diskuteras i det oändliga av folk som spenderar dyra pengar på att köpa "bra" HDMI kablar. Men jag har inte fått något bevisat för mig än.

Alla 1.4 kablar eller "High-speed" kablar klarar 4K.

Ni får jättegärna berätta hur fel jag har då jag gärna lär mig mer.

Fast nu fungerar det ju inte. Skillnaden mellan billigare och dyrare kablar kan vara skärmningen. Skärmningen i sin tur bidrar till att den digitala signalen förvrängs mindre och att man får en bild i andra änden. Bara för att signalen är digital så är det inte fullständigt binärt. En försvagad eller förvrängd signal kan ge en antingen a) ingen bild, b) en uppenbart förvrängd bild, eller c) en "perfekt" bild.

Vad gäller olika standarder och 4k så är jag helt oinsatt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns alltså ingenting som heter 1.4-kabel eller något annat av specifikationens versionsnummer.

Det finns två sorters HDMI-kablar, "standard" och "High Speed" där High Speed-kablar som har en certifierad tillverkning ska hantera alla datahastigheter, inklusive 600 MHz pixelklocka som krävs för 4K@60 Hz med full chroma (4:4:4) upplösning.

Vad många kabeltillverkaren inte nämner är att denna certifiering oftast gäller kortare längder. När man kliver över 5 meter är det lite si och så.

Kabeltillverkarna får enligt licensreglerna inte ens kalla en kabel för "1.4" eller liknande utan det måste vara "High Speed" och för att få benämna kabeln som "High Speed" måste tillverkningen certifieras. Ifall kabeln säljs som en "1.4-kabel" är den troligtvis inte det minsta certifierad utan klarar endast en godtycklig överföringshastighet, vanligtvis avtagande med längden. En certifierad High Speed-kabel på 15 eller 20 meter bör fungera men det hänger också på kretsarna i prylarna i ändarna av kabeln. När det kommer till längder över 10 meter är det sällan kabeln verklig orkar med alla 10 Gbit/s som krävs.

Är du ute efter aktiv förlängning av en 4K-signal ska du inte fråga efter "1.4"-förlängare utan du ska fråga efter en förlängare som kan hantera en 4K-signal. Ifall vi talar om en 4K kan det vara begränsat. De flesta hanterar endast 6,75 Gbit/s vilket räcker för 1080p och de som klarar 10 gigabit som krävs för 4K vid 30 Hz är lite dyrare.

Det kan i det här läget också vara mer effektivt att hoppa över en traditionell HDMI-kabel och gå på aktiv förlängning över vanligt Cat-kablage, till exempel:
http://www.kramerelectronics.com/products/model.asp?pid=2921&...

Torde ligga kring 3000 kronor, men det är mindre än vad High Speed-kablar som verkligen fungerar med 4K-signal på de längderna också brukar kosta. Skillnaden är att med en traditionell HDMI-kabel kan det ofta vara en chansning vad som fungerar eller inte. 4K på 20 meter? Skulle gissa att det inte finns så mycket därute som faktiskt fungerar...

Vissa tillverkare, som Kramer, är mer seriösa och anger vilka kablar som orkar med vad och i vilka längder, till exempel denna:
http://www.kramerelectronics.com/products/model.asp?pid=2429&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns alltså ingenting som heter 1.4-kabel eller något annat av specifikationens versionsnummer.

Det finns två sorters HDMI-kablar, "standard" och "High Speed" där High Speed-kablar som har en certifierad tillverkning ska hantera alla datahastigheter, inklusive 600 MHz pixelklocka som krävs för 4K@60 Hz med full chroma (4:4:4) upplösning.

Vad många kabeltillverkaren inte nämner är att denna certifiering oftast gäller kortare längder. När man kliver över 5 meter är det lite si och så.

Kabeltillverkarna får enligt licensreglerna inte ens kalla en kabel för "1.4" eller liknande utan det måste vara "High Speed" och för att få benämna kabeln som "High Speed" måste tillverkningen certifieras. Ifall kabeln säljs som en "1.4-kabel" är den troligtvis inte det minsta certifierad utan klarar endast en godtycklig överföringshastighet, vanligtvis avtagande med längden. En certifierad High Speed-kabel på 15 eller 20 meter bör fungera men det hänger också på kretsarna i prylarna i ändarna av kabeln. När det kommer till längder över 10 meter är det sällan kabeln verklig orkar med alla 10 Gbit/s som krävs.

Är du ute efter aktiv förlängning av en 4K-signal ska du inte fråga efter "1.4"-förlängare utan du ska fråga efter en förlängare som kan hantera en 4K-signal. Ifall vi talar om en 4K kan det vara begränsat. De flesta hanterar endast 6,75 Gbit/s vilket räcker för 1080p och de som klarar 10 gigabit som krävs för 4K vid 30 Hz är lite dyrare.

Det kan i det här läget också vara mer effektivt att hoppa över en traditionell HDMI-kabel och gå på aktiv förlängning över vanligt Cat-kablage, till exempel:
http://www.kramerelectronics.com/products/model.asp?pid=2921&...

Torde ligga kring 3000 kronor, men det är mindre än vad High Speed-kablar som verkligen fungerar med 4K-signal på de längderna också brukar kosta. Skillnaden är att med en traditionell HDMI-kabel kan det ofta vara en chansning vad som fungerar eller inte. 4K på 20 meter? Skulle gissa att det inte finns så mycket därute som faktiskt fungerar...

Vissa tillverkare, som Kramer, är mer seriösa och anger vilka kablar som orkar med vad och i vilka längder, till exempel denna:
http://www.kramerelectronics.com/products/model.asp?pid=2429&...

Eftersom man kan (jag syftar på din länk till kramer) speca bandbredd vs längd så pass noggrant så borde skärmningseffekt vara högst sekundärt jämfört med helt vanlig signalförlust?

Bra att veta, ber om ursäkt för ev. desinformation

Permalänk
Medlem

Med en bättre supra-kabel så har jag kört 20m på 1080p utan problem . annars finns ju repeters

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Olegh:

Eftersom man kan (jag syftar på din länk till kramer) speca bandbredd vs längd så pass noggrant så borde skärmningseffekt vara högst sekundärt jämfört med helt vanlig signalförlust?

Bra att veta, ber om ursäkt för ev. desinformation

Desinformation är det inte, men skärmningens exakta effekt är väldig svår att påvisa utan djup kunskap och tillgång till ett labb. Det finns många faktorer som samverkar och där är inte minst kretsarna i sink (TV:n) och source (källan) bland det viktigaste. En lång oskärmad kabel kan till exempel fungera sämre ifall man lägger den i en spaghettihög medan den bättre kabeln klarar den situationen.

Vad jag enkelt kan påvisa är huruvida bitarna kommer över kabeln eller inte och det är alltså inte självklart.

Varför bitarna inte kommer över är den öppna frågan.

För övrigt kan kablar ge 0 fel i testverktyget, men i praktiken inte fungera alls. Varför? Skillnaden som sink och source innebär. Signalgeneratorn är i det hänseendet närmast en perfekt source och en perfekt sink och blir därför mer tolerant mot problem i kabeln.

Permalänk
Medlem

Jag brukar rekommendera att folk ska köpa den billigaste kabeln de kan få tag i som är specad för high speed. De ska fungera. Gör de inte det så är de defekta och då är det bara att byta ut dem tills man får en som fungerar. Dumt att betala mer än man behöver.

Permalänk
Medlem

Tack för många bra svar! Det låter som att jag får ta och köpa mig nytt kablage av något slag som nämnts ovan^^. Billigare alternativ är klart intressanta.

Just nu kör jag två high-speed kablar men med en skarv på vägen. Längden är 5m (Flat)+10m (rund) och 4k bilden flimrar till lite halvt i gröna toner sedan dör direkt, 1080p 60hz fungerar givetvis.

Eftersom det verkar vara på håret att TVn får all data så är ju frågan vilka garantier man har om man skulle köpa en 15m flat kabel (http://www.kramerelectronics.com/products/model.asp?pid=2429&...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frixzon:

Tack för många bra svar! Det låter som att jag får ta och köpa mig nytt kablage av något slag som nämnts ovan^^. Billigare alternativ är klart intressanta.

Just nu kör jag två high-speed kablar men med en skarv på vägen. Längden är 5m (Flat)+10m (rund) och 4k bilden flimrar till lite halvt i gröna toner sedan dör direkt, 1080p 60hz fungerar givetvis.

Eftersom det verkar vara på håret att TVn får all data så är ju frågan vilka garantier man har om man skulle köpa en 15m flat kabel (http://www.kramerelectronics.com/products/model.asp?pid=2429&...

Eftersom den bara klarar 4 meter för 4k så tror jag inte det fungerar. Jag rekommenderar inte ens 1080p över 10 meter då det väldigt sällan fungerar. Precis som sagts innan är det inte bara kabeln som skapar magi, antar att det är ett grafikkort som skickar signalen? Grafikkort är gjorda för att skicka en signal till en skärm som står bredvid datorn, inte 15 meter bort. En förstärkare/BD spelare har inte samma begränsningar. Jämför med en högtalarkabel, om du har en förstärkare för 1500 kr så kommer kablar för 50.000 ge dig bättre ljud.

Om du garanterat vill få det att fungera måste du nog köpa något liknande denna http://www.gefen.com/kvm/ext-hdrs2ir-4k2k-1fo.jsp?prod_id=148... - En sådan har jag köpt, mest för att jag inte vill dra übertjocka kablar runt lägenheten, mindre med fiber. Det finns andra alternativ också, exempelvis de som komprimerar och skickar det över en Cat6/7 kabel, eller över IP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av studiox_swe:

Eftersom den bara klarar 4 meter för 4k så tror jag inte det fungerar. Jag rekommenderar inte ens 1080p över 10 meter då det väldigt sällan fungerar. Precis som sagts innan är det inte bara kabeln som skapar magi, antar att det är ett grafikkort som skickar signalen? Grafikkort är gjorda för att skicka en signal till en skärm som står bredvid datorn, inte 15 meter bort. En förstärkare/BD spelare har inte samma begränsningar. Jämför med en högtalarkabel, om du har en förstärkare för 1500 kr så kommer kablar för 50.000 ge dig bättre ljud.

Om du garanterat vill få det att fungera måste du nog köpa något liknande denna http://www.gefen.com/kvm/ext-hdrs2ir-4k2k-1fo.jsp?prod_id=148... - En sådan har jag köpt, mest för att jag inte vill dra übertjocka kablar runt lägenheten, mindre med fiber. Det finns andra alternativ också, exempelvis de som komprimerar och skickar det över en Cat6/7 kabel, eller över IP.

Man får nog lov att anta att han redan köpt sig en kabel, med tanke på att inlägget du svarade på är ett år gammalt...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Eftersom den bara klarar 4 meter för 4k så tror jag inte det fungerar. Jag rekommenderar inte ens 1080p över 10 meter då det väldigt sällan fungerar. Precis som sagts innan är det inte bara kabeln som skapar magi, antar att det är ett grafikkort som skickar signalen? Grafikkort är gjorda för att skicka en signal till en skärm som står bredvid datorn, inte 15 meter bort. En förstärkare/BD spelare har inte samma begränsningar. Jämför med en högtalarkabel, om du har en förstärkare för 1500 kr så kommer kablar för 50.000 ge dig bättre ljud.

Om du garanterat vill få det att fungera måste du nog köpa något liknande denna http://www.gefen.com/kvm/ext-hdrs2ir-4k2k-1fo.jsp?prod_id=148... - En sådan har jag köpt, mest för att jag inte vill dra übertjocka kablar runt lägenheten, mindre med fiber. Det finns andra alternativ också, exempelvis de som komprimerar och skickar det över en Cat6/7 kabel, eller över IP.

15 meter med deltaco kabel vet jag fungerar fint. Men snarare källan och mottagaren som är viktigt i det läget. Min TV är känslig för även 10 meters kabel och samma med 15meter (blinkade svart var 60 minut eller mer sällan). Med receiver i mellan är bilden perfekt även på 15 meter, är spexad high speed kabel.

Så är betydligt mer spelar roll, kör i för sig bara 1080P 60Hz. Testat på båda grafikkorten i sign.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar