Permalänk

Stress test prog.

Tja!

Undrar om någon kan komma med ett bra stress test program, och när man överclockar gpu:n så ska man röra core voltage? (samma fråga om processorn)
Hur mycket i taget ska man flytta när man använder msi afterburner och ska man då stress testa direkt när man "apply:at" den?
Hur länge ska man stress testa?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=0CHs5_TdpXE

Linus tar upp en hel del matnyttigt här.

Stresstest kan du köra nästan hur länge som helst för att förvissa dig om att allt funkar som det ska.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Furmark, fungerar jättebra. Runt 5 minuter brukar jag köra för att få en kortare validering när jag höjer vcore och clocks i små steg, och uppemot en timme när jag vill få en stensäker validering när jag hittat högsta möjliga klocks som gått igenom en kortare validering utan problem.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Själv kör jag Furmark, fungerar jättebra. Runt 5 minuter brukar jag köra för att få en kortare validering när jag höjer vcore och clocks i små steg, och uppemot en timme när jag vill få en stensäker validering när jag hittat högsta möjliga klocks som gått igenom en kortare validering utan problem.

Det kom upp ganska många konstiga sidor när jag ville ladda ner Furmark, vart ska man ladda ner ifrån?
Och vad räknas som små steg?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kapten_anton:

Det kom upp ganska många konstiga sidor när jag ville ladda ner Furmark, vart ska man ladda ner ifrån?
Och vad räknas som små steg?

Varför inte använda sig av MSi Kombustor som ju är en Furmarkkopia? Dessutom dockningsbar med MSI-AB.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Varför inte använda sig av MSi Kombustor som ju är en Furmarkkopia? Dessutom dockningsbar med MSI-AB.

Ladda ner furmark precis , så det funkar.
Men vilken temp är den man ska akta sig för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_anton:

Ladda ner furmark precis , så det funkar.
Men vilken temp är den man ska akta sig för?

Högst 80-85 grader skulle jag säga

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Skrivet av HallonsyltarN:

Högst 80-85 grader skulle jag säga

Hur vet man när man ska sluta dra upp mätarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_anton:

Hur vet man när man ska sluta dra upp mätarna?

När temperaturen/spänningen når din högsta nivå.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Jag snabbvaliderar med OCCT's Error Check. Lite knöligt program men om det hittar felberäkningar så är överklockningen definitivt inte stabil. Ligger du klart för högt så kommer det att synas ganska direkt (inom några minuter).

Problemet med både OCCT och övriga Furmark-varianter är att de är energiintensiva och pga hur boost/PL nu för tiden funkar därmed inte får upp grafikkorten i maximal boostfrekvens. De är en bra snabbtest men ingen vidare slutgiltig stabilitetskontroll. Komplettera med andra tester.

Personligen så kör jag även en kedja av Unigine Heaven -> Valley -> Battlefield 4. De brukar alla vara rätt kinkiga med instabila inställningar.