Måste man ha windows 8 om man ska köpa ett prestandagrafikkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rimforsa
Registrerad
Jan 2005

Måste man ha windows 8 om man ska köpa ett prestandagrafikkort?

Funderar på om man ska slå till på ett geforce GTX 970 kort nu när jag beställer dator.
Men då microsoft bestämt att inte ge stöd för nya Direct X funktioner i windows 7 funderar jag på om man blir mer eller mindre tvungen att välja windows 8 till?
Vill helst undvika detta då jag inte alls gillar windows 8. Sambon har det på sin dator, och jag gillar det inte alls.. Ser förfärligt ut, svårt att hitta det man vill. Och uppenbarligen ofta problem att få igång äldre programmvara.
Men vill ju inte heller gå miste om viktiga direct x funktioner som kanske behövs till spel om 2-3 år.

So whats your take?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av w0mbat84:

Funderar på om man ska slå till på ett geforce GTX 970 kort nu när jag beställer dator.
Men då microsoft bestämt att inte ge stöd för nya Direct X funktioner i windows 7 funderar jag på om man blir mer eller mindre tvungen att välja windows 8 till?
Vill helst undvika detta då jag inte alls gillar windows 8. Sambon har det på sin dator, och jag gillar det inte alls.. Ser förfärligt ut, svårt att hitta det man vill. Och uppenbarligen ofta problem att få igång äldre programmvara.
Men vill ju inte heller gå miste om viktiga direct x funktioner som kanske behövs till spel om 2-3 år.

So whats your take?

Hallå! Nej, du behöver inte ha W8 (W8.1) för att köra de nya korten, DX12 finns ju inte heller ute och kommer till W10 först om ens då.

Att du tycker det ser för dj...gt ut får du gärna tycka, men då 8.1:an kom så behöver du inte använda det "nya" Modern UI (Metro), då du ju kan logga in till skrivbordet direkt och köra likadant som i W7. Att det finns program som inte funkar är det antagligen en del men det är ju nästan samma som i W7.

Jag har inte stött på något av de program jag kör har kajkat ur, men har du något speciellt program, så är det ju möjligt att det inte funkar. (kör själv W8.1)

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Verkligen inte. Windows 7 fungerar utmärkt till spel.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rimforsa
Registrerad
Jan 2005

Hur gör man för att få det Normala UI:et då?
enkelt eller måste man böka lite?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av w0mbat84:

Hur gör man för att få det Normala UI:et då?
enkelt eller måste man böka lite?

Högerklicka på Aktivitesfältet i skrivbordsläge välj egenskaper, sedan fliken Navigering och där Gå till skrivbordet istället för till start........ och nästa gång ni startar så är det som "vanligt W7"

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Om du går in på Windows Store så finns uppdateringen till Windows 8.1 för gratis nedladdning. Win 8.1 känner av om du har touchscreen och om du inte har det så loggas du in automatiskt till vanliga skrivbordet.

Intel Core i5 4670K, Asus Z87I-PRO, 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Silverstone Temjin TJ08-E, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

8.1 är mycket bättre än 8. Du behöver inte använda modern UI.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Bra gaming VOIP: Discord