Är EGA skärmar totalt utdöda?

Permalänk
Medlem

Är EGA skärmar totalt utdöda?

Hej!

Hur många EGA skärmar finns det uppskattningsvis kvar som fortfarande är i funktion?
Jag har aldrig sett någon, hur stora är chanserna att man får tag på en i dag? Lika med noll?
Hur många sitter fortfarande på en sån idag och som fortfarande brukar den?

Mvh,
Niklas

Permalänk

Du kan köpa på tex. Ebay, men det är rätt dyrt... du får räkna med några tusenlappar för ett ok exemplar.

Permalänk
Medlem

Har kollat på ebay men verkar mest vara någon form av LCD (som enligt dom ska fungera som EGA) skärmar som säljs där.
Såg en som gick på $449 exklusive frakt!! :S
Är det många här på forumet som fortfarande använder sig såna i retrosyfte?

Permalänk

Jag har inga att sälja men tror att min commodore 1901 är "ega compatible" inte helt säker dock....
Men kan inte säga att jag använder den eftersom att den har stått i några månader nu på mitt golv i väntan på en ny konding.

Visa signatur

ljud: AKAI AM-2450 YAMAHA GE-30 YAMAHA K-220 dator: IBM PS/1 Commodore 64 och 128 Amiga A500, en random p3 och en syncmaster crt

Permalänk
Medlem

Varför inte CGA
CGA vs. EGA

Permalänk
Medlem

EGA har ju flera olika upplösningar. Text- och grafiklägen som kör i 320x200 eller 640x200 har ju 15,7 kHz horisontell frekvens och bör då fungera med CGA-skärmar, 1084 och TV med RGB SCART efter att ha omvandlat TTL-nivåer till analoga signaler. Svårigheten gäller väl upplösningen 640x350 med den horisontella frekvensen 21,8 kHz och utökad palett.

Det finns omvandlare från RGB/CGA/EGA till VGA, men de kan ha viss fördröjning och du efterfrågar ju en dedikerad skärm, inte en lösning att visa bilden från ett EGA-grafikkort.

Jag har en sådan här skärm, jag har dock inte testat om den fungerar med ett EGA-grafikkort men jag tror att den gör det. Jag kan i alla fall få MDA, CGA och analog RGB i 15 kHz, dock inte VGA i 31 kHz.
http://public.fotki.com/Room-Eagle/hardware/img0411.html

... eller om det är en CMS-3435 jag har ... måste kolla senare.

Permalänk
Medlem

Alltså, vad spelar det för roll? Är du faktiskt intresserad av en EGA-skärm eller är det en hypotetisk fråga?

Om du faktiskt är intresserad av att äga en sån skärm (med tillhörande kort) så kan jag bara säga, lycka till! Jag har inte sett en EGA-skärm på kanske 25 år och om du hittar en idag är det en raritet.

Med det sagt, jag ser inte riktigt vitsen med det. För de flesta behov kan EGA-grafik visas på VGA-skärmar - kanske inte helt "som det var på tiden då det begav sig" men dugligt med tanke på att en faktisk EGA-rigg kommer att kosta en mindre förmögenhet samt vara såpass opålitlig och knixig som 25+ år gammal hårdvara tenderar att vara.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

EGA har ju flera olika upplösningar. Text- och grafiklägen som kör i 320x200 eller 640x200 har ju 15,7 kHz horisontell frekvens och bör då fungera med CGA-skärmar, 1084 och TV med RGB SCART efter att ha omvandlat TTL-nivåer till analoga signaler. Svårigheten gäller väl upplösningen 640x350 med den horisontella frekvensen 21,8 kHz och utökad palett.

Det finns omvandlare från RGB/CGA/EGA till VGA, men de kan ha viss fördröjning och du efterfrågar ju en dedikerad skärm, inte en lösning att visa bilden från ett EGA-grafikkort.

Jag har en sådan här skärm, jag har dock inte testat om den fungerar med ett EGA-grafikkort men jag tror att den gör det. Jag kan i alla fall få MDA, CGA och analog RGB i 15 kHz, dock inte VGA i 31 kHz.
http://public.fotki.com/Room-Eagle/hardware/img0411.html

... eller om det är en CMS-3435 jag har ... måste kolla senare.

Jag är helt mållös. Jag har inte en aning om vad du pratar om. Även ifall jag skulle vilja. Samtidigt blir jag lite ledsen i ögat, eftersom det hade varit roligare att vara med från början. Första datorn som familjen skaffade var 96, med W95.

Till TS, lycka till!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Exakt en sådan här har polaren stående i källaren kommer till och med ihåg när vi spelade på den har för mig att det var monkey Island http://www.orangkomputer.com/wp-content/uploads/2010/05/ibm51...

Permalänk

nu vet jag inte om det är någon skillnad då jag kan använda den ena till båda datorerna, men jag har en amiga skärm(som jag fick leta ett bra tag efter och ge en bra peng för) och den använder jag rätt så ofta. har även en vanlig dator monitor i garderoben som jag inte vet vad jag ska göra av med, den står bara där som någon slags backup till amigan om skärmen skulle paja.
vet även om andra som har kvar sina gamla dator skärmar som de använder till äldre datorer och konsoler, så helt utdöda är de inte;).
hittade min amiga skärm på tradera btw och där har jag även sett att gamla dator skärmar har sålts.
har även sett ett par st på blocket.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Företag som renoverar och reparerar industrimaskiner kan nog få tag i EGA-kompatibla skärmar - men det lär vara rätt kostsamt

Har sett ex vis fräsmaskiner där den gamla grönmonokroma CRT:n dött och man ersatt med en plattskärm i lämpligt format.

Vet ett industriserviceföretag som har mängder med gamla skärmar för specifika syften på hyllan då många maskiner har en mycket lång meningsfull livslängd så länge de kan underhållas. Ni skulle bara veta hur mycket gammalt "skrot" som står och tuggar i fabriker för att tillverka produkter man förknippar med dyr lyx och hightech

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Att mycket "skrot" fortfarande används beror ofta på att kvalificerad personal kostar mer än vad hårdvaran kostar att underhålla, alltså att det blir sju resor dyrare att efter uppgradering, programmera om de applikationer man har, ansluta främmande hårdvara osv, än att jaga efter reservdelar till gamla datorer.

Men som sagt, skärmar som klarar 640x200 i så många färger som EGA har i sin palett är rätt "enkelt" att få tag på, svårigheten och kostnaderna torde ligga i skärmar som visar 640x350, men har man en riktigt bra multisynkskärm är det nog överkomligt också. Sedan är frågan om man som samlare letar efter en dedikerad EGA-skärm, eller vad som helst som kan visa bilden man får ut från ett EGA-grafikkort.

Det finns ju andra, ännu mer ovanliga grafiklägen, t.ex. PGC/PGA för vilket Wikipedia har en rubrik om att enbart IBM 5175 är passande monitor för den sortens grafikkort. Jag har läst att den har en upplösning på 640x480 och 256 färger från en palett på 4096, vertikalt 60 Hz men jag har inte sett någon uppgift om horisontell synk.

Själv har jag en IBM RT 6151 som jag fick till skänks av en Sweclockers-medlem. Datorn är OK, den medföljande skärmen har trasigt nätagg vilket gör att jag inte kunde använda det ursprungliga grafikkortet. Jag minns inte exakt vad som satt i, men det finns ju några olika (720x512 monokrom, 1024x768 monokrom, 720x512 i 16 färger, tror inte att det är en Megapel med 1024x1024) att välja bland. Där misstänker jag svårighet att hitta ersättningsskärm, såvida inte frekvenserna matchar andra skärmar och det bara handlar om att göra en adapter för kontakten. I nuläget har jag petat in ett MDA-kort i datorn för att få bild alls, skulle fungera med vissa CGA eller EGA-kort också. Dock lär moderkortet inte känna igen VGA-kort på ISA-bussen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Varför inte CGA
CGA vs. EGA

Mmm, nostalgikick!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hade en skärm jag fick för många år sen och när jag pluggade in den så visade den bild och så men alla färger var omväxlade av någon konstig anledning. Satt iaf VGA kontakt på den men om den var kass eller om den var något slags unikum vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av päpplet:

Hade en skärm jag fick för många år sen och när jag pluggade in den så visade den bild och så men alla färger var omväxlade av någon konstig anledning. Satt iaf VGA kontakt på den men om den var kass eller om den var något slags unikum vet jag inte.

Om ett stift har dålig kontakt så får du lustiga färger på en VGA-skärm iom att de använder RGB.

EGA använder en tvåradig D-sub istället för en treradig som VGA.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

jag har en på vinden

jag har en massa grejer från min familj, och där finns bl a en ega-skärm

bor i centrala gbg

pm'a

Permalänk
Medlem

Ja nu är jag inte säker men en 1084 sväljer typ allt. Har lirat allt från CGA-grafik till 360 på den, och av någon anledning har den inte blivit suddig på dessa 27 år som de flesta CRTs blir.
Misstänker att den spelar i en annan liga eftersom den såldes med de dyrare Amigorna dvs. en skärm för grafiska designers som kräver mer än vanliga användare.
Dock är den nog inte pinkompatibel som nån skrev, men jag tror nog att det går att lösa det med.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Ja, 1084 torde fungera med EGA i upplösningarna 320x200 och 640x200. Om man däremot vill köra 640x350 är det en annan horisontell frekvens som jag skrev ovan, och då behöver man antingen en för ändamålet anpassad bildskärm eller någon multisync-historia som klarar att synka under de 31 kHz som är normalt för VGA. Jag är osäker om de här GBS-8200, 8220 osv klarar det läget, den tekniska dokumentationen lämnar en del övrigt att önska men om man nu verkligen skulle ha ett EGA-grafikkort som man försöker använda får man väl testa sig fram.

Permalänk
Medlem

EGA == VGA på ett ungefär

@NickeP86:
Anslutningsmässigt är det inte några skillnader på VGA vs EGA dvs samma typ av signaler (separat sync och analog signal för varje färg.)

Programmeringsmässigt och vad man kan vänta sig av styrkorten så skiljer det sig en hel del.