Hjälp mig övertala grannarna om att dra in fiber i lägenheterna

Permalänk
Skrivet av sorce:

adsl håller telia på att avskaffa
vi lever i 2000 talet
föreningen kommer inte få en bostadsrätt såld utan fiber

10k för varje lgh?

kollat om detta inte faller under rot avdrag?

Men jag kan ännu inte få ADSL...
Det är inte troligt att någon skulle dra fiber till två eller tre bostäder i skogen va?
Får hoppas på att mobila bredband blir lite bättre igen och att man kan få ett abonnemang som inte är begränsat. För i denna takten är vi väl snart nere på att betala några tior per MB.

Permalänk
Medlem

Vi har lite samma problem i villakvarteret. Argumenten verkar i huvudsak vara:

  • Trådlöst är framtiden, kabel är omodernt.

  • Det är en stor investering.

Det enda argumentet som påverkat någon tveksam i vårt kvarter är minskade månadskostnader och att fiber inte leder ström (från blixtnedslag) samt att du kan få 16 kanaler i alla dina TV-apparater utan boxar.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Varför måste du dra FIBER in till varje lya? Känns overkill.

Telia smällde upp ett nät med uttag i varje lya i min förening gratis - förutsatt att dom fick ensamrätt på att leverera internet under 7år. Det va rätt enkelt för mig att få igenom det på stämman

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Varför måste du dra FIBER in till varje lya? Känns overkill.

Telia smällde upp ett nät med uttag i varje lya i min förening gratis - förutsatt att dom fick ensamrätt på att leverera internet under 7år. Det va rätt enkelt för mig att få igenom det på stämman

Tror ju iofs inte att de sätter fiber in i lägenheten..brukar ju vara TP från converten i källaren/kopplingpunkten. Men du har en poäng, kolla med vad tex Telia eller BBB erbjuder. I många fall så tar de hela kostnaden om man binder upp sig

Nåjo, fick precis igenom min motion om fiber i min bostadsrätt för 2 veckor sedan. Vi tog dock beslutet att konstanden skulle täckas av våra pengar i föreningen. Har du funderat på att ta det som ett förslag om ni har ekonomin till det?

Anars är det ju som alla andra andra skriver, kostnader, tekniken och värdeökningen som man får trycka på

Lycka till!

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem

kom på att där ja bor håller de på att aveckla antennuttagen
så vi har alla betalkanalerna direkt i tv utan best extra utr eller så
(bor i hus med optisktfiber-svartkabel)

ja är väll höginkomst och ställer mig frågan om du lever i nån annan dimension

Skrivet av kex:

Hej!
Som rubruiken lyder önskar jag ha lite hjälp med att formulera ett utskick till grannarna i min förening som i skrivande stund ställer sig negativa till att dra in fiber i lägenheterna. Jag har haft denna punkt stående på styrelsemöten senaste året men lyckas inte övertala alla (min sambo är en av dom..)

Situationen just nu:
- Fiber indraget i källaren så endast installation till respektive lägenhet återstår
- Kostnad för installtion 10k per lgh som innehavaren själv måste stå för
- Ca 20 lägenheter, medelålder 35

Fördelar som jag förtvivlat försökt förklara:
- ADSL kostar drygt 400 i månaden, fibern runt 150 -->"investeringen break even efter 40 månader"
- Stabilare uppkoppling
- Värdet på lägenheten stiger

Finns det något mer jag kan trycka på, eller någon som suttit i samma situation och kan dela erfarenheter? Jag är grymt less på strulade adsl nu efter 5 år så för mig är detta ett solklart val.

Tack på förhand!

/e

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ju mellansteg också och det är att köra fiber till huset men distribuera sista biten via befintliga kablar, kolla på det som Comhem kallar fibercoax, accessnätet använder tvcoaxen så man slipper att dra nytt sista biten ut i lägenheten om det är det som är största argumentet emot att man ansluter sig.
https://www.comhem.se/blob/45382/5/bygghandbok-fiberkoax-data...
Man skulle kanske även kunna fundera på att använda dsl teknik sista biten internt i huset.

Fiber är hursomhelst framtiden men om motståndet är stort pga att det kanske innebär mycket jobb att dra fiber eller nätverk in i lägenheten så kan man kanske använda befintliga kablar sista metrarna, det blir inte lika bra men man kan ju skjuta upp fiber/kabeldragningen och göra sånt i samband med nån renovering

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Varför måste du dra FIBER in till varje lya? Känns overkill.

Telia smällde upp ett nät med uttag i varje lya i min förening gratis - förutsatt att dom fick ensamrätt på att leverera internet under 7år. Det va rätt enkelt för mig att få igenom det på stämman

Låter mycket intressant. Skall genast kolla upp. Hur många lägenheter gällde det då ca?

Skrivet av rickie:

Tror ju iofs inte att de sätter fiber in i lägenheten..brukar ju vara TP från converten i källaren/kopplingpunkten. Men du har en poäng, kolla med vad tex Telia eller BBB erbjuder. I många fall så tar de hela kostnaden om man binder upp sig

Nåjo, fick precis igenom min motion om fiber i min bostadsrätt för 2 veckor sedan. Vi tog dock beslutet att konstanden skulle täckas av våra pengar i föreningen. Har du funderat på att ta det som ett förslag om ni har ekonomin till det?

Anars är det ju som alla andra andra skriver, kostnader, tekniken och värdeökningen som man får trycka på

Lycka till!

Vi har precis haft stora vattenläckor på takterrasen som åt upp vår ekonomi. Så föreningen kan inte bidra med något alls tyvärr.

Får göra det, tack!

Skrivet av mrqaffe:

Det finns ju mellansteg också och det är att köra fiber till huset men distribuera sista biten via befintliga kablar, kolla på det som Comhem kallar fibercoax, accessnätet använder tvcoaxen så man slipper att dra nytt sista biten ut i lägenheten om det är det som är största argumentet emot att man ansluter sig.
https://www.comhem.se/blob/45382/5/bygghandbok-fiberkoax-data...
Man skulle kanske även kunna fundera på att använda dsl teknik sista biten internt i huset.

Fiber är hursomhelst framtiden men om motståndet är stort pga att det kanske innebär mycket jobb att dra fiber eller nätverk in i lägenheten så kan man kanske använda befintliga kablar sista metrarna, det blir inte lika bra men man kan ju skjuta upp fiber/kabeldragningen och göra sånt i samband med nån renovering

Hm, bra poäng där. Tack skall läsa på vad det innebär.

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Är det verkligen dyrare/samma pris?
Mina föräldrar betalar bra mycket mer för 24/1 än vad jag gör för 100/10

När det gäller Telia blev det definitivt dyrare sen kan det kanske vara billigare med andra leverantörer. Sen att få det ingrävt här var bra mycket dyrare än 10.000 kronor.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Frågan är om ni inte redan har möjlighet till bredband över kabeltv, det är inte ovanligt med hus som både har Comhem via kabeltv, Bredbandsbolaget via Fiberlan och Telia via Fiber i dagsläget.

Både Telia och Comhem (Comhem levererar fiber också) kan stå för en del av kostnaden mot att bli leverantör i huset. Kabeltv brukar egentligen inte kosta något extra att uppgradera i många fall.

Permalänk

Menar du alltså att faktiskt dra in fiber i varje lägenhet? Isf förstår jag att alla är mot dig. Det är idiotiskt nämligen. Kostar svinmycket, kräver utrustning som är känslig i varje lägenhet och kostar svinmycket att reparera vid skador. Inte är det särskilt mycket mer framtidssäkert heller (inget som kommer kräva mer än gigabit cat6 på många år framöver).

Det man gör är att man drar in CAT6 till lägenheterna. Då brukar operatörerna stå för allt mot att de får ensamrätt. Vi betalar 160kr/mån för 100/10 som bakats in i månadsavgiften. Vill man byta operatör får den nya dra nya CAT6 kablar vilket är enda nackdelen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Frågan är om ni inte redan har möjlighet till bredband över kabeltv, det är inte ovanligt med hus som både har Comhem via kabeltv, Bredbandsbolaget via Fiberlan och Telia via Fiber i dagsläget.

Både Telia och Comhem (Comhem levererar fiber också) kan stå för en del av kostnaden mot att bli leverantör i huset. Kabeltv brukar egentligen inte kosta något extra att uppgradera i många fall.

Även om jag inte har ett uttag i väggen menar du? Har ju bara antennuttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Även om jag inte har ett uttag i väggen menar du? Har ju bara antennuttag.

Nej du har normalt sett antennuttag, radiouttag och koax för bredband om du har ett returaktiverat kabeltvnät. Tre stycken kontakter i en dosa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej du har normalt sett antennuttag, radiouttag och koax för bredband om du har ett returaktiverat kabeltvnät. Tre stycken kontakter i en dosa.

Precis, men vi har endast antenn och radio.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Känns som jag har lite mer kött på benen nu. Skall börja ringa runt och ta in offerter från operatörer i nästa vecka och sedan presentera detta för alla boende.

Önskar alla en trevlig helg!

/e

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Precis, men vi har endast antenn och radio.

Om det är möjligt att uppgradera beror mycket på vad ni redan har för leverantör.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kex:

Även om jag inte har ett uttag i väggen menar du? Har ju bara antennuttag.

Skrivet av Petterk:

Nej du har normalt sett antennuttag, radiouttag och koax för bredband om du har ett returaktiverat kabeltvnät. Tre stycken kontakter i en dosa.

Ja men man har bara en kabel i väggen, det är ofta relativt lätt att byta ut vägguttagen i ett befintligt nät, det är därför fibercoaxnäten har uppstått, det är för det mesta rätt lite jobb i lägenheten men man kan behöva byta ut utrustningen i andra änden på kabeln men den stora vitsen är att man slipper dra nytt kablage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men man har bara en kabel i väggen, det är ofta relativt lätt att byta ut vägguttagen i ett befintligt nät, det är därför fibercoaxnäten har uppstått, det är för det mesta rätt lite jobb i lägenheten men man kan behöva byta ut utrustningen i andra änden på kabeln men den stora vitsen är att man slipper dra nytt kablage.

Vilket är precis vad jag säger. I denna fastighet som returaktiverades långt efter de kommunala så var det bara nytt uttag och filter. Inte något som tar lång tid alls för dem, och ingen kabeldragning. Resten görs ju på annat håll (CMTS), om det inte redan gjorts. Leverantören stod för kostnaden/utrustningen/installatörerna här. Men idag finns säkert bättre erbjudanden för de allra flesta.

Permalänk
Medlem

Jag blir lite mörkrädd när jag läser sådant här, har haft fiber indraget de senaste 8 åren i lägenheterna, har iof inte kollat upp något om det, men att behöva kämpa för att dra in fiber känns ju bara drygt. Vet själv hur internet fungerar hemma hos mina föräldrar som är 50+. de har då ADSL 24/1 och jag föredrar att använda 4G nätet där!

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi drog in fiber i villaområdet där jag bor. Föreningen ordnade med ett lån för kostnaden för inkopplingen som löper på fem år. Totalkostnaden för mig för 100/10 bredband, telefoni och tv via fiber inkl lånet är lägre än samma tjänster var för sig. Behöver man mer motivering?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Menar du alltså att faktiskt dra in fiber i varje lägenhet? Isf förstår jag att alla är mot dig. Det är idiotiskt nämligen. Kostar svinmycket, kräver utrustning som är känslig i varje lägenhet och kostar svinmycket att reparera vid skador. Inte är det särskilt mycket mer framtidssäkert heller (inget som kommer kräva mer än gigabit cat6 på många år framöver).

Det man gör är att man drar in CAT6 till lägenheterna. Då brukar operatörerna stå för allt mot att de får ensamrätt. Vi betalar 160kr/mån för 100/10 som bakats in i månadsavgiften. Vill man byta operatör får den nya dra nya CAT6 kablar vilket är enda nackdelen.

Det låter väldigt märkligt.
Brukar vara så att de har en avlämningsplats i källaren och sen sätter man en switch där och drar kablar därifrån?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

För att fiber är som hussein bolt på anabola, och det ni har nu är som en stor sten som blir puttat av två bakfulla medelåldersmän som hellre vill se på reprisen av Champions Legue matchen de såg i går, på sin nya 60''s tv de övertalat frugan att låta köpas.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Det låter väldigt märkligt.
Brukar vara så att de har en avlämningsplats i källaren och sen sätter man en switch där och drar kablar därifrån?

Vad är det som låter märkligt? Det går såklart att i princip göra på hur många sätt som helst, men det är den lösning som är mest kostnadseffektiv (förutsatt att man inte har något emot att binda sig till den billigaste operatören).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Uppenbarligen tycker du och jag olika och då är det onödigt att diskutera saken bara för diskuterandets skull.
ADSL på väg bort, fiber här för att stanna. Att fortsätta med adsl är bakåtsträvande tycker jag. Sedan får du och andra tycka som de vill, men så tycker jag.
Onödigt att diskutera detta stickspår.

Du missade helt klart poängen som är att bakåtsträvare är ett nedsättande omdöme om en person och att använda det om en person bara för att den inte håller med dig är ett fult sätt att föra en diskussion. Att du dessutom gör det baserat på ofullständig information och svepande för hela gruppen gör det inte bättre.

Sen har jag inte motsatt åsikt angående fiber bara angående bruket av ord som bakåtsträvare. Men jag kanske också är en bakåtsträvare för att jag valt att vänta till dess jag kan få fiber för under 30 kkr istället för att köpa kommersiell fiber till villa för minst 150 kkr.

Fast å andra sidan kan vi säkert kvalificera dig som bakåtsträvare också för det finns garanterar x teknologier som du inte tagit till.

Permalänk
Medlem

Vet att i nya studentbostäder så drar man in fiber till varje lägenhet och så sitter det en konverterare i lägenheten som ger bredband, telefoni och tv. Snyggt, smart och framtidssäkert.
Inte mycket dyrare än att dra CAT6 till varje lägenhet, själva fibern kostar inte mer men man åker på en konverterare som kostar lite pengar och som teoretiskt sett kan gå sönder.

Fiber är framtiden.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Varför måste du dra FIBER in till varje lya? Känns overkill.

Telia smällde upp ett nät med uttag i varje lya i min förening gratis - förutsatt att dom fick ensamrätt på att leverera internet under 7år. Det va rätt enkelt för mig att få igenom det på stämman

Samma hos oss fast det är låst I fem år ist