Router eller bärbar som är orsaken? Brainstorming!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Mar 2005

Router eller bärbar som är orsaken? Brainstorming!

Är laptopens wifi smått defekt? Eller vad kan det vara? Jag är så jävla dålig på wifi så jag behöver hjälp här!

Tjenare! Det är så att vi här hemma har fått lite problem med en av våra nya laptops.
Problemet är att den har inte har något problem alls att hitta nätverket, men att ansluta det är riktigt jävligt, medans de andra trådlösa enheterna hittar utan någora som hellst problem. När den väl hittar det trådlösa så är det däremot inga problem och den ångar stabilt på utan större hack, förutom i Teamspeak där den brukar ligga på mellan 3-15% packetloss (under "IN" kolumnen).
Det enda jag egentligen kan göra är ju självklart att jämföra den med de andra datorerna i nätverket som kör på det trådlösa, dvs 2st laptops.
Den första laptopen (inte den som strular) är en äldre modell Intel DualCore på 1,9GHz denna används mest för Teamspeak och streams, maxar 54Mb/s på nätverket, har konstant ~4 staplar i det trådlösa och har knappast någon typ av packetloss i TS (denna har tuggat stabild i något år utan större problem)

Den andra laptopen är den som strular, en nyare modell som hoppar mellan 74Mb/s - 180Mb/s på nätverket, signalen ligger allt mellan 2-5 staplar och som sagt så har den problem att ens ansluta nätverket även om denna är närmast våran router.

Den tredje laptopen är EXAKT samma model som den som strular, denna ligger oftast stabilt på 300Mb/s men hoppar ibland ner till 150Mb/s, signalen är stabil på 4-5 staplar trotts att denna är längst bort, den har dock en liten packetloss i TS, men jag antar att det alltid finns lite packetloss på trådlöst?

Vårat nätverk består i princip av modemet (som vi fått från Telia) som kopplats till routern jag har, detta är en D-Link 655, Modell: B1 och (numera) patch 2.09 (tidigare 2.05), denna är även förlängd till en vanliga 8 portars switch bara för att få fler uttag.

I routern så kör jag:
802.11 mode = mixed 11bgn
Enable auto Scan = på
Transmission Rate = Best (automatic)
Channel Width = Auto 20/40Mhz (numera)

HT20/40 Coexistence = Disabled (vet inte riktigt vad detta är)
MTU = 1500

Jag har testat att byta vilket mode routern ska köra i, testat att byta Channel Width, ursprungligen hade jag den på 20 endast, men då kunde jag inte ansluta överhuvudtaget, så jag var tvungen att ändra till 20/40.
Jag har testat att uppdatera firmwaren och självklart även att dra ut sladdarna till routern för att 10 minuter senare starta upp den igen.
Tyvärr så är ju TS'en det enda programet jag vet som jag kan jämföra laptopsen när de väl är anslutna till nätverket så jag kan inte bidra med mycket mer än informationen därifrån, kan däremot säga att personen som hade den strulande datorn aldrig märkte något som helst problem med det trådlösa.
Det sista jag kan säga är att allt i BIOS och allt gällande nätverk (som jag kollat iaf) är likadant de båda datorerna emellan.

De stationära datorerna har absolut inga problem (förutom någon gång då och då, när internet bara känner för att vara trögt, vet inte om det är routern eof) Totalt är 10 datorer/ps3'or anslutna till routern

Är det routern som behöver bytas? För isåfall så har jag funderingar på att köpa denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=532380 redan nu till måndag. Eller är det något vajjsing med mina inställningar i routern jag redan har? Eller är det tyvärr så att det är det trådlösa i laptopen som flummar?

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Aug 2005

Har samma uppsättning som du i hårdvara men är det samma när du är trådbunden som trådlös ? Om inte någon skillnad, kolla om du kan byta nätverket med någon Anna för att utesluta snabbt och enkelt men Loss pack är det i routern eller t du ser det i ?

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|