Chassi-fläkt som står och "gungar" vid inaktivitet

Permalänk

Chassi-fläkt som står och "gungar" vid inaktivitet

Hej Alla,

Jag har ansträngt mig för att bygga en tyst luftkyld rigg (se nedan). Jag har 5 Noctua 140 mm chassi-fläktar (3 in, 2 ut). Alla styrs vi moderkortet och fläktstyrnings-app och dito kurva. Jag är nöjd med volymen = noll när jag inte anstränger systemet.
MEN, de fläktar som är inaktiva gungar/vickar. Det ligger alltså lite ström på dem. Nån som vet motmedel, eller är det så för alla, eller en baksida på just mitt moderkort/märke?

Någon?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Peta lite på den se om den börjar snurra om den gör det känns att den får för lite ström släkten inte får tillräckligt. .. kraftigare aggregat ? Inställning ?

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Rekordmedlem

Endera så stänger du av dem helt när de inte ska rotera eller så ser du till att inte reglera ner dem så att de inte orkar starta eller så lever du med gungandet.
Du kan också byta fläktkontroller eller fläktar till nått mer passande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej Alla,

Jag har ansträngt mig för att bygga en tyst luftkyld rigg (se nedan). Jag har 5 Noctua 140 mm chassi-fläktar (3 in, 2 ut). Alla styrs vi moderkortet och fläktstyrnings-app och dito kurva. Jag är nöjd med volymen = noll när jag inte anstränger systemet.
MEN, de fläktar som är inaktiva gungar/vickar. Det ligger alltså lite ström på dem. Nån som vet motmedel, eller är det så för alla, eller en baksida på just mitt moderkort/märke?

Någon?

Jag har haft samma sak med mina fläktar när jag körde dom på moderkortet och stänger av dom med hjälp av ett program, jag hade även något surrande ifrån dom när jag gjorde det så tydligen stänger inte moderkortet av dom helt utan kör någon sensor ström eller liknande till fläkten som gör att den rör sig lite eller surrar, enda sättet jag hittat är att har en strömbrytare eller en riktig fläktkontroll man sätter i fronten för att lösa det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning