Chassi-fläkt som står och "gungar" vid inaktivitet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Chassi-fläkt som står och "gungar" vid inaktivitet

Hej Alla,

Jag har ansträngt mig för att bygga en tyst luftkyld rigg (se nedan). Jag har 5 Noctua 140 mm chassi-fläktar (3 in, 2 ut). Alla styrs vi moderkortet och fläktstyrnings-app och dito kurva. Jag är nöjd med volymen = noll när jag inte anstränger systemet.
MEN, de fläktar som är inaktiva gungar/vickar. Det ligger alltså lite ström på dem. Nån som vet motmedel, eller är det så för alla, eller en baksida på just mitt moderkort/märke?

Någon?

FD Define S | Gigabyte Z97X-Gaming G1 | Intel Core i7-4790K @ 4,7 GHz | FD Kalvin S24 | Corsair 32GB DDR3 VENGEANCE PRO @ 2400MHZ | 2 x Asus GeForce GTX 780 DirectCU II OC (SLI) | Samsung SSD 840 EVO 500GB (system) | Seagate Barracuda 2TB (data) | Evga SuperNOVA G2 850W | Windows10 Pro x64 | Asus PG278Q | Logitech Illuminated Keyboard & G13 | Razer Mamba | AKG K550

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Aug 2005

Peta lite på den se om den börjar snurra om den gör det känns att den får för lite ström släkten inte får tillräckligt. .. kraftigare aggregat ? Inställning ?

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Endera så stänger du av dem helt när de inte ska rotera eller så ser du till att inte reglera ner dem så att de inte orkar starta eller så lever du med gungandet.
Du kan också byta fläktkontroller eller fläktar till nått mer passande.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej Alla,

Jag har ansträngt mig för att bygga en tyst luftkyld rigg (se nedan). Jag har 5 Noctua 140 mm chassi-fläktar (3 in, 2 ut). Alla styrs vi moderkortet och fläktstyrnings-app och dito kurva. Jag är nöjd med volymen = noll när jag inte anstränger systemet.
MEN, de fläktar som är inaktiva gungar/vickar. Det ligger alltså lite ström på dem. Nån som vet motmedel, eller är det så för alla, eller en baksida på just mitt moderkort/märke?

Någon?

Jag har haft samma sak med mina fläktar när jag körde dom på moderkortet och stänger av dom med hjälp av ett program, jag hade även något surrande ifrån dom när jag gjorde det så tydligen stänger inte moderkortet av dom helt utan kör någon sensor ström eller liknande till fläkten som gör att den rör sig lite eller surrar, enda sättet jag hittat är att har en strömbrytare eller en riktig fläktkontroll man sätter i fronten för att lösa det.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning