Permalänk

Cpu varm/sluten vattenpump väsnas

Tjena

På senare tid har jag haft lite problem med datorn när det kommer till temperaturer. Har ett slutet vattensystem till CPUn.

Temps under load i GW2: Intel Core i5 4670K @ 3.40GHz 65 °C
Haswell 22nm Teknologi
RAM
8,00GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 800MHz (9-9-9-24)
Moderkort
MSI Z87-G45 GAMING (MS-7821) (SOCKET 0) 60 °C
Grafik
22EA53 (1920x1080@60Hz)
22EA53 (1920x1080@60Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 770 (ASUStek Computer Inc) 81 °C
Minne
111GB Samsung SSD 840 EVO 120GB (SSD) 43 °C
465GB Western Digital WDC WD5000AAKX-00ERMA0 (SATA) 41 °C

CPun har en tendens att ligga på typ 75 dock, osäker om det är normalt eller inte. Mitt "problem" är väl mer att pumpen låter något gröndjävulskt. Funderar på att sätta pumpen högst upp för att föra bort luft istället. Men utan filtret kommer det låta jävligt mycket mer. Fungerar det bättre med dual fans kanske?

Alla tips är jag tacksam för och ber om ursäkt om det redan finns liknande tråd eller om tråden är felplacerad!

Permalänk
Avstängd

WHAT? Din SSD är varm, t.o.m varmare än din mekaniska, det är ju tokvarmt.
Min SSD är 27°C och mina 4 mekaniska 37-39°C, detta är inte svar på ditt problem, men jag reagerade på det.
Som svar på din fråga är det enda jag kan komma att tänka på är att det låter som att pumpen håller på att ge upp.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Hmm okej, tack för tipset... Fattar inte varför det är så varmt... vet inte om jag har problem med luftflödet. Får titta in pumpen lite närmare... Om någon har tips för hur man bäst kollar pumpen så tar jag gärna emot dem. Kan höra av mig till inet efter det.

Permalänk
Medlem

75c är fullt normalt för haswell utöver 4690k och 4790k under spelande. går hur jävla varmt som helst pga intels oerhört snåla tim. kör du intel burn test kommer temperaturerna gå i taket oavsett kylning och spänning, flaskar helt enkelt något fruktansvärt av intels usla tim.

ljud är väldigt subjektivt men att pumpen låter "gröndjävulskt" låter ju onekligen inte bra. du är dock inte den enda, det är ofta problem med pumparna. jag antar att du har en corsair hydro nu då du faktiskt verkar ha missat att nämna produkten som hela tråden handlar om (om jag inte är blind och/eller trött då). corsair har underbar kundsupport och kommer definitivt att hjälpa dig utan gnäll.

Permalänk

Okej, läste runt lite och förstod att 75c va ändå ganska okej. Blev förvånad över hur mycket pumpen börjat låta under tiden, den är ju inte direkt gammal, kanske 6 månader? Även med ljudfilter runt hela datorn.

Jag var nog själv lite trött när jag skrev inlägget, men korrekt det är ett corsair hydro h60 för att vara noggrann.