Förmodat problem med GTX680

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2004

Förmodat problem med GTX680

Hej,

Jag har sen idag märkt ett mycket konstigt och irriterande problem med min dator. Jag vet inte om grafikkortet är boven till detta eller om det är något annat i datorn som spökar.

Felet beskrivet så simpelt som möjligt:
Jag kör med ett gtx 680 och två stycken skärmar. Jag brukar rätt ofta sitta och "slö-spela" rust/dayz och kolla på serier på den andra skärmen. Idag då jag skulle göra precis detta så blir min "main-skärm" där spelet körs bara "myrornas krig" då videon på Netflix drar igång.

Har nu även testat att bara dra igång ett serieavsnitt via Netflix utan att spela samtidigt och felet uppstår även då. Problemet kan om man har tur försvinna om man startar om den felande skärmen. Dock i dom flesta fall hänger sig den fungerande skärmen samt att det blir grova färgfel och artifakter över hela skärmen. Även ljudet förvrängs då man stänger av den felande skärmen kan påpekas.

En annan mindre konstighet är att då man slår av den felande skärmen så går grafikkortets fläktar upp på max tills att man slår på strömmen till skärmen igen. Har ni någon aning om vad detta kan vara och om man kan göra något åt detta själv ( dvs mjukvara ) eller tror ni att detta är ett fall för RMA.

Bilder på felet:

http://imgur.com/a/fclDz

Tack på förhand // Niklas

{ Spelmaskin }
Intel i7 6700k, Asus Z170-AR , 16gb Corsair 2666mhz, Gigabyte GTX 980 ti, EVGA G2 650W, 90GB Force 3 + Kingston V300 120gb + Samsung 840 evo 250gb , Jonsbo UMX 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006

Har råkat ut för samma problem en gång i tiden, dock bara på en skärm, känns som att jag försökte med allt men inget hjälpte. Till sist läste jag någon som hade löst sitt problem genom att bara byta ut skärmkabeln, och voilá det hjälpte till 100% för mig. Visade sig att det blivit något glapp i DVI kabeln. Kör du DVI eller HDMI? Har du möjlighet att testa andra kablar? Andra portar på din GPU?

Fungerar inte det, så testa byta ut ditt grafikkort emot något annat.

Pågående projekt | Vattenkylning i CaseLabs Mercury S3 Limited Edition
Emerald Moon | Custom vattenkyld mITX speldator i NCASE M1.
LqdFntsy | Vattenkylning på budget med soft-tubing.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Jag har exakt samma problem, kör 2xEVGA GeForce GTX 680, och när jag startar ett avsnitt på netflix så uppstår "myrornas krig" på min Mainskärm också, tills jag stänger ned netflix fliken, och drar ut dvi kabeln och sätter in den igen i datorn. dock så har jag inte de andra felen med färgfel, artifakter och ljudet.

CPU: i7 5930K MB: EVGA x99 FTW-K GFX: EVGA GeForce GTX 1080 FTW RAM: 16GB Vengeance LPX 2800MHz PSU: EVGA SuperNova T2 850W CPU Kylare: Corsair H110

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010

Vad kör ni på för uppdaterings frekvens på skärmarna?
Netflix klarar bara av max 60HZ kör ni högre än det får ni myrornas krig.

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: HyperX FURY Black Series 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 850 Evo M.2 500Gb CPU: I7-6700K, Kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, Mus: RGB Glaive, Tangentbord:
Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT , Monitor: ACER XG270HU / ASUS VG248QE
Surfplatta: Note 10.1 Tab, Telefon: Galaxy S6
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

144Hz på Main, 60Hz. problemet uppstod någongång under förra månaden. men fungerar om jag väljer 120Hz istället för 144 på main.

CPU: i7 5930K MB: EVGA x99 FTW-K GFX: EVGA GeForce GTX 1080 FTW RAM: 16GB Vengeance LPX 2800MHz PSU: EVGA SuperNova T2 850W CPU Kylare: Corsair H110

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2004

Det verkar fungera med den lösningen. Dock har detta aldrig hänt förut. Har kört Netflix på min 144hz skärm innan jag hade den andra och då har det fungerat felfritt.

{ Spelmaskin }
Intel i7 6700k, Asus Z170-AR , 16gb Corsair 2666mhz, Gigabyte GTX 980 ti, EVGA G2 650W, 90GB Force 3 + Kingston V300 120gb + Samsung 840 evo 250gb , Jonsbo UMX 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Det hela låter som att det uppstår ett HDCP problem till skärmen, eller att Netflix får för sig att skärmen inte är kopplad HDCP kompatibel skärm, men varför det blir så eller vad man ska göra åt det vet jag inte.

HDMI och DVI. DP stödjer HDCP, dock inte VGA kabel kopplat.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.