Idé till verklighet, Hur ska man genomföra detta?

Permalänk

Idé till verklighet, Hur ska man genomföra detta?

Hej!,

Jag är mycket intresserad i datorer och jag har byggt ett antal datorer under min livstid. Jag började programmera lätt när jag fyllde 12 år gammal med c++ och jag har blivit allt bättre men ändå inte "upp to par" med riktiga programmerare.
Jag har inte så mycket tid att programmera för jag fokuserar just nu med skolan för att få den framtid jag vill ha, har ganska så stora krav på mig själv och vill gärna bli läkare som jag tror är mycket möjligt med mina betyg som jag redan har nu i 8an. Jag har inte riktigt tid med att utveckla min programmering riktigt

I alla fall, jag fick en riktigt bra idé till en mobil app. Ända problemet är jag vet inte hur jag ska genomföra det här.
Jag vet hur man programmerar till datorn men vet inte hur riktigt det fungerar med mobila plattformen, även om det skulle vara liknande till c++ så tror jag inte jag skulle göra ett tillräckligt bra jobb eller ens kunna göra det under 1 år av nonstop programmering för jag har inte så mycket ledig tid pga skolan,prov, m.m.

Mina frågor är:
Hur ska jag genomföra detta?
Ska jag kontakta ett företag och se om dem är intresserade av min idé? i så fall hur?
hur publicerar jag appen?
Vilket är bäst till att publicera en app? Android eller IOS? har själv en android.
är det här ett smart val eller ska jag vänta tills jag blir äldre? skulle inte tänka mig börja denna idé tills jag blir runt 27 år för jag behöver en stabil inkomnst!

Tack! Jag uppskattar alla svar.

Permalänk
Medlem

Det är en klurig situation.
Att sälja en generell mjukvaruidé är inte lätt, framför allt om man inte redan har en färdig - eller näst intill färdig - produkt. Går man sedan specifikt till telefonappar, ja då spottas det ut tonvis av dem för var dag som går, så innan du har hunnit lära dig att knappa ihop och de facto knappat ihop din app så har troligtvis redan tio alternativ hunnit lanseras och etableras.
Så, se till att skriva ner din idé, gärna utvecklad i pseudokod tills vidare, och ta sedan den tid det tar att lära dig vad du behöver för att skapa din idé. Låt gärna de två gå hand i hand och lär dig utifrån realiseringen av din idé. Troligen kommer den antingen att vara inaktuell, av en eller annan anledning, när du väl är klar med den, men måhända har du då fått en ny idé som du kan realisera betydligt snabbare.

Fokusera på skolan först och främst skulle vara mitt generella tips, såvida du inte råkar vara ett riktigt geni på det du pysslar med (vilket är osannolikt, men det är inget dåligt med det - man får bara jobba lite hårdare ). Se till att få in studievanan, läs ett högskoleförberedande program på gymnasiet och - om suget fortfarande finns kvar efter det - gå en programmeringsinriktad utbildning. På vägen dit ser du till att knappa ihop så mycket kod du hinner på din fritid, men som en serie hobbyprojekt. Det är det smarta valet om du frågar mig, inte att tro att den första idé man kommer på kommer att slå stort (eller alls).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Tack för svaret!

Skrivet av Crazy Ferret:

Det är en klurig situation.
Att sälja en generell mjukvaruidé är inte lätt, framför allt om man inte redan har en färdig - eller näst intill färdig - produkt. Går man sedan specifikt till telefonappar, ja då spottas det ut tonvis av dem för var dag som går, så innan du har hunnit lära dig att knappa ihop och de facto knappat ihop din app så har troligtvis redan tio alternativ hunnit lanseras och etableras.
Så, se till att skriva ner din idé, gärna utvecklad i pseudokod tills vidare, och ta sedan den tid det tar att lära dig vad du behöver för att skapa din idé. Låt gärna de två gå hand i hand och lär dig utifrån realiseringen av din idé. Troligen kommer den antingen att vara inaktuell, av en eller annan anledning, när du väl är klar med den, men måhända har du då fått en ny idé som du kan realisera betydligt snabbare.

Fokusera på skolan först och främst skulle vara mitt generella tips, såvida du inte råkar vara ett riktigt geni på det du pysslar med (vilket är osannolikt, men det är inget dåligt med det - man får bara jobba lite hårdare ). Se till att få in studievanan, läs ett högskoleförberedande program på gymnasiet och - om suget fortfarande finns kvar efter det - gå en programmeringsinriktad utbildning. På vägen dit ser du till att knappa ihop så mycket kod du hinner på din fritid, men som en serie hobbyprojekt. Det är det smarta valet om du frågar mig, inte att tro att den första idé man kommer på kommer att slå stort (eller alls).

Hej! Tack för svaret, det hjälper vekligen!
Jag tycker det här hjälpte mycket, jag är ganska så självsäker på att det här kommer vara en mycket användbar app i dagliga livet och den finns inte på marknaden just nu. En sak som du sa som jag inte insåg var hur mycket appar det kommer varje dag, jag menar jag behöver hardcore sticka ut eller mad publicering. Det är väldigt svårt faktiskt. Ska nog hålla det här som en fritidsuppgift och kanske så blir den lyckad, om inte så har jag inte förlorat något.
Då har jag ändå lärt mig programmering bättre och lärt mig lite kunskaper till företag i framtiden(vill hyra fastigheter).

Just nu är jag mycket förrvirad med skolan, inte själva proven men vilket gymnasium jag ska ta.
Alla mina syskon har gott på mitt lokala gymnasium och det ska nog mina vänner också göra. Jag vet inte vad jag ska ta Man behöver 240 merit för att komma in i mitt lokala gymnasium i naturlinjen medans det andra behöver man runt 285 merit. Jag har just nu 292.5 så jag kan välja men frågan är vad?
Vänner, Lokal eller Inga vänner, får åka tåg till storstad men bättre gymnasium. Det är väldigt tufft beslut för mig.

Jag har också byggt en dator nyligen som du kan se på min kanal här:
https://www.youtube.com/watch?v=VeX4fwl52sc&list=UUF_DgGCfIgP...

Jag investerar också i guld och silver, Ska beställa en 1oz tacka guld :).

I alla fall, Vet inte vad jag ska göra!!!! Det finns så mycket som snurrar runt i mitt huvud

Permalänk
Medlem

Naturlinjen är bra. Jag kan inget om olika skolor, men ju mer personer som är intresserad av lärande det finns, desto mer kommer du själv lära dig och desto bättre kommer framtiden att se ut.

Underskatta aldrig någonsin skolan, och framför allt framtida högskola och universitet. Förutom att du får en bra utbildning på papper, kommer du skapa kontakter som kan vara helt ovärderliga i framtiden. Naturlinjen kommer låta dig välja och vraka fritt bland de bästa utbildningarna, så att du kommer kunna studera med de smartaste kamraterna. Omge dig med smarta människor och du kommer få det så otroligt mycket lättare i framtiden.

Permalänk

Är det värt det? Hjälper det vilket universitet man kan komma in i?

Permalänk
Citat:

Hej! Tack för svaret, det hjälper vekligen!
Jag tycker det här hjälpte mycket, jag är ganska så självsäker på att det här kommer vara en mycket användbar app i dagliga livet och den finns inte på marknaden just nu. En sak som du sa som jag inte insåg var hur mycket appar det kommer varje dag, jag menar jag behöver hardcore sticka ut eller mad publicering. Det är väldigt svårt faktiskt. Ska nog hålla det här som en fritidsuppgift och kanske så blir den lyckad, om inte så har jag inte förlorat något.
Då har jag ändå lärt mig programmering bättre och lärt mig lite kunskaper till företag i framtiden(vill hyra fastigheter).

Just nu är jag mycket förrvirad med skolan, inte själva proven men vilket gymnasium jag ska ta.
Alla mina syskon har gott på mitt lokala gymnasium och det ska nog mina vänner också göra. Jag vet inte vad jag ska ta Man behöver 240 merit för att komma in i mitt lokala gymnasium i naturlinjen medans det andra behöver man runt 285 merit. Jag har just nu 292.5 så jag kan välja men frågan är vad?
Vänner, Lokal eller Inga vänner, får åka tåg till storstad men bättre gymnasium. Det är väldigt tufft beslut för mig.

Jag har också byggt en dator nyligen som du kan se på min kanal här:
https://www.youtube.com/watch?v=VeX4fwl52sc&list=UUF_DgGCfIgP...

Jag investerar också i guld och silver, Ska beställa en 1oz tacka guld :).

I alla fall, Vet inte vad jag ska göra!!!! Det finns så mycket som snurrar runt i mitt huvud

Jag går själv naturlinjen i Malmö och det är definitivt värt att pendla för att läsa i storstan, har många i min klass som pendlar från Ystad (tar typ en timme) men de tycker också att det är värt det för man får mycket bättre utbildning i storstan. Universitet bryr sig inte var du har läst men det är kunskapen som de bryr sig om och du får mer kunskap om du går i en bra skola. En fråga om den datorn du byggde, var fäste du ESD-armbandet när du stoppade på processorn på moderkortet?

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk

Hej!, är dem snåla med betygen? alltså om jag får ett A på prov ger de mig A i betyg eller sänker de?

Jag fäste esd armbandet till en bordfot av metall

Permalänk

Hej! alla som läser det här! Ge mig förslag på gymnasium inom 1 timme med tåg eller buss (helst 45min) från Nässjö!
VILL HA BRA GYMNASIUM MED HÖGA KRAV

Permalänk
Citat:

Hej!, är dem snåla med betygen? alltså om jag får ett A på prov ger de mig A i betyg eller sänker de?

Jag fäste esd armbandet till en bordfot av metall

Nej, de är inte speciellt snåla, men om du är duktig i matte så är de generösa, fick C på ett matteprov men han satte ändå A i betyg för han visste att jag kunde det

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Nej, de är inte speciellt snåla, men om du är duktig i matte så är de generösa, fick C på ett matteprov men han satte ändå A i betyg för han visste att jag kunde det

det där är ju en skitkorkad sak att säga, ännu mer förlita sig på att det ska va likadant för OP när han börjar. om du fått C på dina prov och A i slutbetyg "för att du kunde" så borde läraren få sparken.

Till OP; det viktigaste är dina betyg, jobbar du hårt så kommer det gå bra för dig och du kommer få bra betyg.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Det är mycket bra I min högskola fick jag 9A men fick inte på matte, geo, samhälle,historia även om jag fått A på alla prov i alla dem ämnena, dem säger dem vill se så att jag fortsätter!!!!!!! Det har gått 1 år nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej! alla som läser det här! Ge mig förslag på gymnasium inom 1 timme med tåg eller buss (helst 45min) från Nässjö!
VILL HA BRA GYMNASIUM MED HÖGA KRAV

Finns massor med listor på intagningspoängen för olika skolor. Kontakta din studievägledare på din nuvarande skola.

Att gå Natur-Matte/Data är en bra idé för dig, på det sättet kommer du gå natur och få tillgång till läkarlinjen, och samtidigt få programmera en del på gymnasiet.

Gällande själva app idén så finns det miljontals ideér som spys ut varje dag. Det bästa är för dig att försöka fortsätta programmera på fritiden, och få till en fungerande prototyp. Då kommer vissa app-företag ta dig mer på allvar. Men det bästa hade varit om du själv skapar appen i C++ och släpper på Android market, ta hjälp av en förälder, det är inte så svårt.

Är man 14 år och har en drivkraft, som du visar upp, då ska man köra gasen i botten och inte försöka sälja idén vidare. Kör stenhårt på både skola och din programmeringsidé så kan du mycket väl lyckas ordentligt inom en snar framtid

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

BÄSTA GYMNASIUM RUNT NÄSSJÖ

Hej! Som rubriken lider. max 1 timme med buss eller tåg, Får vara hur höga krav som helst! måste finnas naturvetenskap linjen

Permalänk
Skrivet av Marticus:

det där är ju en skitkorkad sak att säga, ännu mer förlita sig på att det ska va likadant för OP när han börjar. om du fått C på dina prov och A i slutbetyg "för att du kunde" så borde läraren få sparken.

Till OP; det viktigaste är dina betyg, jobbar du hårt så kommer det gå bra för dig och du kommer få bra betyg.

Haha nej det är inte vem som helst som kan göra så men jag läser Matte 4 och har precis börjat gymnasiet så det är ett specialfall. Grejen med just det provet var att jag fick massa A-poäng men för få E-poäng

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Citat:

Hej! Som rubriken lider. max 1 timme med buss eller tåg, Får vara hur höga krav som helst! måste finnas naturvetenskap linjen

Du borde kolla i Jönköping (cirka 40min), googla "gymnasium jönköping naturvetenskap" så hittar du nog något

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk

är dem bra? finns det inga bättre?, kan sträcka mig längre en jönköping

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej! alla som läser det här! Ge mig förslag på gymnasium inom 1 timme med tåg eller buss (helst 45min) från Nässjö!
VILL HA BRA GYMNASIUM MED HÖGA KRAV

Inom 45 min vet jag inte om det går att ta sig med tåg, Ytterst tveksamt.
Men jag kan rekommendera naturlinjen på Procivitas, i Växjö. Jag går själv där och måste säga att jag är grymt nöjd. 9/10 lärare är engagerade och i princip alla elever är också engagerade. Känner att detta var ett stort lyft från min gamla högstadieskola. Jag har en i min klass han pendlar med tåg från Sävsjö varje dag och enligt honom är det värt det. Men det får du självklart känna själv om du tycker det är värt längre än 45 min restid till skolan. Jag har ingen koll på skolor runt Jönköping så kan därför bara prata om det jag vet.
Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är mycket bra I min högskola fick jag 9A men fick inte på matte, geo, samhälle,historia även om jag fått A på alla prov i alla dem ämnena, dem säger dem vill se så att jag fortsätter!!!!!!! Det har gått 1 år nu!

Tänk på att det blir stor skillnad på svårigheten när du går upp till gymnasiet. Vet många som glidit igenom högstadiet med högstabetyg utan att plugga mycket men som fått det svårt när de börjar gymnasiet då man faktiskt behöver lägga ner mycket tid på plugg. Självklart är det stor variation på olika skolor och linjer. Sträva efter att gå på en stor skola med högt intagningspoäng. Då slipper du alla lallare som egentligen inte bryr sig om skolan och bara förstör för din egna utbildning.

Jag rekommenderar antingen Natur-Natur eller Teknik-Teknikvetenskap(om det finns på skolan). Går mitt sista år på Teknik med inriktning Teknikvetenkap. Läser i princip samma ämnen som Natur-Natur men läser inte lika mycket samhälle och biologi. Dessa timmar är istället utbytta i förmån för Teknik ämnen. Nackdelen med Teknik linjen på min skola i jämförelse med Natur är att det finns fler som inte tar skolan seriöst.

Men som sagt, tro inte att du kommer få A i allting i gymnasiet bara för att du fick det i högstadiet. Svårigheten trappas upp drastiskt.

Mvh,

Eric

Permalänk

Jag förstår absolut vad du menar, Men jag pluggar jättemycket redan nu, Varje dag mellan 5-10 och jag pluggar 2-3 veckor innan prov.
I min skola så är de mycket snåla med betyg i 7an och 8an men det blir bättre i 9an, vet att gymnasiet är svårare men jag tror att jag kan bli läkare, har två äldre systrar som studerar till läkare nu och dem erkänner själva att jag pluggar mer en dem, Dem kom ut med 21.5 merit och jag tror jag kan nå något liknande, anledningen till att jag vill gå i ett bra gymnasium är för just jag vill att alla runt om mig ska vara seriösa som jag är, Vill inte ha massa dåliga klasskamrater som är oseriösa, Det allt

Permalänk
Avstängd

Satsa på dem bästa skolorna i landet istället för att ta "det bästa i närheten". Att flytta som 16åring och studera på annan ort är inga problem, har själv gjort det. I början är det hemlängtan som är jobbigt, men detta kommer man över ganska snabbt i takt med att man skaffar andra kompisar. Finns många långhelger och ledigheter som man kan sticka hem under.
Oroa dig inte över att laga mat mm, spaghetti och köttfärssås kommer man långt på.

Du pratar om att börja denna idé när du är 27år? Det är alltså om 13år, det är en lång väg dit, du har ingen aning om hur marknaden och efterfrågan ser ut som 13år och det har ingen av oss andra heller.
Men en sak är säker, under denna tid kommer du ha fått andra intressen, idéer och flickvänner som kostar pengar.
Du oroar dig för något som du ska börja med om 13år, det är lika lång tid som du har levt nästan och du är fortfarande ett barn. Ta saker i perspektiv.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Jag ser många som rekommenderar naturlinjen, men jag vill slå ett slag för teknikprogrammet. Jag gick teknikprogrammet med inriktning IT och mediateknik och jag upplever att det var en mycket bra förberedelse inför den utbildning jag nu har gått vidare till (civilingenjör i datateknik).

Som Nex3r här ovan skriver finns det dock "risken" att dina klasskamrater inte tar utbildningen lika seriöst, detta var något jag också upplevde. Men eftersom teknik och natur båda är lika krävande utbildningar så tog det inte lång tid innan man fick en uppfattning för vilka som tog skolan seriöst (och då vilka man borde studera tillsammans med). Möjligt att du måste ha bättre självdisciplin på teknikprogrammet än naturprogrammet då du inte blir lika motiverad av dina klasskamrater. Jag upplevde dock att jag trots detta klarade studierna bättre på teknik än vad jag förmodligen hade gjort på natur eftersom jag helt enkelt var bättre på och mer intresserad av programmering och datorteknik än kemi och biologi

TL;DR: Om du vet att du vill hålla på med något med teknisk inriktning rekommenderar jag teknikprogrammet.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk

Var ska jag bo? ska jag handla? vad händer på föreldrar samtal etc?

Permalänk

Ja, Min passion är teknik,datorer, Jag programmera o avancerat och byggt min första dator när jag var 11 år gammal

Mitt problem: Min mamma är överläkare och min syster studerar till läkare, Mina föreldrar vill så gärna att jag ska bli läkare. Jag ska inte sitta här och berätta min livsplan(om du inte vill alltså) men det är ganska så komplicerat, jag kan förklara till dig om du vill men det är mycket inväcklat, Läkare är mitt ända val till den framtid jag söker.

Grattis på studierna och din utbildning

Permalänk
Avstängd

Skulle du vilja gå till en läkare som inte tycker om sitt jobb?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk

nopp. Det är inte det att jag inte är interesserad, Jag tycker att vara en kardiolog är ett väldigt kul och intressant jobb, Det är bara det att det med datorer har jag mycket förkunskap om

Permalänk
Medlem

Det är självklart helt upp till dig vad du vill göra, men välj inte din framtida utbildning baserat på vilka förkunskaper du har. Den enda förkunskap som kommer tas för givet när du går vidare till högre utbildning är den som garanteras av behörighetskraven. Visst, helt utan förkunskap kanske det första året blir lite svårare men efter ett tag kommer ni alla vara på samma nivå då det man lär sig är nytt för alla!

Förresten, något som kan vara värt att hålla i åtanke: det är lättare att var en kardiolog med programmering som hobby än en programmerare med kardiologi som hobby

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk

Japp!, Har också praoat på sjukhuset och det är faktiskt ganska så roligt

Permalänk

BÄSTA GYMNASIUM I HELA SVERIGE

Säga bara några, Har också en annan fråga, Är det möjligt att plugga bo på något ställe själv bara för gymnasiet? typ en liten lägenhet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp!, Har också praoat på sjukhuset och det är faktiskt ganska så roligt

Då kanske naturprogrammet vore en bra idé ändå? Du får behörighet till både läkare och civilingenjör (och andra programmeringsinriktade program) och med rätt val av inriktning + valbara kurser får du ändå en hyfsat god bas till båda utbildningarna. Då får du också tre år till på dig att verkligen bestämma dig för vad du vill göra

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Läs naturvetenskapsprogrammet, välje ett bra gymnasium. Jag rekommendera dig läsa till Civilingenjör om du tycker om matte, fysik, programmering.

inom datateknik.
http://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/datateknik
eller IT
http://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/informationsteknik