Studiomonitorer, 5000:-

Permalänk

Studiomonitorer, 5000:-

Jag är ute efter ett par studiomonitorer i prisklassen omkring 5-6000:-/par. De är tillför mixning, främst för metal och elektronisk musik. Jag har kollat på flera olika varianter bl.a. Adam F7 och Focal CMS 40. Har ni några förslag eller tips så vore jag tacksam.

Permalänk

Jag kör med EVE SC205 och är jäkligt nöjd. Dom är gjorda av han som startade Adam., så dom är en vidareutveckling kan man säga. Samma diskanter i dom som i Adam.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem

Man köper inte högtalare för en viss genre,en bra högtalare passar till allt annars är den kass.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Man köper inte högtalare för en viss genre,en bra högtalare passar till allt annars är den kass.

Stämmer verkligen detta? Jag är lite inne på att köpa två aktiva monitorer istället för vanliga högtalare just för att jag till 90% lyssnar på psy-trance och vill höra alla toner som kommer "sammtidigt" klart och tydligt samt få basen som behövs.
Borde jag tänka om eller är jag på rätt spår?

Permalänk
Medlem

Satsa på ett par KRK Rookit, tänk på att dom säljs i Styck och inte i Par. http://www.djservice.se/cgi-bin/db.pl?id=IDS0020294&sok=&q=1&...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Dessa äger jag. Lite dyrare än budget, men otroligt trevliga högtalare http://www.genelec.com/products/8020c/

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

Mitt bästa råd är att gå till en butik som du kan lyssna på monitorer i, köp de du gillar.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Jag har adam a7x, och visst dom är bra men kanske aningen för hård ljud så ofta föredrar jag ändå hörlurarna.
Det jag lärt mig till nästa gång är att gå till butik och lyssna på högtalare som passar min musiksmak.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Stämmer verkligen detta? Jag är lite inne på att köpa två aktiva monitorer istället för vanliga högtalare just för att jag till 90% lyssnar på psy-trance och vill höra alla toner som kommer "sammtidigt" klart och tydligt samt få basen som behövs.
Borde jag tänka om eller är jag på rätt spår?

Du ska köpa högtalare som låter neutralt helt enkelt dvs ingen extra boostad bas eller nåt annat som sticker ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av huxflux:

Jag har adam a7x, och visst dom är bra men kanske aningen för hård ljud så ofta föredrar jag ändå hörlurarna.
Det jag lärt mig till nästa gång är att gå till butik och lyssna på högtalare som passar min musiksmak.

Är du säker på att det beror på högtalarna och inte dålig akustik ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag har adam a7x, och visst dom är bra men kanske aningen för hård ljud så ofta föredrar jag ändå hörlurarna.
Det jag lärt mig till nästa gång är att gå till butik och lyssna på högtalare som passar min musiksmak.

Inte kollat så noga på A7x-varianten och vad som skiljer dem från mina A7 men jag förmodar att även A7x har inställningar på baksidan för rumskorrigering, något som kanske kan vara värt att kolla lite närmare på.
Finner annars att A7 fungerar fint för min del, jobbar oftast med olika former av rock & metal men händer att det blir lite elektroniskt emellanåt också.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Du ska köpa högtalare som låter neutralt helt enkelt dvs ingen extra boostad bas eller nåt annat som sticker ut.

Men det går väl att få från både vanliga högtalare och aktiva monitorer?

Permalänk
Medlem

Är helnöjd med min Adam A5X, kostar ca 6k för två. Kör sen en KRK 10S till då jag störde mig lite på att de missar de lägre frekvenserna.

Permalänk

Pyramid Phase III!

/Okej, jag visar mig själv ut....

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Men det går väl att få från både vanliga högtalare och aktiva monitorer?

Ja det gör det,det finns passiva studiomonitorer om man vill ha det,

Permalänk

Det blev ett par KRK VTX4. Det va ett demoex så jag fick paret för 3200:-. Jag jämförde ljudet med ett flertal andra i samma prisklass och det jag tyckte dessa lät bäst, priset va bara ett ytterligare plus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lunaspice:

Det blev ett par KRK VTX4. Det va ett demoex så jag fick paret för 3200:-. Jag jämförde ljudet med ett flertal andra i samma prisklass och det jag tyckte dessa lät bäst, priset va bara ett ytterligare plus.

Du gillade nog basen. KRK brukar vara kända för att köra överdriven bas.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Du gillade nog basen. KRK brukar vara kända för att köra överdriven bas.

Upplever ingen kraftig bas alls utan det är välbalanserat. Skillnaden mot de andra va framförallt att lägre mellanregistret var mkt klarare och mer detaljerat med dessa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lunaspice:

Upplever ingen kraftig bas alls utan det är välbalanserat. Skillnaden mot de andra va framförallt att lägre mellanregistret var mkt klarare och mer detaljerat med dessa.

Ignorera mitt spydiga inlägg. Förlåt!

Jag ägde förut ett par KRK Rokit RP8 av första generationen och de hade ett uttalat basregister men det kanske inte är fallet längre och speciellt inte med VXT modellen. Köpte du de nya?

Permalänk

Jag citerar mitt tidigare inlägg: "Det blev ett par KRK VTX4. Det va ett demoex så jag fick paret för 3200:-."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lunaspice:

Jag citerar mitt tidigare inlägg: "Det blev ett par KRK VTX4. Det va ett demoex så jag fick paret för 3200:-."

Grattis! Det är ett bra pris för ett par beggade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Man köper inte högtalare för en viss genre,en bra högtalare passar till allt annars är den kass.

Klokt och väl talat.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Nu är ju valet gjort, men för framtida referens... jag hade starkt övervägt dessa i den prisklassen:

http://www.vanatoo.com/store/speakers/transparent-one-black