Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Brygga Telias TG 799 v2

Tjena!

Jag har en del frågor angående Telias modem TG 799 v2.
Jag har haft mycket strul med den och har funderat på att brygga (vet inte riktigt vad det betyder) den och införskaffa en annan router. Då jag inte är särskilt teknisk av mig så har jag inte riktigt förstått vad det innebär att brygga modemet så frågar jag här. Jag har lyckats läsa mig till att man ska "brygga" den om man inte vill förlora sin ip-telefoni som jag har och då till frågorna: Hur gör jag för att brygga den och vad innebär det att jag bryggar de? Hur kopplar jag sladdarna?
Jag har fiber indraget i huset 100 Mbps

Skulle oxå uppskatta om tips för bra routrar, priset är inte viktigt utan att den är riktigt bra.
En sista fråga angående routrar: Vad menas med att routern har data hastigheter som t.ex 300 Mbps o 1900 Mbps, vad är skillnaden?
Förlåt för dumma frågor men som sagt så är jag inget tekniskt geni..

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla / Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Hej, Telia kan brygga modemet åt dig så kopplar du in din router bakom.

Datahastigheter syftar på hur snabb teorietisk hastighet det trådlösa nätverket kan nå, du når sällan upp till dessa hastigheter.

I7 4790K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB Corsair LP1600 | Asus Z97-A | EVGA GTX 980 ACX 2.0 SC @ 1500/8000 | 256 Samsung 840 Pro, 2+2TB | 27" Dell U2713HM | Fractal Design R4 | Fractal Design 800W 80+ Gold | Win10 Pro | 250/100 Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Slå en signal till telia så bryggar de den åt dig om jag inte minns fel, om inte så hjälper de dig nog på vägen.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Du ringer till Telia och ber att få den bryggad och efter det kopplas internet rakt igenom till en av LAN-portarna.

Vad är det för strul du har med Telias router. Största nackdelen med denna är att den inte har så mycket avancerade funktioner som föräldrakontroll osv. Den har också något dåligt WiFi, men det lider man mest av i stora villor. Annars funkar den helt ok. Det största problemet är folk som inte vet vad de pillar på men ändå ska ändra saker och det problemet har du oavsett router.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Tack så mycket för alla snabba svar! Det var till stor hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com