Fokus på "Big data" i Vetenskapens värld

Permalänk
Melding Plague

Fokus på "Big data" i Vetenskapens värld

Företag och tjänster samlar in all upptänklig data om vårt digitala beteende. Klockan 20:00 djupdyker Vetenskapens värld i ämnet med "Big data – så kartläggs hela ditt liv".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

"Foliehatt på"
Ne men allvarligt så verkar det bli ett intressant program och trevligt att se Swec rapportera om det

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se. Om man nu törs se hur långt det gått. Brukar vara obehagligt att höra om sanningar företag inte vill ska komma oss till kännedom.

Permalänk
Medlem

Intressant att Sweclockers tar upp det här, tack så mycket!

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Big data definition är ett system som är designat för dåligt/litet för datamänden det skall hantera. Så att använda sig av termen big data för ett system betyder att systemet som skall behandla en viss datamängd är underdminensionerat och därav egentligen ett misslyckande.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Låter intressant, tack för tipset!!

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

På samma tema finns dokumentären United States of Secrets att bese gratis via PBS sida. USA-fokuserad men bra genomgång för den som tycker det där med NSA och PRISM verkar lite lurt och vill ha lite bättre koll.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Gött att ni uppmärksammar det enda vettiga TV-programmet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

På samma tema finns dokumentären United States of Secrets att bese gratis via PBS sida. USA-fokuserad men bra genomgång för den som tycker det där med NSA och PRISM verkar lite lurt och vill ha lite bättre koll.

Såg den serien när den gick på Kunskapskanalen (tror jag det var), väl rekommenderad att se på!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Företag och tjänster samlar in all upptänklig data om vårt digitala beteende. Klockan 20:00 djupdyker Vetenskapens värld i ämnet med "Big data – så kartläggs hela ditt liv".

Läs artikeln

Dold text

Jaha?! inte för att jag bryr mig nämnvärt, känner mig hedrad ifall de finner mig vardagliga gråa liv är intressant. Detta är endast ett program för paranoida människor att uppgradera sin foliehatt ännu mer.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra program!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Sötast

Tack för rekommendationen! Var helt klart sevärd!

Permalänk
Medlem

dom tog ju nästan bara upp dom bra sakerna tycker ja. men den negativa sidan måste ju bra mycket större?
tycker det mest handlar om störa företag som vill tjäna pengar på oss. ett bra exempel va ju hon som va gravid och fick reklam på just detta. Tycker det är ett sjukt sätt att utnytta folk på. tycker folk ska få leta sin egen information.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jaha?! inte för att jag bryr mig nämnvärt, känner mig hedrad ifall de finner mig vardagliga gråa liv är intressant. Detta är endast ett program för paranoida människor att uppgradera sin foliehatt ännu mer.

Antar att du inte kollade på avsnittet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:
Dold text

Jaha?! inte för att jag bryr mig nämnvärt, känner mig hedrad ifall de finner mig vardagliga gråa liv är intressant. Detta är endast ett program för paranoida människor att uppgradera sin foliehatt ännu mer.

Ad hominem, dessutom gav de en väldigt utopisk bild av tekniken så jag antar att du inte såg dokumentären.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det anpassat för att även folk utan någon kunskap om det berörda ämnet (i detta fallet datasystem) ska kunna förstå, vilket är lite synd, men bra program ändå. Man fick en helhetsbild i alla fall.

Off topic: Om jag inte är inloggad så är sweclockers kvar i sommartid. Samma på alla mina enheter. Det är dock alltså rätt tid när jag är inloggad. Kanske hör hemma i feedback-forumet...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:
Dold text

Jaha?! inte för att jag bryr mig nämnvärt, känner mig hedrad ifall de finner mig vardagliga gråa liv är intressant. Detta är endast ett program för paranoida människor att uppgradera sin foliehatt ännu mer.

Antar att just du inte blir påverkad av reklam heller?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:
Skrivet av Nyhet:

Företag och tjänster samlar in all upptänklig data om vårt digitala beteende. Klockan 20:00 djupdyker Vetenskapens värld i ämnet med "Big data – så kartläggs hela ditt liv".

Läs artikeln

Dold text

Jaha?! inte för att jag bryr mig nämnvärt, känner mig hedrad ifall de finner mig vardagliga gråa liv är intressant. Detta är endast ett program för paranoida människor att uppgradera sin foliehatt ännu mer.

Dokumentären tog upp både de positiva och negativa möjligheterna som uppstår från all den data vi ger ifrån oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Copyswede måste ju va glada, fan vad mycket det krävs för att lagra all data för alltid...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wotanziu:

Antar att du inte kollade på avsnittet...

Skrivet av plutoachilleus:

Ad hominem, dessutom gav de en väldigt utopisk bild av tekniken så jag antar att du inte såg dokumentären.

Skrivet av JoBu:

Antar att just du inte blir påverkad av reklam heller?

Skrivet av Teddis:

Dokumentären tog upp både de positiva och negativa möjligheterna som uppstår från all den data vi ger ifrån oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är en person som inte intresserar mig för vad som lagras (positivt eller negativt) eller tar åt mig av reklam, livet är för kort för att oroa sig eller för att bli påverkad av allt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag är en person som inte intresserar mig för vad som lagras (positivt eller negativt) eller tar åt mig av reklam, livet är för kort för att oroa sig eller för att bli påverkad av allt.

Livet kan verkligen bli för kort om du ignorerar system som kartlagt ditt beteende och hälsa och som kan förutse om en större sjukdom sannolikt ligger i din väg.

Inte för att dokumentären var något jättespektakulärt men det är lite knasigt att argumentera emot den när du tydligen inte såg den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag är en person som inte intresserar mig för vad som lagras (positivt eller negativt) eller tar åt mig av reklam, livet är för kort för att oroa sig eller för att bli påverkad av allt.

Det ligger liksom lite i sakens natur att man inte kan säga själv att man inte blir påverkad av reklam. Det låter härligt allt du skriver, om än också aningen naivt.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Tycker en del var lite skrämmande. Jag vill inte att min arbetsgivare skall kunna ha kolla på vad jag gjort, om jag kommer bli sjuk eller liknande.
Ej heller vill jag att alla skall veta vad jag gjort.

Jag skulle kunna tänka mig att man i framtiden får skriva på ett avtal med sin arbetsgivare som ger dem tillåtelse till att "kolla upp (övervaka)" dig

Skulle känna mig lite äcklad av att ha kläder på mig som läser av allt om mig som andra sedan kan kolla.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:
Dold text

Jaha?! inte för att jag bryr mig nämnvärt, känner mig hedrad ifall de finner mig vardagliga gråa liv är intressant. Detta är endast ett program för paranoida människor att uppgradera sin foliehatt ännu mer.

Säg det till människor som levt i Östtyskland ,sovjet, det var småpotatis jämfört med dagens övervakning över oss vanliga medborgare.
Trevligt med reklam för det enda vettiga programmet på tv.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Tack för rekommendationen, helt klart intressant program.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Livet kan verkligen bli för kort om du ignorerar system som kartlagt ditt beteende och hälsa och som kan förutse om en större sjukdom sannolikt ligger i din väg.

Inte för att dokumentären var något jättespektakulärt men det är lite knasigt att argumentera emot den när du tydligen inte såg den?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle det bli för kort för det? Människor levde innan datorer med.

Skrivet av JoBu:

Det ligger liksom lite i sakens natur att man inte kan säga själv att man inte blir påverkad av reklam. Det låter härligt allt du skriver, om än också aningen naivt.

Jag vet att jag inte påverkas av reklamen, man kan inte bli påverkad av något som man inte ser.

Skrivet av Ase:

Säg det till människor som levt i Östtyskland ,sovjet, det var småpotatis jämfört med dagens övervakning över oss vanliga medborgare.
Trevligt med reklam för det enda vettiga programmet på tv.

Vad var det för jämförelse? Du har verkligen en foliehatt på dig.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag är en person som inte intresserar mig för vad som lagras (positivt eller negativt) eller tar åt mig av reklam, livet är för kort för att oroa sig eller för att bli påverkad av allt.

Du missade uppenbarligen poängen med det jag skrev och verkar inte riktigt ha koll på vad som avses med "big data". Avsnittet handlade nästan inte alls om statlig övervakning och bara till viss del om datainsamling som bedrivs av företag. Om du personligen inte bryr dig så är väl det bra för dig, men majoriteten av befolkningen har troligtvis ingen aning om hur mycket information tex. Facebook lagrar av det de gör på webben.

Varför du kommenterar på innehållet i ett avsnitt som du inte ens har sett förstår jag verkligen inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag vet att jag inte påverkas av reklamen, man kan inte bli påverkad av något som man inte ser.

Du är dvs aldrig ute, får aldrig post, surfar inte på Sweclockers... Låter otroligt att du ändå är här på forumet och påverkas av vad vi skriver.

Kolla på programmet innan du kommenterar något som du inte vet vad det handlar om.

Permalänk
Medlem

Det intressanta i kråksången är bearbetandet av data, vilken otrolig kapacitet som krävs, för att inte tala om lagringsyta, för att inte tala om helvetet med att backa upp skiten. Problemet med Big data är att det tar för lång tid att backa.....så mycket information på kort tid att man inte riktigt vet hur man ska göra.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag vet att jag inte påverkas av reklamen, man kan inte bli påverkad av något som man inte ser.

Exakt var är du när du inte ser reklam? Sänk blicken 20cm och kolla om det står något på din skärm, ditt tangentbord, din mus. Har du en säck över huvudet när du går till bussen? En klädnypa på näsan när du är i ett varuhus?

Nyckeln till att minimera hur påverkad man blir av marknadsföring är inte att förneka den.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP