Är det någon vits med att köpa ett GTX 980 gentemot GTX 970?

Permalänk

Är det någon vits med att köpa ett GTX 980 gentemot GTX 970?

Vad jag har hört så har GTX 980 ungefär 10% högre prestanda till ett 70% högre pris så vad är vitsen?

Permalänk
Medlem

15% högre prestanda är det. Det kostar nästan alltid extra mycket att ha det bästa och 980 är bäst. Tror vi kanske får se en prissänkning på 980 när grafikkort med GM200 släpps eftersom det då blir det bästa.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Vad jag har hört så har GTX 980 ungefär 10% högre prestanda till ett 70% högre pris så vad är vitsen?

Varför köpa märkeskläder när man kan köpa billiga? Kläder som kläder? Meningen är att man skall hålla sig varm?

Permalänk
Medlem

För du troligen kan vänta ett par månader längre innan du behöver uppgradera nästa gång.
Vi har alla olika värderingar och prioriterinar. Vissa lägger pengar på sina hus, vissa lägger pengar på sin bil- den får fortfarande bara köra max 120km/h, vissa lägger sina pengar på ljud -vem behöver högtalare för 500k? och vissa lägger sina pengar på datorer.
Men i regel kostar de där sista % väldigt mycket mer än vad de ger. Det är upp till var och en om man tycker det är värt det. Personligen tycker jag inte det.

Visa signatur

Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS PRIME B350M-A | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DS1812+ | 8x WD red 4TB |
Synology DX510 | 5x WD red 4TB |

Permalänk

Läste någonstans att ett schysst klockat gtx 970 håller jämna steg med ett oklokat 980, hur bra det stämmer kan jag inte svara på då jag bara har en väldigt liten OC på mitt 970 än så länge..

Någon mer insatt som kan styrka det jag hört?

Permalänk
Skrivet av somerandomguy91:

Läste någonstans att ett schysst klockat gtx 970 håller jämna steg med ett oklokat 980, hur bra det stämmer kan jag inte svara på då jag bara har en väldigt liten OC på mitt 970 än så länge..

Någon mer insatt som kan styrka det jag hört?

http://www.sweclockers.com/recension/19516-msi-geforce-gtx-97... <- bra källa till sådan info

Annars är det precis som vanligt att priset per prestandaenhet ökar exponentiellt när man kollar på top-end kort, så "någon vits" vet man bara själv om det är.

Permalänk
Medlem

Vitsen är väl att få dessa "10%" extra i prestanda på ett singelkort, oavsett pris?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Personligen känner jag att dom där extra 70-80% i pris för 10-15% extra prestanda Kanske kan sparas till nästa uppgradering om 2-3 år. De där pengarna samt pengarna man får för det gamla 970 lär ju betala hela den uppgraderingen.

MEN om man vill, eller bara måste ha det bästa just go for it.

Permalänk

Jag var lite missnöjd förra gången när jag snålade och köpte ett GTX770 istället för ett GTX780 så den här gången tänkte jag inte chansa utan det blev ett GTX980 direkt.

Just nu sitter jag och spelar igenom Crysis 1, 2 och 3 igen men den här gången utan att pruta på några grafikinställningar och det flyter så himla bra med 980'an (fast det kanske flyter lika bra med 970'an också).

-EDIT-

Satan, satan satan nu brände jag laxburgarna :D.

-EDIT2-

Japp dom brann rejält, får bli makaroner och korv till middag istället.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av ninjaman_:

http://www.sweclockers.com/recension/19516-msi-geforce-gtx-97... <- bra källa till sådan info

Annars är det precis som vanligt att priset per prestandaenhet ökar exponentiellt när man kollar på top-end kort, så "någon vits" vet man bara själv om det är.

Tackar för den sidan, missat den:s

Men ett klockat 970 är snäppet vassare än ett 980, så jag är glad att jag sparade in de (ca) 1500-2000 kr det skiljer. Blir kanske ett riktigt high-end kort vid nästa bygge istället, bara för att!:D

Permalänk
Skrivet av somerandomguy91:

Tackar för den sidan, missat den:s

Men ett klockat 970 är snäppet vassare än ett 980, så jag är glad att jag sparade in de (ca) 1500-2000 kr det skiljer. Blir kanske ett riktigt high-end kort vid nästa bygge istället, bara för att!:D

Jag skulle bara köpa det värsta om det har en 512 bitars buss.