Fractal Design R4, montering för bäst flöde?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Fractal Design R4, montering för bäst flöde?

Hejsan!

Har ett Fractal Design R4 chassi och undrar på vilket sätt jag ska montera fläktarna för att få bäst luftflöde och kylning i datorn?`

Fläktarna i taket: Luft in/ut?
Fläkten i sidopanelen: Luft in/ut?
etc

Varför låter den fläkt som jag satt i sidopanelen? Den låter ej när den är lös, bara när den monterad, går det att fixa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Taket = Ut
Sido = In

Så hade jag gjort.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[Corsair H110i GT]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[ASUS 1080 Strix OC @ 2114/11016MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer XB270HU]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Mocka:

Taket = Ut
Sido = In

Så hade jag gjort.

Detta. Och montera bort bägge hårddiskburarna om du har möjlighet. Jag har hängt upp mina två 3,5"-diskar i 5,25"-buren och satt fast mina två SSD:er med kardborretejp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av AndraBullar:

Detta. Och montera bort bägge hårddiskburarna om du har möjlighet. Jag har hängt upp mina två 3,5"-diskar i 5,25"-buren och satt fast mina två SSD:er med kardborretejp.

Varför låter den fläkt som jag satt i sidopanelen? Den låter ej när den är lös, bara när den monterad, går det att fixa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Emothep:

Du monterar den ordentligt så att den sitter hårt och stadigt i panelen? Prova i så fall med en annan av dina fläktar i sidan och se om du får samma problem, samt kolla ifall fläkten låter på en annan plats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Emothep:

Om den suger in luft är det för att det skapas resonans ljud från fläkthålen när den suger in luft.

Chassi: Corsair 900D Mobo: MSI Z77A-S03
Cpu Intel 3770K 4.4 ghz Kylare EVO Supremacy Gpu XFX 290 ekwb 2.0Ram Ballistix 24 GB
SSD Samsung evo 840 120gb HDD Samsung 1Tb, PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Instämmer i posten ovan, jag har själv experimenterat med det ljudet. Och det måste bero på resonans vid insuget på sidan. Sätter jag ett A4-framför försvinner ljudet direkt.

| Intel Core i7-4790K @ 4.6GHz | Noctua NH-D14 | Asus Z87-A | Corsair Vengeance 16GB | Samsung 840 Evo 250GB | 2 x Crucial MX100 512GB | 2 x MSI GTX 970 Gaming SLI | Chieftec Nitro BPS-950C | Fractal Design Define R4 | W10 x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync + Acer CB280HK UHD | Corsair Vengeance K65 | Corsair Vengeance M65 | Corsair Vengeance MM200 EE | Logitech G25 | Qpad QH-90 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Maj 2006

Instämmer också ovan, jag skar bort gallret och oljudet försvann.

Alternativ lösning: Placera fläkten längre ifrån gallret med något emellan skruvarna och fläkten.

Alternativ lösning2: Kör fläkten på lägre varvtal.

=)