Permalänk
Medlem

Uselt GTX 560 Ti

Som sagt ovan, har ett 560 ti som jag har haft i ungefär 3 år nu, en tid från att jag köpte det har det fungerat någorlunda bra utan några bekymmer men på senare tid går det knappt att använda till spelande.

Det som händer är, om jag spelar något spel (tex lords of the fallen som precis kommit ut idag) så börjar kortet varva så det låter som det ska explodera till slut, det spelar ingen roll om jag sänker alla inställningar till low och slår av vsync i nvidia kontrollpanelen, den fortsätter gå lika varmt som om allting vore på ultra.

Vissa spel funkar, men det går lite för varmt för min smak (men ingen allvarligt) såsom wow, D3 etc, men väldigt många nya spel så går den lika varmt oavsett inställningar, så kanske bara kortet som är för gammalt? Lords of the fallen har som Minimum requirement "GeForce GTX 460 or better" och recommended "GeForce GTX 560 ti or better", vilket inte verkar stämma då det är ospelbart i längden.

Så då börjar jag fundera på att köpa ett nytt grafikkort istället, har noll koll förövrigt när det kommer till sånt, så vad skulle ni rekommendera i såna fall? Behöver inte ha något för att spela på ultra direkt, bara något helt ok grafikkort för en tid framöver.

Permalänk
Medlem

rengöra och byta pasta kanske

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Den är antagligen väldigt dammig och kylpastan är nog väldigt dålig nu efter tre år. Montera ner kylaren och blås/torka bort allt damm samt sätt dit ny kylpasta, exempelvis denna: http://www.inet.se/produkt/5321749/arctic-cooling-mx-4-kylpas...

Permalänk
Medlem

Låter logiskt, men det är nog dags att köpa nytt ändå med tanke på hur gammalt det är, så vad skulle ni rekommendera i såna fall? Kan lägga ut mellan 2500-3000 åtminstone.

Permalänk

Spara lite till och skaffa ett GTX 970. Det vettigaste köp du kan göra i dagsläget.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Obligatorisk:

Spara lite till och skaffa ett GTX 970. Det vettigaste köp du kan göra i dagsläget.

Detta.
Men om du vill spara pengar så går ju GTX 760 också bra, GTX 970 är dock ovanligt bra i förhållande till vad man betalar.

På AMD's sida så kan R9 290'n på REA också vara intressant eller R9 280X.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈