Permalänk
Medlem

Nätverkskort

Tjenare, jo jag har ett för dåligt nätverkskort och tänkte därför byta då jag nyligen fick 1gig lina in i lägenheten.
Är inte jätte bra angående komponenter samt bygge av datorer. Skulle därför uppskatta ifall ngn hjälpte mig att hitta ett tillräckligt bra nätverkskort.
Pris är inga problem men kortet ska kunna hantera frekvensen 5Ghz.

Dessutom är det en svår procedur att byta nätverkskort (har iprincip aldrig öppnat en dator)

har datorn: http://h20566.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/publ...

uppskattar all hjälp jag kan få!
tack i förhand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

fungerar usb lika bra som ett nätverkskort då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bulgim:

fungerar usb lika bra som ett nätverkskort då?

Det du söker är ett wifikort nätverkskort är för kabelanslutning.
Nej usb funkar oftast inte lika bra, donglar gör det iallafall inte eftersom antennerna inte får plats om man ska använda lämpliga mått på dem, därför krymper man och monterar dem för tätt och då sjunker prestandan.

Ska du ha bra wifiprestanda bör du se till att använda 802.11ac och välja delar med bra antenner, men det bästa är ju att köra via kabel, det påverkas inte alls av vad dina grannar gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ej testat själv med ac standarden, men generellt så kan du förvänta dig runt en halvering av hastigheten som bäst. Även om N är upp till 300Mbit så får du ut runt 150 som max, samma gäller nog med ac, som max får du nog bara ut 500Mbit av din 1Gbit lina.

Jag skulle väl iaf rekomendera ett riktigt kort med en bra antenn ist för någon usb variant.

Permalänk
Medlem

Asså det jag är ute efter är ju ett nätverkskort för trådlös anslutning då jag ej har möjligheten att dra en kabel då jag inte vill har den genom hela lägenheten på golvet. men jag vill även ha möjligheten att kunna köra med kabel ifall jag väl känner för det.

Permalänk
Medlem

Se till att ha en bra AP (ngt som stödjer AC standard) samt ett tillhörande Wlan kort som oxå kör med AC standard, då har du förutsättningar för att få bra hastighet allafall.

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-charts/view

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulgim:

Asså det jag är ute efter är ju ett nätverkskort för trådlös anslutning då jag ej har möjligheten att dra en kabel då jag inte vill har den genom hela lägenheten på golvet. men jag vill även ha möjligheten att kunna köra med kabel ifall jag väl känner för det.

Du skulle kunna prova med homeplug via elnätet, dock osäker om det går i 1Gbit, borde väl klara det eftersom det även är ström, men de jag har sett brukar ligga på 500-600 Mbit, kanske finns bättre.

Sedan så är det andra du skrev bara lathet, du kan enkelt köpa en lång kabel och dra efter listen på väggarna nere nära golvet, om det behövs även upp över dörrar. Sedan om du tycker det ser fult ut kan man alltid satta in list över där kabeln går. Jag bor själv i lägenhet, en 3.5a med ett extra litet gäst sovrum och jag har dragit trådat till alla rum, det går inte en enda kabel över golvet förutom från kanske switch till dator.

Eftersom du har skaffat 1Gbit och om du vill få ut så hög hastighet som möjligt måste du troligtvis dra trådat och inhandla en bra router som klarar av det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Du skulle kunna prova med homeplug via elnätet, dock osäker om det går i 1Gbit, borde väl klara det eftersom det även är ström, men de jag har sett brukar ligga på 500-600 Mbit, kanske finns bättre.

Sedan så är det andra du skrev bara lathet, du kan enkelt köpa en lång kabel och dra efter listen på väggarna nere nära golvet, om det behövs även upp över dörrar. Sedan om du tycker det ser fult ut kan man alltid satta in list över där kabeln går. Jag bor själv i lägenhet, en 3.5a med ett extra litet gäst sovrum och jag har dragit trådat till alla rum, det går inte en enda kabel över golvet förutom från kanske switch till dator.

Eftersom du har skaffat 1Gbit och om du vill få ut så hög hastighet som möjligt måste du troligtvis dra trådat och inhandla en bra router som klarar av det.

Homeplug finns med 1Gbit länkhstighet men det fungerar ju som wifi och är betydligt mer störningskänsligt än nätverkskabel, det är väldigt svårt att lösa 1Gbit i Throughput utan nätverkskabel, en perfekt 802.11ac länk kan klara det men det blir ju inte billigt och lär kräva riktantenner om accesspunkt och nätverkskort är i olika rum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

en perfekt 802.11ac länk kan klara det men det blir ju inte billigt och lär kräva riktantenner om accesspunkt och nätverkskort är i olika rum.

Kollade just på en test från 2013 de gjorde med ac standard, asus ac router klarade 630Mbit i samma rum med testning i en villa så borde inte vara lika mycket problem som i lägenhet där grannar kanske kör trådlöst dessutom. Denna test var bara på 5ghz bandet, har för mig att man kan köra dubbelt, typ någon turbo funktion där man kan få ut 600 på 5ghz och runt 400 på 2.4Ghz bandet, i sånt fall så kanske kommer upp runt 1Gbit.

Fast det är iofs under bättre förutsättningar än i en lägenhet, typ min laptop hittar runt 15st SSID när jag kollar det trådlösa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Kollade just på en test från 2013 de gjorde med ac standard, asus ac router klarade 630Mbit i samma rum med testning i en villa så borde inte vara lika mycket problem som i lägenhet där grannar kanske kör trådlöst dessutom. Denna test var bara på 5ghz bandet, har för mig att man kan köra dubbelt, typ någon turbo funktion där man kan få ut 600 på 5ghz och runt 400 på 2.4Ghz bandet, i sånt fall så kanske kommer upp runt 1Gbit.

Fast det är iofs under bättre förutsättningar än i en lägenhet, typ min laptop hittar runt 15st SSID när jag kollar det trådlösa.

Du bör ladda hem Inssider och kolla vilka kanaler som används också, 5GHz har mer utrymme och kortare räckvidd och kan man bara hitta fria frekvenser och samtidigt få skapliga nivåer så att man inte hindras av väggar så kan det funka bra i verkligheten, men 1Gbit är svårt att nå och det kräver väldigt bra prylar och förhållanden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.