Tillförlitlig router/hög throughput

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2002

Tillförlitlig router/hög throughput

Hej,

Har varit utan en riktig router & brandvägg i några år då jag flyttat/haft 4g. Nu är en 1gbit uppkoppling på ingående, och tidigare hade jag en hp g3 som router där jag körde pfsense.

Har konsumentroutrarna kommit ikapp i tillförlitlighet så att det inte lönar sig att köra en egen burk? Jag behöver endast routerfunktion, Nat och brandvägg. Jag har separata switchar och accesspunkter för wifi. Tillförlitlighet och throughput är viktigast, vill inte tvingas starta om.

Har tittat på Netgar R7000 och den verkar få bra throughput om man kollar på smallnetbuilder.
Å andra sidan skulle jag gärna vilja ha något 19" t ex

Mikrotik Rb2011uias-Rm någon som testat den. och vet hur den står jämför med netgearen?

Alternativ köra pfsense igen, även om jag gärna undviker detta pga burkarna jag har drar mycket ström....

Edit: Cisco RV320 kanske kan vara ett alternativ?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ubiquiti Edgemax, pron är ju en 19" enhet som ändå inte kostar skjortan i nypris.

Routing Performance

Let's preface this section by stating that Ubiquiti's EdgeRouters and in particular the EdgeRouter Pro have routing performance beyond our capability to accurately measure it.

Routing performance for the EdgeRouter Pro loaded with v1.4.0 firmware and using our standard test method is summarized below. The throughput results listed in Table 2 are obviously not reflective of the router's actual 8 Gbps spec'd performance. In our review of the EdgeRouter Lite, we measured WAN-LAN at 821 Mbps, LAN-WAN at 772 Mbps and Total Simultaneous Throughput at 1,306 Mbps. After trying different configurations on the EdgeRouter Pro, we've concluded the measured routing performance of the EdgeRouter Pro is beyond our ability to accurately test it. (It's that fast!)

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-reviews/32398-ub...

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2002

Ubiquiti verkar ju inte helt fel med 2mil pps.

Med tanke på hur smallnet builder skriver ovan så undrar jag hur dom testade konsumentroutrarna kan ges siffror på typ wan->lan 920mps? Har jag missat något

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Vissa här i forumet har varit nöjda med sin Netgear Nighthawk R7000, den är även högt rankad på smallnetbuilder, priset kommer dock ligga runt 1700-2000 kronor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2002

En liten fundering är Ubiquiti Edgemax Pro=Ubiquiti Edgerouter Pro ??

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av mr_cobra:

En liten fundering är Ubiquiti Edgemax Pro=Ubiquiti Edgerouter Pro ??

Edgemax är namnet på produktserien http://www.ubnt.com/products/

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Jag kan bara tala gott om R7000.

Jag rear ut min själ, allt ska bort - - Fractal Design Define R3 | Corsair RM750i | Corsair H100i GTX & 2 x Noctua NF-F12 PWM | XFX DD R9 280 3GB & Sapphire Dual-X R9 280X 3GB OC | 840 PRO 128 GB + 850 PRO 128 GB + Spinpoint F3 1 TB + NETGEAR ReadyNAS RN204 2x8 + 2x6 TB RAID5 & Synology DS216se 2x3 TB JBOD | BenQ XL2411T + AOC E2461FWH + AOC E2476VWM6 | Corsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Red + Logitech G502 | ASUS FX502VM-DM265T/GL502-VMZ + 24 GB RAM + Intel 600p M.2 256 GB + 850 EVO 500 GB