Permalänk
Medlem

En fråga om dual-channel

Måste minnena vara av samma märke samt storlek? Hur pass viktigt är egentligen dual-channel?

Just nu har jag Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz Vengeance (dual-channel) installerat men har också Corsair 4GB (2x2GB) CL9 1600MHz XMS3 samt 8GB (1x8GB) CL9 1600MHz Vengeance liggandes och undrar om det skulle fungera? Iofs så kanske jag bör dumpa dual-channel oavsett med tanke på att jag kan tjäna så pass mycket som 10gb ram?

EDIT: Såg nu att XMS3 minnena ligger på 1,65V och Vengeance ligger på 1,50V så dom kan jag glömma?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kr0owe:

Måste minnena vara av samma märke samt storlek? Hur pass viktigt är egentligen dual-channel?

Just nu har jag Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz Vengeance (dual-channel) installerat men har också Corsair 4GB (2x2GB) CL9 1600MHz XMS3 samt 8GB (1x8GB) CL9 1600MHz Vengeance liggandes och undrar om det skulle fungera? Iofs så kanske jag bör dumpa dual-channel oavsett med tanke på att jag kan tjäna så pass mycket som 10gb ram?

EDIT: Såg nu att XMS3 minnena ligger på 1,65V och Vengeance ligger på 1,50V så dom kan jag glömma?

Ja det är inget måste att köra dualchannel, men det kan vara bra då du i vissa sammanhang vinner en del på detta. Att köra minnen med olika spänning kan ge en del problem ja, men kan ev funka om de som kör 1.65 kan sänkas lite till 1.60 t ex. Sedan undrar jag: varför mer än 8GB minne?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ingen direkt orsak faktiskt bara det att jag redan har minnena liggandes och inte direkt tänkt på dom fören nu. (:

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kr0owe:

Ingen direkt orsak faktiskt bara det att jag redan har minnena liggandes och inte direkt tänkt på dom fören nu. (:

Spar dem till annan burk eller sälj dem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kör alla på 1.5volt, möjligen kan du behöva sänka Mhz till 1333 då dock
Alternativt köra lite högre än 1.5v på alla och du kanske får 1600Mhz

Har du 4 stickor och 2 st av varje typ är dual channel ingen konst att köra, sätt dom bara parvis i rätt slottar så blir det dual channel.

Köra 4 st stickor kan innebära att du behöver göra lite handpåläggning för att det ska fungera bra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Spar dem till annan burk eller sälj dem.

Ok, jo får nog bli det, när jag har bytt moderkort samt CPU så har jag trots allt en extra burk redo, ska bara lyckas spara ihop till det också.

Skrivet av ggustavsson:

Kör alla på 1.5volt, möjligen kan du behöva sänka Mhz till 1333 då dock
Alternativt köra lite högre än 1.5v på alla och du kanske får 1600Mhz

Har du 4 stickor och 2 st av varje typ är dual channel ingen konst att köra, sätt dom bara parvis i rätt slottar så blir det dual channel.

Köra 4 st stickor kan innebära att du behöver göra lite handpåläggning för att det ska fungera bra.

Handpåläggning?

Nåja kanske lika bra att låta det vara som det är, det är inte så att jag känner ett behov av att ha mer men alltid kul med uppgraderingar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB