Bryggade modem - kommer inte åt kontrollpanelen längre

Permalänk
Medlem

Bryggade modem - kommer inte åt kontrollpanelen längre

Apropå DN:s avslöjande så bryggade jag mitt Zyxelmodem eftersom det presenterades som en åtgärd man kunde vidta. Jag bytte helt enkelt från Routing till Bridge och klickade på Apply, varpå modemet startade om. Sen dess kommer jag inte in i kontrollpanelen på modemet längre, men internet funkar. Ska jag inte kunna komma in i panelen längre? Hur gör jag om jag vill ställa tillbaka till Routing/normalt beteende?

Permalänk
Medlem

Det är för att du inte längre hamnar på samma nät som routern har. Gissningsvis ligger den på 192.168.1.1 eller liknande.
För att komma åt den igen får du sätta din dator på en fast ip-adress i samma iprange som routern, dvs 192.168.1.2 som exempel så kommer du kunna nå routern igen.

Permalänk
Medlem

Alternativt göra en factory reset så modemet återigen blir en router.

Permalänk
Medlem

Ställ om ditt nätverkskort till statisk adress på en IP som hamnar i samma subnät som modemet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Alternativt göra en factory reset så modemet återigen blir en router.

Det var min första tanke så jag stoppade in en synål i det lilla resethålet och såg hur modemet/routerns startade om, men det gjorde ingen skillnad.

Skrivet av Karaff:

Ställ om ditt nätverkskort till statisk adress på en IP som hamnar i samma subnät som modemet.

Ursäkta dum fråga, men hur ser jag vad modemets subnet är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Det var min första tanke så jag stoppade in en synål i det lilla resethålet och såg hur modemet/routerns startade om, men det gjorde ingen skillnad.

Ursäkta dum fråga, men hur ser jag vad modemets subnet är?

Subnetmask är troligtvis 255.255.255.0 (/24)
Och enligt http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/%C3%84ndra%20...
så har modemet 192.168.1.254

Så anslut en PC med kabel direkt till modemet och konfa den statiska ip'n till 192.168.1.249/24 på din PC.
Därefter kör du http://192.168.1.254

Permalänk
Medlem

Min post kanske inte syns för TS

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Har inte hunnit prova än för sambon behöver internetuppkopplingen hela tiden så jag vill inte börja dra ut sladdar just nu.

Såg detta på BBBs hemsida nu i morse:

"Vad gör Bredbandsbolaget för att lösa problemet?
Här och nu förhindrar vi att denna sårbarhet kan utnyttjas av obehöriga genom att stänga av möjligheten att komma åt modemen via administrationsgränssnittet, där man väljer sina inställningar. Det innebär att ingen utöver Bredbandsbolaget kan komma åt kundernas modem och modemets inställningar. Vi gör detta genom att på distans uppgradera modemens mjukvara.
Denna process inleddes kl. 18.00 den 29 oktober. "

Det är kanske därför jag inte kommer åt kontrollpanelen / kommer alltså inte in till inlogg överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Fast själva poängen med att brygga det är att man inte behöver någon funktion från modemet. Jag bryggade alltid modemet och så var det bra med det. Givetvis kräver det i princip att du har egen "riktig" router innanför.

Permalänk
Medlem

OKEJ! Nu har jag lyckats återställa access till kontrollpanelen. Tack alla!
Kul på nåt sätt att de säger att de har stängt av access men att jag kommer in...!