Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2012

Tappar hastigheten

Har fått fiber 100 Mbit/s från Bredbandsbolaget och gör man en mätning vid uttaget så ligger den stadigt på 95-97 Mbit/s.

Men mitt problem är att min lägenhet är avlång. Gjorde en ful mätning med steg för att kolla hur långt jag hade från fiber dosan (som sitter i hallen) till rummet där jag har datorn och hamnade på ca 27 meter "fågelvägen". Man kan säger fördubbla den längden om man ska dra sladd hela vägen.

Men hur som helst så fick jag även med en router som heter Zyxel P-2812HNU-F1 VT och vad jag har läst lite så är den inte jätte omtyckt.

Problemet då. Jag köpte Devolo system och plugga in i väggen för att slippa dra 4,3 mil internet sladd och de fungerade bra. 58 Mbit/s fick jag ut i datorn.

Och de säger sig själv att man tappar hastighet på en lång sträcka.
Dosan ska skicka "internet" till routern -> Deovlo -> lång väg i väggen -> Devolo -> in i datorn.

Nu när jag gör en mätning ligger jag på 18-25 Mbit/s. Något har hänt. Taskig signal i väggen kanske.

MEN finns de nått sätt att göra signalen starkare? Byta ut den omtalade routern till en "dyrare" bättre. Eller... ja vet inte. Någon som också sitter i en tråkigt lång lägenhet med samma problem o har en lösning eller om ni vet om de går att öka styrkan så man inte tappar massa hastighet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Vad är Devolo?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av dabman:

Vad är Devolo?

http://www.devolo.com/se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Troligtvis din powerline devolo som orsakar det, testa koppla in direkt i zyxeln och kolla hastigheten. Sedan så om du bara använder bredband och inte tv och t.ex ip telefoni och det funkar utan zyxeln så kan du bara koppla ur den, om det visar sig att den orsakar problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Tretreor:

Nu när jag gör en mätning ligger jag på 18-25 Mbit/s. Något har hänt. Taskig signal i väggen kanske.

Ja jag skulle tro att det beror på "taskig signal i väggen".
Det har troligtvis tillkommit någon störkälla, en vanlig elförbrukare som skickar in högfrekventa störningar på elnätet.

Nu har du lite kul felsökning framför dig: plugga ur så många elanslutna burkar som möjligt. Koppla bort (eller stäng av) alla lågenergilampor, laddare, dimmers, tv och annat. Därefter bootar du om dina homeplugs och mäter igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Tretreor:

HGjorde en ful mätning med steg för att kolla hur långt jag hade från fiber dosan (som sitter i hallen) till rummet där jag har datorn och hamnade på ca 27 meter "fågelvägen".

Hur många 100 kvadratmeter är lägenheten egentligen?
Eller är det bara en korridor?

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Tretreor:

Har fått fiber 100 Mbit/s från Bredbandsbolaget och gör man en mätning vid uttaget så ligger den stadigt på 95-97 Mbit/s.

Men mitt problem är att min lägenhet är avlång. Gjorde en ful mätning med steg för att kolla hur långt jag hade från fiber dosan (som sitter i hallen) till rummet där jag har datorn och hamnade på ca 27 meter "fågelvägen". Man kan säger fördubbla den längden om man ska dra sladd hela vägen.

Men hur som helst så fick jag även med en router som heter Zyxel P-2812HNU-F1 VT och vad jag har läst lite så är den inte jätte omtyckt.

Problemet då. Jag köpte Devolo system och plugga in i väggen för att slippa dra 4,3 mil internet sladd och de fungerade bra. 58 Mbit/s fick jag ut i datorn.

Och de säger sig själv att man tappar hastighet på en lång sträcka.
Dosan ska skicka "internet" till routern -> Deovlo -> lång väg i väggen -> Devolo -> in i datorn.

MEN finns de nått sätt att göra signalen starkare? Byta ut den omtalade routern till en "dyrare" bättre. Eller... ja vet inte. Någon som också sitter i en tråkigt lång lägenhet med samma problem o har en lösning eller om ni vet om de går att öka styrkan så man inte tappar massa hastighet.

Prova att byta strömurtag för mottagarenheten vid datorn.Jag och brorsan kör också med devolo och vi gick från allt mellan ingen anslutning till stabilt 30 Mbit/s när vi bara flyttade adaptern till ett annat strömurtag 3 meter längre bort så det gäller att båda adaptrarna går på samma fas antar jag.-)

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2012

Tackar så mycket för alla snabba svar!

Ska imorgon ta o prova de ni har skrivit. Plugga ur lite och flytta ett el uttag närmare. Men då kan de bli att ja får dra en sladd på minst 5 meter.

@Json_81
Vår lägenhet är bara onödigt avlång Ca 120 kvadrat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Tretreor:

@Json_81
Vår lägenhet är bara onödigt avlång Ca 120 kvadrat.

Ok, 27x4-ish meter låter helt sanslöst

Men med de måtten har du inte mycket alternativ till att dra vanlig kabel om nu testerna med dina grejer funkar.
Mitt hus är ca 12m långt och har wlan kanske 5-6m utanför det (routern står i bakre änden av huset).
Eftersom du bor i lägenhet antar jag att det finns massa andra nät i närheten med.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."