Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2013

i5-4690k, ser allt okej ut?

Hej!

Har överklockat min processor till 4,0GHz och undrar om spänningen och temperaturen ser bra ut.

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 840 Evo 250GB
Laptop: MacBook Air (13 tum, början av 2014)
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Wow. Jag läste där vid inställningen och det står 2,9V vilket är som att skuta duvor med kärnvapenraketer. Där nere står det sock 1,12 vilket jag tycker är ganska bra (jag har ju dock på min lite äldre 3570k 4,2 vid den spänningen (nästan helt stabilt) men den spänningen är nästan stock). Gå lite längre och testa, kom ihåg att hålla dig under 1,3V

Edit: Stressar du datorn under det här?

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | EVGA GeForce GTX 660Ti custom backplate | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Samsung 840 basic 120Gb SSD | 2Tb Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Venganse LP 16Gb (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420p Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Qpad QH-85 | Logitech MX-518 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av infigo:

Wow. Jag läste där vid inställningen och det står 2,9V vilket är som att skuta duvor med kärnvapenraketer. Där nere står det sock 1,12 vilket jag tycker är ganska bra (jag har ju dock på min lite äldre 3570k 4,2 vid den spänningen (nästan helt stabilt) men den spänningen är nästan stock). Gå lite längre och testa, kom ihåg att hålla dig under 1,3V

Edit: Stressar du datorn under det här?

Nej, stressar inte, ville bara veta om det var bra temperatur när man surfar och så

Spänningen är auto så den är förmodligen högre än den borde vara men vill inte pilla runt alltför mycket än då jag byggde datorn igår, klarar mig gott på 4ghz

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 840 Evo 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2014

Med det volttalet (enligt programmets beräkningar) kommer processorn att brinna vid högre load oavsett kylare. Jag skulle rekommendera en minskning. Själv har jag en voltstyrka på 1,128 volt vid full load. Kolla med prime95 eller liknande så att temperaturerna inte är alltför farliga. Om du vill ha något annat program för temperaturmätning än asus egan kan jag rekommendera realtemp

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
KeePass: krypterad lösenordshantering för alla operativsystem
Tor: gratis VPN tunnel (inte helt säker men kringgår blockeringar)
Spybot Anti-Beacon: låser ner övervakning i windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Kevinkingeen:

Nej, stressar inte, ville bara veta om det var bra temperatur när man surfar och så

Spänningen är auto så den är förmodligen högre än den borde vara men vill inte pilla runt alltför mycket än då jag byggde datorn igår, klarar mig gott på 4ghz

temperatur när man surfar är helt orelevant och ointressant

FX-8350 | 290 Tri-x | 2x8GB | Asus Crosshair V Formula-z | Corsair TX 650W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Logina24:

Med det volttalet (enligt programmets beräkningar) kommer processorn att brinna vid högre load oavsett kylare. Jag skulle rekommendera en minskning. Själv har jag en voltstyrka på 1,128 volt vid full load. Kolla med prime95 eller liknande så att temperaturerna inte är alltför farliga. Om du vill ha något annat program för temperaturmätning än asus egan kan jag rekommendera realtemp

Det du kollar på är inte core voltage, det är cache voltage. Core står nere till vänster och den står på 1.120V.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Laggzor:

temperatur när man surfar är helt orelevant och ointressant

Vilket program ska man stresstesta med?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åmål
Registrerad
Maj 2008

Stresstesta med aida64

MSI Z97 Gaming 5, Intel i5 4690k @ 4.5Ghz, Asus R9 280X DCII, Corsair Vengeance LP 2x4096MB, SSD Samsung 850 500GB, EVGA Supernova G2 750W, Modifierat Fractal Design Arc midi, BenQ GW2450HM.
Custom vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Sep 2007

Hur gick det? Har själv en likadan processor, oklockad.

Så här pendlade mina temperaturer på de olika kärnorna, obelastat och under spel. När bör man börja oroa sig? Mina lekmannakunskaper säger mig att spänningen är låg i förhållande till tempen. Eller hur ser detta förhållande ut?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Varken Core voltage eller temperaturerna ger anledning till någon som helst oro. Jag tror du kan med enkelhet komma upp i en högre hastighet än 4.0GHz utan problem.

Chassi: Fractal Design Define R4 | Mobo: Asus Z97-A | RAM: 16GB | GPU: MSI GTX 770 2GB Gaming | CPU: Intel i5 4690K @ 4,6 GHz | Kylning: Noctua NH-U12S | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | HDD: 2TB+3TB WD Green intern + 500GB WD extern | PSU: EVGA Supernova G2 850W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009

Vänta, va? Kör du på 2.9 i cache voltage? SÄNK DEN! Lämna den på auto, den ska man aldrig behöva röra ens när man överklockar cachen. Sen, jag rekommenderar inte att använda AI Suite till att läsa av temperaturer under load, hos mig visar den 10-15°C lägre än vad HWMonitor t.ex gör.

EDIT: För att överklocka brukar jag använde mig av CPU-Z, HWMonitor och Asus RealBench (stabilitetstest). Om du överklockar manuellt så gör det helst i BIOS/UEFI. Annars fungerar 4/5-Way Optimization i AI Suite väldig bra, jag fick detta resultat med det:

MB: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K 4.6 GHz Kylare: Noctua NH-U14S GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: 16GB (4x4GB) Corsair Vengeance DDR3 SSD: Crucial MX100 512GB Lagring: WD Red 6TB PSU: Fractal Design Newton R3 600W Chassi: Fractal Design Define R4 (w/ 3x Silent Series R2 140mm)

Skärm: Asus ROG Swift PG279Q Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Mionix Naos 7000