Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010

Asus RT-AC66U ställa in DST?

Uppgraderade precis firmware i min router och såg att den gnällde lite: "The System time zone is different from your locale setting"
Söker man på det så hittar man fler som haft det problemet och det "enklaste" är att helt enkelt att manuellt ställa in när den ska byta mellan sommartid och vintertid.

Men riktigt så enkelt verkar det inte vara... Så här ser det ut:

Som vissa kanske vet så börjar sommartid gälla den sista söndagen i mars och slutar den sista söndagen i oktober, men hur ska man ställa in detta? M3 och M19 är ju inte så svårt att lista ut, men veckonummer är ju 1-5 och veckodag är 0-6. Timmarna är 0-23.

Nu har jag letat runt en del, men inte nånstans hittar jag nåt som förklarar vad som menas. Vecka 5 i Mars? Är då dagen 0 söndag eller? Hur är det med timmarna, ska dom anges i GMT?

Någon som har koll på detta?

Det andra alternativet är att försöka ändra locale, men det finns ingen uppenbar inställning för det i webgränssnittet. Möjligen går det att göa via telnet, men det verkade inte påverka routerns uppfattning om vad klockan var.

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Du verkar sakna den raden jag har precis under "Manually set the...."
"Remind: The System time zone is different from your locale setting"

Kanske hänger ihop?

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010

Precis, sätter man DST manuellt så slutar den skrika om det. Och får man till det rätt så visar den tom rätt tid i loggarna.
Just nu funkar dom där inställningarna, men jag kan inte påstå att jag är säker på vad jag ställt in

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"