Permalänk
Medlem

Problem med Gtx 760.

Goddag!

Jag ska försöka vara så kortfattad och rakt på sak jag kan.

Igår fick jag ärva min kompis asus gtx 760, då han bytt upp sig.
Han har ej överklockat det, det har fungerat problemfritt och är endast använt i cirka 4 månader.

Jag kommer hem, kastar ut mitt gamla asus gtx 560ti, jag monterar in det nya. Det funkar, men här kommer kruxet.

Jag kör SSD, så uppstarten brukar ta noll tid, jag flyger direkt in i windows(max 25sek). Men inte nu. Nu tar uppstarten 1min och 30sek. Precis innan "Starting Windows"-symbolen så fladdrar det förbi artefakter i olika färger i en sekund. Sen kommer jag in i windows och allt fungerar felfritt. Iaf vad jag kunnat testa.
Testade CS:GO i 10min, flöt på felfritt.

Felsökning so far:
Kopplat ur allt igen, satt i kablarna ännu en gång.
Bytt till den andra pci-E x16.
Nya drivrutiner, de gamla är borttagna.

Ber om ursäkt för wall of texten, eventuella stav-och syftningsfel.

Tack på förhand.

Niahoa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz | Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse | Gigabyte B650 Gaming X AX | 32GB Corsair Vengeance | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | be quiet! Pure Rock Slim 2 | Corsair 3000D Airflow | Argon FENRIS A55 |

Permalänk
Medlem

om du testar igen med det gamla kortet, går booten fortare då?

Permalänk

Sluta fundera på "tjebel" Blås burken och sätt in win8.1 så har du en boot till win på 5 sekunder och så har du ett stabilt os.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

om du testar igen med det gamla kortet, går booten fortare då?

Har nu testat med det gamla kortet, då går datorn från avstängd till windows på cirka 30sek.
Precis som förut!

Skrivet av dennisdvdr:

Sluta fundera på "tjebel" Blås burken och sätt in win8.1 så har du en boot till win på 5 sekunder och så har du ett stabilt os.

Nej tack, w8 var inte min grej.

Problemet kvarstår, boot-tiden närmar sig nu 2minuter.
Bytte tillbaka till det första pci-E_x16 uttaget jag har. Verkar inte göra någon skillnad alls.
Ska testa att köra furmark och se vad som händer.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz | Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse | Gigabyte B650 Gaming X AX | 32GB Corsair Vengeance | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | be quiet! Pure Rock Slim 2 | Corsair 3000D Airflow | Argon FENRIS A55 |

Permalänk
Medlem

Har nu clearat CMOS, formaterat om datorn, uppdaterat till ett nyare BIOS, kört driversweep och installerat senaste drivrutinerna.

Men boot-tiden är fortfarande på 2minuter följt av en sekunds artefakter.

Jag börjar få slut på ideér nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz | Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse | Gigabyte B650 Gaming X AX | 32GB Corsair Vengeance | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | be quiet! Pure Rock Slim 2 | Corsair 3000D Airflow | Argon FENRIS A55 |