Hjälp med Mobil bredband. Funkar varken med 3 eller Tele 2 ordentligt (begränsad åtkomst)

Permalänk
Medlem

Hjälp med Mobil bredband. Funkar varken med 3 eller Tele 2 ordentligt (begränsad åtkomst)

Hej!
Jag skulle vilja be om hjälp med att komma fram till vad som är felet.

Jag har en HP Spectre X2, en av de första varianterna. Den har en Huawei mobilkrets med 3G/4G. Använder ingen USB-sticka med modem.

Till den har jag ett mobilt bredbandsabbonemang från 3.
Scenariot är ungefär såhär:
1. Första gången man startar datorn: allt funkar.
2. Man försätter datorn i vänteläge/strömsparläge.
3. Man väcker den eller gör en omstart - den kopplar upp sig men det blir begränsad åtkomst.
Felsökning visar:
DNS servern svarar inte.
I Egenskaperna på IPv4 har då IP-adress tilldelningen gått ner från "Automatiskt IP" till "Statiskt IP" men utan att det fyllts i någon adress. Att ändra tillbaka hjälper inte.
3.se har provat med att ge mig statisk IP- men det funkar bara lite bättre.

Såvitt jag förstått har 3 en uppringningsprocedur där datorn först kopplar upp sig till deras IP-server genom en intern adress (192.168.1.1) och därefter får ett IP. Det låter lite "black magic" förutom att det känns att det skulle interferera med hem-routrar som har liknande adressrymder.

Provar just nu även med Tele2 lösning, verkar fungera bättre, men även här får man samma fenomen med begränsad åtkomst.

Drivrutiner: När det gäller Drivers har jag de senaste installerade och det verkar i övrigt ej heller vara något fel på datorn. Därför känns det som det är något med själva inställningarna till uppkopplingsproceduren som är fel.
Är det någon annan som har problem med det eller likande?

Det verkar inte så vanligt att ha internet direkt i en laptop utan usb-modem eller via hotspot från sin mobil.

Mvh
Regert.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att det är drivrutinerna till din mobilkrets som spökar. Har du provat något annat än de senaste?

Anledningen till att jag tror detta är att det inte är första gången jag varit med om drivrutiner som inte riktigt funkar när man väcker upp datorn igen, utan de kräver en omstart för att funka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!