Modem startades om & fick ny IP: TS3 server tar inte emot anslutningar

Permalänk
Medlem

Modem startades om & fick ny IP: TS3 server tar inte emot anslutningar

Tjena! Häromdagen startade jag om det ökända comhem modemet (vilken hög av skräp det är egentligen) för att brygga anslutningen och sätta på NAT. Hade tidigare använt den endast för trådlöst nät samtidigt som den var kopplad till en router utan att NAT varit påslaget.

Hur som helst så slog jag på NAT igår och bryggade den med min router. Efter detta startade jag om modemet och fick en ny ip address.
Sedan visade det sig att ingen av mina polare kunde ansluta sig till TeamSpeak3 som jag hostar på en server kopplad till routern trots att portarna är forwardade och alla brandväggar har konfigurerats till att tillåta anslutningar.

Vad kan felet vara? Har jag missat något?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Du blandar ihop termer så jag förstår inte vad du egentligen menar. 'För att brygga anslutningen OCH sätta på NAT'.
Brygga anslutningen ät motsatsen till NAT, så du har det ena eller andra.
Jag förmodar att modemet är ett Netger cable modem med fyra lanportar. Rätta mig om jag har fel. Sedan en egen router. Fabrikat och modell?

Hur var modem och router kopplat från början? Var hade du servern ansluten? I modem eller router? Du har aktiverat NAT i modemet vag jag förstår. Har du routern i routerläge har du nu dubbla routrar.
Hur är det kopplat nu?

Dina kompisar måste veta din nya externa IP. Använder du någon form av DDNS-tjänst så ska inte det vara orsaken till problemet.

Du hade tidigare

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du blandar ihop termer så jag förstår inte vad du egentligen menar. 'För att brygga anslutningen OCH sätta på NAT'.
Brygga anslutningen ät motsatsen till NAT, så du har det ena eller andra.
Jag förmodar att modemet är ett Netger cable modem med fyra lanportar. Rätta mig om jag har fel. Sedan en egen router. Fabrikat och modell?

Hur var modem och router kopplat från början? Var hade du servern ansluten? I modem eller router? Du har aktiverat NAT i modemet vag jag förstår. Har du routern i routerläge har du nu dubbla routrar.
Hur är det kopplat nu?

Dina kompisar måste veta din nya externa IP. Använder du någon form av DDNS-tjänst så ska inte det vara orsaken till problemet.

Du hade tidigare

Mjo, ursäktar att termerna var lite fram o tillbaka. Det stämmer.
Löste problemet genom att portforwarda både på modemet (som också agerar router) och routern jag hade så det löste sig.
Men tack ändå!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shirayukiie:

Mjo, ursäktar att termerna var lite fram o tillbaka. Det stämmer.
Löste problemet genom att portforwarda både på modemet (som också agerar router) och routern jag hade så det löste sig.
Men tack ändå!

Det låter som du har konfat helt galet, du ska inte ha dubbel nat och dubbla dhcpservrar om du vill undvika problem, en router som sköter nat och dhcp och en switch är vad du bör använda om du ska ha nått som funkar i längden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du har konfat helt galet, du ska inte ha dubbel nat och dubbla dhcpservrar om du vill undvika problem, en router som sköter nat och dhcp och en switch är vad du bör använda om du ska ha nått som funkar i längden.

Tror det har blivit ett missförstånd, kan ha skrivit fel.. Både routern och modemet är netgear så de har liknande gränssnitt, portforwardade på routern som jag trodde var modemet men så var inte fallet.

Så här ser det ut:

Comhem Modem (bryggat läge) -> Router -> 3 datorer

routern sköter NAT och DHCP, modemet har jag slagit av alla funktioner på.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shirayukiie:

Tror det har blivit ett missförstånd, kan ha skrivit fel.. Både routern och modemet är netgear så de har liknande gränssnitt, portforwardade på routern som jag trodde var modemet men så var inte fallet.

Så här ser det ut:

Comhem Modem (bryggat läge) -> Router -> 3 datorer

routern sköter NAT och DHCP, modemet har jag slagit av alla funktioner på.

Det låter rätt i så fall.
Du beskrev annars konfigurationen så här:

Citat:

Löste problemet genom att portforwarda både på modemet (som också agerar router) och routern jag hade så det löste sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.