Använda airport express 1 som range extender

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Använda airport express 1 som range extender

Hej! Jag har precis skaffat ett 500 Mbit/s bredband med comhem med en Compal CH7284e router. Jag har bara ett problem nämligen att räckvidden på nätverket suger och räcker inte till hela lägenheten. Då kom jag på att jag har en gammal airport express liggandes hemma och tänkte att jag kunde använda den som extender. Hur ska jag få detta att funka, måste jag dra en ethernet kabel till den elr kan jag bara plugga in den? Ska jag återställa den elr hur gör jag? Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Den första Airport expressen hade bara 802.11g så frågan är om den är värd att fippla med, teoretisk maxhastighet blir ju 27Mbps som repeater, men annars http://www.maccomputerlessons.com/how_to_wirelessly_join_conn...
Det är det bättre att göra en accesspunkt av den för då blir det åtminstone 54Mbps.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Apr 2013

Repeaters suger alltid!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av mrqaffe:

Den första Airport expressen hade bara 802.11g så frågan är om den är värd att fippla med, teoretisk maxhastighet blir ju 27Mbps som repeater, men annars http://www.maccomputerlessons.com/how_to_wirelessly_join_conn...
Det är det bättre att göra en accesspunkt av den för då blir det åtminstone 54Mbps.

Så man måste alltså dra en ethernet kabel till den för att göra det och jag pallar inte dra en kabel genom hela lägenheten. Har du något tips på någon annan bra repeater som funkar utan att dra en ethernet kabel till den?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Zenadorn73:

Så man måste alltså dra en ethernet kabel till den för att göra det och jag pallar inte dra en kabel genom hela lägenheten. Har du något tips på någon annan bra repeater som funkar utan att dra en ethernet kabel till den?

En accesspunkt ansluts alltid med kabel, en repeater alltid med wifi, det är dess definitioner, en repeater halverar bandbredden och dubblerar latensen på wifi som bäst, det är pga arbetsprincipen.
Repeater bör man se som en sista utväg, kan du tex använda bättre antenner så är det alltid ett bättre val, om du har tänkt att köra trådlöst så bör du först och främst skaffa en accesspunkt/repeater som stödjer 802.11ac för att ens ha en teoretisk möjlighet att kunna ha nytta av 500Mbit, jag är skeptisk till att Compalen är så lämplig som första enhet då den saknar externa antenner och det kanske räcker att sätta en accesspunkt med seriösa antenner på samma ställe om du inte kan placera den närmare ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012