Optimala kortet för min processor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Nov 2006

Optimala kortet för min processor?

Hej!

Har köpt en begagnad burk för en billig slant, och tänkte få ut det mesta ifrån den utan att byta ut moderkort och processor.

Processorn som sitter i är en Phenom II X4 955 3,2 (Klockad till 3,5).
Nu tänkte jag då ersätta kortet som sitter i, vilket är ett GTX 460, för att försöka kräma ur det som går.

Jag har ingen satt budget, men är på jakt efter ett som inte bottleneckar min processor.
Spelen jag ska spela är lite av varje, så har ingen specifik referens där.

Några idéer? Har kikat nyfiket på en GTX 760.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av AnZienT:

Hej!

Har köpt en begagnad burk för en billig slant, och tänkte få ut det mesta ifrån den utan att byta ut moderkort och processor.

Processorn som sitter i är en Phenom II X4 955 3,2 (Klockad till 3,5).
Nu tänkte jag då ersätta kortet som sitter i, vilket är ett GTX 460, för att försöka kräma ur det som går.

Jag har ingen satt budget, men är på jakt efter ett som inte bottleneckar min processor.
Spelen jag ska spela är lite av varje, så har ingen specifik referens där.

Några idéer? Har kikat nyfiket på en GTX 760.

Tack på förhand!

Jag tycker min kombination går rätt bra, Phenom II 940 @3.5 och GTX 570 i SLI. Men vet inte om du söker gamla eller nya kort men det ger ju grym prestanda ökning mot 1 GTX 460. Dessutom är dom billiga!

Tröttnat på att ha signatur

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
!= Fjollarp
Registrerad
Okt 2013

Alltså.. I.o.m. att alla andra kort bleknar mot GTX 970 på alla sätt, inklusive prisvärdhet, så skulle jag köpt ett sådant och uppgraderat processor om inte allt för lång tid. Men det kanske blir för dyrt?

Da´Russian Stallion här på forumet som sitter på en Phenom 2 X6 1055t @3.8 Ghz bytta sina GTX 460 SLI mot ett 970 och märkte en stor skillnad. Skrevs lite om det i denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1331321-byta-1090t-mot-fx8350/

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa trådstarten någonsin.

Asus F556UQ: i5-6200U, GT 940MX, 8GiB DDR4, 512GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Nov 2006

imjohannes5670

Tack för svaret! Jag söker något som kan pressa burken så långt det går utan att processor chokar. Har för avsikt att lira de lite nyare spelen på så bra inställningar som möjligt

Min budget ligger alltså i spannet 1000kr - 3000kr för att nu sätta en rimlig siffra. Men vill inte fläka upp plånboken för något som kraftigt hålls tillbaka av min processor.

@MakeCoke.

Det blir lite dyrt dessvärre Tanken är att jag ska bygga en ny burk om ett halvår ungefär. Denna burk är bara en transportsträcka, och vill ha så bra kräm som möjligt då jag spelar en del.

När jag bygger en ny dator så blir det över ett nytt grafikkort, så jag behöver inte framtidssäkra detta köp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Klocka processorn lite mer ungefär till 4GHz med en bättre kylare än stockkylaren och dra upp CPU-NB ungefär till 2.6GHz så klarar du dig bra men jag skulle inte köpa något kraftigare än GTX 760 eller GTX 770 till den processorn. Phenom II mår bättre av CPU-NB överklocks.

1090T | NH-U9S | GA-MA770T-UD3P | GTX 960 | 8 GB DDR3 | MX300 275 GB
Asus Book T100HA-FU029T | x5-Z8500 | 4 GB DDR3 | 64 GB
iPod 16GB 7th generation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
!= Fjollarp
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av AnZienT:

imjohannes5670

Tack för svaret! Jag söker något som kan pressa burken så långt det går utan att processor chokar. Har för avsikt att lira de lite nyare spelen på så bra inställningar som möjligt

Min budget ligger alltså i spannet 1000kr - 3000kr för att nu sätta en rimlig siffra. Men vill inte fläka upp plånboken för något som kraftigt hålls tillbaka av min processor.

@MakeCoke.

Det blir lite dyrt dessvärre Tanken är att jag ska bygga en ny burk om ett halvår ungefär. Denna burk är bara en transportsträcka, och vill ha så bra kräm som möjligt då jag spelar en del.

När jag bygger en ny dator så blir det över ett nytt grafikkort, så jag behöver inte framtidssäkra detta köp

Jag tycker i så fall att du ska köpa ett 970. Om du köper ett 760 får du t.ex. köra på medium med oftast 60+ FPS med dippar ibland när processorn säger nej. Med ett 970 för du samma FPS på t.ex. ultra.

970 lär inte sjunka mycket i pris på ett halvår och något bättre lär inte lanseras. Pengar i sjön att köpa nåt annat nu för att sedan byta ut det om ett halvår. Nej, köp ett 970 nu och i så fall ett till till den nya datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa trådstarten någonsin.

Asus F556UQ: i5-6200U, GT 940MX, 8GiB DDR4, 512GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av AnZienT:

imjohannes5670

Det jag spelat med fulla grafikinställningar är :

Cod4 (Max 333fps, men har låst på 125.) , Mw2 (ca90fps), BO (ca90fps) , Mw3 (ca90fps)
Payday 2- Ej mätt fps men flyter på bra
Skyrim - fps 60+. 60 som lägst, beror på var man är.
Medal Of Honor : Warfighter - ca 100 fps
Assassins Creed 1, 2, Brotherhood, Revelations. (Ej mätt)

EDIT: Du kan gå in på game-debate.com söka på ett spel, skriva in komponenter och se på ett ungefär vart du ligger prestandamässigt

Tröttnat på att ha signatur