Permalänk

Akut behov av ny kylare!

Hallå glada pågar över interlink!
Här sitter man, på en söndagkväll och lirat lite spel i väntan på det nya CoD som landar imorgon.
Vad händer då? Jo min CPU-kylare slutar fungera och alla mina fyra kärnor ligger runt 100grader.
Jag är alltså i behov av en ny kylare asap och skulle vilja ha lite hjälp.
Här finns alla komponenter etc.

MK ASRock Z77 EXTREME4 Z77, ATX
Mon Acer 24" G246HLBbid
HD1TB Seagate SATA 6Gb/s 64MB
SSD 128GB Samsung SATA 2.5'', 830-Series, Basic
Crucial Ballistix Sport 1600MHz 2x4GB
CPU Core i5 3570K 3,4Ghz
GK PCIe Asus GeForce GTX680 DC2
Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling
Nätagg FSP Aurum 650W 80 Plus Gold Modular
Kab Fractal Design Define R4 Black Pearl
DVD±RW Samsung 22X DL Ner o,retail,svart/silver/vit
Windows®7 Home Swe 64-bit Single OEI, SP1

Tack så hjärtligt på förhand !
Sven Ripa

Permalänk
Medlem

Du har inte kvar någon stockkylare du kan slänga dit? Vad menar du med "sluta fungera" fungerar inte fläktarna, eller visar CPU`n 100 grader konstant?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk

Graderna på kärnorna ligger och pendlar mellan 98-105 grader ungefär.
Aldrig haft problem med det förut. Datorn började lagga och stängde av sig själv utan en bluescreen.

Permalänk

gå/åk till nån lokal handlare å köp nått i morn? torde gå fortare än att beställa me posten (1-3 dagar leverans dvs tidigast tisdag.)

nån random modell större tornluftkylare borde fungera ypperligt om du inte kan klocka ner den till stock och köra stockkylaren tillfälligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av '[VF:

SvenRipa;14983250']Graderna på kärnorna ligger och pendlar mellan 98-105 grader ungefär.
Aldrig haft problem med det förut. Datorn började lagga och stängde av sig själv utan en bluescreen.

Rengjort kylaren och kontrollerat kylarens plastpins? (inte ovanligt att dessa går sönder) EDIT: Läste fel, trodde du hade stockkylare.

Ny kylare: Budget och ska du överklocka?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Slutade pumpen att fungera eller fläkterna? har du nån garanti kvar på delarna?

Permalänk
Skrivet av Kent:

Rengjort kylaren och kontrollerat kylarens plastpins? (inte ovanligt att dessa går sönder)

Ny kylare: Budget och ska du överklocka?

rengöring borde inte behövas plötsligt utan komma mer krypande över en längre period. vill inte ens tänka på hur dammigt du har det om de plötsligt går från normala säg 50°c till 100°c plötsligt a la gippa ner en driva damm i kylaren...

tippar nog snarare på trasig fläkt/ar, trasig fästanordning som du säger, eller trasig pump.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

rengöring borde inte behövas plötsligt utan komma mer krypande över en längre period. vill inte ens tänka på hur dammigt du har det om de plötsligt går från normala säg 50°c till 100°c plötsligt a la gippa ner en driva damm i kylaren...

tippar nog snarare på trasig fläkt/ar, trasig fästanordning som du säger, eller trasig pump.

Läste helt fel, trodde TS hade en stockkylare. Hade faktiskt tagit bort inlägget, men du hann citera Troligen är det en trasig pump eller nåt med strömförsörjningen till pumpen.

TS: Har du kopplat pumpen antingen direkt till molex eller ett ej reglerbart fläktuttag? Mixtrat nåt med bios eller t.ex. fanspeed?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Vilka fästen är det ni syftar på?
Fläkten går för fullt men när jag lägger ett finger på pumpen så är den glödhet!
Om vi säger att budgeten sträcker sig till 800-900 kr, har ni några tips?

Permalänk

Jag ha inte ändrat någonting på de snart tre åren jag haft datorn. Det kom helt enkelt väldigt plötsligt och utan förvarning!

Permalänk
Medlem

Detta stod på deras support sida
http://support.antec.com/support/discussions/topics/100003074...

kuhler h2o 620 pump
Craig Campbell
started a topic 4 months ago

Had a crash a couple of days ago. Trouble shooting found my cpu temps going through the roof (90 + degrees and rising until I shut down). Have a h20 620 fitted which has been working amazingly since installed. Idle around 35deg/ under load - mid 50's. I am guessing that maybe the pump has stopped working. All connections ok. Hose in is hot whilst radiator is still cool and so is return hose. Can anyone tell me how to tell if the pump is still working. I tried touching the back of the pump housing and there is a slight (very) vibration but that could be coming from one of the other fans.
Appreciate any help. Unit is under 2 years old. so still under warranty I guess.

Patrick Solamo
said 4 months ago

Thank you, the pump impeller is probably stuck or not working properly. Sometimes it get damaged from the heat. Please go ahead and submit a ticket and we can RMA your unit.

Thank You

Permalänk
Medlem

jag har en noctua nh-d15 som jag är as nöjd med men hört att cooler master hyper 212 evo är jävligt bra för priset dock kan jag bara uttala mig om min 1150 intel 4770k som inte är överklockad

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av '[VF:

SvenRipa;14983305']Vilka fästen är det ni syftar på?
Fläkten går för fullt men när jag lägger ett finger på pumpen så är den glödhet!
Om vi säger att budgeten sträcker sig till 800-900 kr, har ni några tips?

om pumpen är jättevarm kan det bero på

Att den inte snurrar som den ska dvs ha fastnat/vara trasig/gå trögt/ och där med matas motorspolen med massa ström för att försöka få upp hastigheten på den och motorspolarna blir varm av detta + massa värme från 100°c cpu som sprids upp i pumphuset.

med budget upp till 900:- så valfri tornkylare från länken till swecs test ovan som passar dig i princip alla tornare som är med kostar under 900:- om inte t.om. alla.

fördel med stora tornkylare är inget vatten som kan börja läcka eller pump som kan pajja och även om fläkten skulle pajja på en större tornare så brukar de oftast gå att köra tillfälligt passivt med lite högre temps om man har någorlunda ok cirkulation i chassit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Köpte denna för några dagar sedan(Priset ligger på 599 kr), och den kyler min AMD FX 8320 bra och pumpen är tyst jämfört med Corsair H60.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/enermax-...

Permalänk

Tack så mycket för alla tips och svar på mina frågor! Ska försöka få tag på en tornkylare imorgon om det finns hos närmaste butik!