Byte av grafikkort, drivrutiner "försvinner" ibland vid omstart men korten verkar fungera bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerhaninge
Registrerad
Apr 2011

Byte av grafikkort, drivrutiner "försvinner" ibland vid omstart men korten verkar fungera bra.

Tjena SweC!

(Snälla läs hela, är desperat efter hjälp).
Del 1.

Jag har ett ganska stort problem här jag skulle vilja ha hjälp med. För ett par dagar sedan köpte jag 2st nya GTX 970 som jag installerade in i datorn. (borde säga att innan detta fungerade allt bra).
Jag la in korten, satte i två extra strömsladdar i PSU:n och satte i de nu fyra (2st per kort) strömsladdarna i korten, i med SLI bryggan, och på med datorn. Datorn startade utan Nvidia drivrutiner men tänkte bara att that makes sense eftersom jag har nya kort. Går in på deras hemsida och laddar ner drivrutinerna och kör "clean install", och startar om datorn efteråt.
Nu blir jag lite nervös dockdå när datorn startar hittar den fortfarande inga nvidia drivrutiner. Kör installationen igen men den misslyckas. Startar om igen och till min förvåning funkar nu drivrutinerna.
För att vara på säkra sidan så kör jag igång en ny clean install, men denna gång får jag bluescreen mitt i "removing old drivers" processen. Startar om datorn, försöker ännu en clean install, startar om och allt funkar som det ska.

Del 2.

Dock får jag inte vara glad länge då jag snart upptäcker att nästan varannan gång jag startar om datorn, så finns det inga nvidia drivrutiner. Som om det var en 50/50 procent chans att de inte hittas. (datorn startar i 800x600 upplösning och jag har ingen Nvidia control panel på skrivbordet). Jag går in på device manager för att se om datorn ens hittar korten och ja, dom finns där. Dock så har dom ett uppropstecken bredvid och felmeddelandet när jag öppnar egenskapar är "Windows cannot load the device driver for this hardware. The driver may be corrupted or missing. (Code 39)". Jag läser runt lite och provar Display Driver Uninstaller, då det kan finnas gamla drivrutiner kvar som stör. Startar om, går in i safemode och kör DDU. Startar om datorn och kör förhoppningsvis min sista Nvidia clean install. Startar om datorn ett par gånger och drivrutinerna försvinner aldrig. YES!

Del 3.

Då jag nu tror problemet är löst börjar jag leka runt med mina nya grafikkort. Sätter på SLI, byter till 144hz med mina två nya Benq xl2420z skrärmar och sätter igång 3d mark. Får mellan 13 000-14 000 poäng, jävligt mycket mer än vad jag fick med mitt 770. Startar StarCitizen och det flyter på jävligt bra.
Dock räcker inte glädjen länge då efter en omstart så är Nvidia drivrutinerna borta igen. och 50/50 chansen fortsätter.
Nu börjar jag med lite serious troubleshooting. Jag provar att ta ut korten och sätta i dem igen, kolla strömsladdarna, ta ut SLI bryggan, bara starta med en skärm, byta tillbaks till 60hz men inget verkar fungera. Tillslut kopplar jag ur alla hårddiskar förutom min ssd, kopplar ut allt onödigt i datorn utom mus och tangentbord, och väljer att ominstallera Windows 7.

Del 4.

Ominstallationen går bra och jag börjar köra igång lite installationer. Startar om datorn ganska många gånger och allt funkar. (bör dock säga att jag troooor att svartskärmen när datorn går från windows ikonen till login skärmen är ett par ögonblick för lång, men inte säker). Stänger av datorn igen och sätter i mina hårdisskar (2st). (tog ut dem så att de inte skulle vara i under windows installationen). Startar och det funkar fortfarande men nästa gång jag sätter på datorn, så är problemet tillbaks. Har tills nu undvikit att tro att det är fel med själva korten men då jag nu helt har uteslutit ett mjukvarufel så börjar jag ta ut korten. Tar ut det andra och låter det första vara kvar, och det bör nämnas att jag efter ganska många omstarter INTE lyckades få "drivrutinsfelet" på NÅGOT av korten, så fick jag ett annat problem på BÅDA korten (när jag testade de separat). En gång vardera hände de att jag satte på datorn, det går ca 10sek utan att skärmen sätts på, datorn stängs av, sätts på igen efter ett par sekunder och startar normalt. Nu sätter jag i mitt gamla 770 igen och direkt när jag startar har jag inga nvidia drivrutiner. Nu är jag dock inte säker om det borde vara så eller ej, då tekniskt sett har jag ju drivrutinerna till mina 970 kvar men de är väl exakt samma drivrutiner till båda korten?.

Slutsats.

Nu sitter jag här med mitt gamla 770 igen och försöker få tillbaks problemet, har startat om ganska många gånger men det funkar. men som jag sa förut TROR jag att det tar lite för lång tid mellan windows ikonen och login skärmen, som om det tar lite för lång tid att ladda något.

Jag är ganska säker på att det inte är min PSU då den räcker gott och väl, och när drivrutinerna väl har laddats korrekt så funkar allt EXAKT dom det ska. kan spela krävande spel, 3d mark fick jag grymma poäng på osv. Tror inte heller det är fel på korten av samma anledning dom ovan.

Vad i helvete är det för problem jag har? :/

HJÄLP.

Cooler master HAF-X | Asus p8z68-v GEN3 | Intel i5 2500k @ 4.5Ghz | Sapphire R9 Fury | Corsair vengeance 16GB (4x4) | NZXT Hale90 850W | samsung SSD 840 PRO 256GB | Corsair SSD force gt 120GB | Seagate barracuda 2TB 7200 rpm |