Bredbandsbolaget, för bra för att vara sant?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kex:

jag behövde ett temporärt mobilt bredband när jag renoverade min lägenhet i 2 månader. ringde bbb och en säljare sålde på mig ett abonemang utan max gräns. det visaade sig såklart vara skitsnack och jag åkte på att fylla på surf på abonemanget för 800 kr första månaden (var tvungen att kunna jobba). så akta dig för bbb.

Borde ju gå att få tillbaka pengar för att man blivit lurad? Bara hört skit om BBB...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrotnisse92:

Sen att routern ni får är ganska mycket skit är en annan sak.. Och den bör man inte brygga. Men åh andra sidan så är det ju bara ett mobilt bredband. Kan ni inte få adsl från telia?

aa den lär ju garanterat va piss! nej de kan vi inte :/ dom kan endast leverera mobilt bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

aa den lär ju garanterat va piss! nej de kan vi inte :/ dom kan endast leverera mobilt bredband

Då är min uppfattning att det bästa ni kan göra är att testa det här mobila bredbandet och se hur det funkar. Ingen bindningstid ger goda förutsättningar. Men det är förutsatt att ni har 4g täckning. Dock konstigt när ni inte ens kan få adsl. Men ni lär ju bo vid någon avvecklad telestation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrotnisse92:

Då är min uppfattning att det bästa ni kan göra är att testa det här mobila bredbandet och se hur det funkar. Ingen bindningstid ger goda förutsättningar. Men det är förutsatt att ni har 4g täckning. Dock konstigt när ni inte ens kan få adsl. Men ni lär ju bo vid någon avvecklad telestation.

Enligt BBBs hemsida har vi 4G's täckning med hastighet upp till 32MB/s så aa ska testa och är det så att vi märker att de inte är som dom säger är det endast en månad uppsägningstid, skulle inte va någon bindningstid så är ju inte fast med det i 1 år Fattar inte för enligt telias/BBB /Com hem så finns det möjlighet att få ADSL för dom som bor några 100 meter ifrån oss men ringde dom och sa våran adress och alla sa att dom ej hade möjlighet att leverera dit om vi inte skulle gräva från fastigheten till telestationen i närheten. Fastighetsskötarna som har hand om fastigheten visste inte ens om att det fanns telefonjack i huset så de känns som dom inte har nån koll och kan inte heller hjälpa. Kollade med ett lokalt företag som levererar ADSL men dom hade inte just vårat hus på gatan men alla andra hus kunde dom leverera till ... känns jäkligt skumt !

Permalänk
Medlem

Har du ens frågat Telia om ni kan få DSL? Bör inte vara något problem om det nu inte skulle råka vara fullt i telestationen. Stationer som inte kunde uppgraderas avveckla dem under de senaste åren. Så troligen kan man få ADSL om man kan få telefoni.

http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/4g-hemma.html
30GB/mån med 32Kbit/s efter gränsen som förmodligen beställts. Där ingår en D-link DWR-923 4G-router som du lånar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Har du ens frågat Telia om ni kan få DSL? Bör inte vara något problem om det nu inte skulle råka vara fullt i telestationen. Stationer som inte kunde uppgraderas avveckla dem under de senaste åren. Så troligen kan man få ADSL om man kan få telefoni.

http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/4g-hemma.html
30GB/mån med 32Kbit/s efter gränsen som förmodligen beställts. Där ingår en D-link DWR-923 4G-router som du lånar.

Vi kan inte få telefon av telia heller , inte tv heller det enda är mobilt bredband.
Har ringt dom och frågat och dom har själva sagt att enda lösningen för att få internet av dom är mobilt :/
Aa antar det också men isåfall säger jag upp det efter en månad

Permalänk
Medlem

Så länge det finns plats i skåpet utanför så kan ni nog ansluta er till telefonnätet utan större kostnad. Fast det hela blir fastighetsägarens ansvar i slutändan. Verkar inte som du undersökt möjligheterna i vilket fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Så länge det finns plats i skåpet utanför så kan ni nog ansluta er till telefonnätet utan större kostnad. Fast det hela blir fastighetsägarens ansvar i slutändan. Verkar inte som du undersökt möjligheterna i vilket fall.

?? har ju undersökt alla möjligheter och har ju sagt flera gånger att de enda dom säger är att skaffa mobilt bredband eller gräva från telestationen vilket inte är ett allternativ !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Så länge det finns plats i skåpet utanför så kan ni nog ansluta er till telefonnätet utan större kostnad. Fast det hela blir fastighetsägarens ansvar i slutändan. Verkar inte som du undersökt möjligheterna i vilket fall.

Vi kan inte få telefon för de finns ingen koppling mellan fastigheten och telestationen och därför är de inte bara gå ut och kolla skåpet utanför tyvär :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Vi kan inte få telefon för de finns ingen koppling mellan fastigheten och telestationen och därför är de inte bara gå ut och kolla skåpet utanför tyvär :/

Brukar finnas oanvända ledningar i gatan/området i telefonskåpen så det låter inte som ett svar att de skulle behöva gräva till telestation. Gräver gör man bara när det gäller fiber i dagsläget och då kopplar man inte upp en enskild fastighet direkt till telestation utan ett helt område på en gång, där varje fastighet kan ansluta sig mot att du betalar för inkopplingen och grävningen på tomten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Brukar finnas oanvända ledningar i gatan/området i telefonskåpen så det låter inte som ett svar att de skulle behöva gräva till telestation. Gräver gör man bara när det gäller fiber i dagsläget och då kopplar man inte upp en enskild fastighet direkt till telestation utan ett helt område på en gång, där varje fastighet kan ansluta sig mot att du betalar för inkopplingen och grävningen på tomten.

Okej aa förstår. Jadu har allefall ringt alla bredbandsbolag samt lokala internet leverantörer och alla säger att vi endast kan ha Mobilt bredband då huset inte är ihopkopplat med en telestation, antar att annars skulle dom se att det fanns kopplingarn emellan? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Okej aa förstår. Jadu har allefall ringt alla bredbandsbolag samt lokala internet leverantörer och alla säger att vi endast kan ha Mobilt bredband då huset inte är ihopkopplat med en telestation, antar att annars skulle dom se att det fanns kopplingarn emellan? :/

Fast det är ju det jag säger, att du inte undersökt möjligheterna att koppla in fastigheten i något nät. Det finns säkert möjlighet att ansluta kopparpar till nuvarande nät/kanalisation/skåp i området. Detta måste operatören t.ex. begära en offert eller göra en förfrågan för att undersöka möjligheterna till. Ingen du pratat med har undersökt möjligheten till anslutning utan bara kollat vad de kan erbjuda för tjänster till adressen över nuvarande infrastruktur, och vi har förstått att du bara har etern även om det funnits teleanslutning/jack tidigare.

När du talar lokala leverantörer, har orten några egna nät lokala bolag driftar eller vad menar du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Fast det är ju det jag säger, att du inte undersökt möjligheterna att koppla in fastigheten i något nät. Det finns säkert möjlighet att ansluta kopparpar till nuvarande nät/kanalisation/skåp i området. Detta måste operatören t.ex. begära en offert eller göra en förfrågan för att undersöka möjligheterna till. Ingen du pratat med har undersökt möjligheten till anslutning utan bara kollat vad de kan erbjuda för tjänster till adressen över nuvarande infrastruktur, och vi har förstått att du bara har etern även om det funnits teleanslutning/jack tidigare.

När du talar lokala leverantörer, har orten några egna nät lokala bolag driftar eller vad menar du?

Det finns ett lokalt företag som kan leverera internet och även hjälpa att koppla upp hushåll till närliggande telestationer ifall man inte har möjlighet till ADSL osv osv men dom kunde inte hjälpa , enligt han jag pratade med så sa han att den enda möjligheten att få något annat än mobilt bredband är att gräva... Har ringt Telia med fler och frågat om det inte går att lösa på annat sätt en mobilt, t.ex att man drar nån ledning eller om de finns nån gammal ledning som ligger som man kan koppla in och fått svaret att kolla med lokala företag, gräva eller mobilt ... Är inte så kunnig direkt så jag antar att det endast går genom mobilt eftersom alla företagen har sagt det Men kan inte du PMa mig vad jag ska fråga dom så ringer jag gärna igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Iofs så är det inget datatak om man tänker efter, bara att dom stryper hastigheten till näst intill noll, så han ljuger ju inte direkt...

Bara förvränger den lite. Men i mina ögon ljuger han för kunden.

Permalänk
Medlem

Nr 1 kan du inte få fiber satsa på nr 2
Nr 2 Kabel via tex Comhem / Tele2
Nr 3 ADSL / VDSL från Telia , Tele2, Universal med flera.
Nr 4 sista utvägen Mobilt bredband då de allt som oftast har ett tak de som brukar vara bäst är dock tre (3) dock 60GB som högst för strax under 500:-

Räcker 1Mbit finns universal Telecom Mobilabbonnemang med fri surf dock max hastighet på 1Mbit.
Abbonnemanget heter Surf för 77:- mån https://www.universal.se/mobiltelefoni/

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grabben_83a:

Nr 1 kan du inte få fiber satsa på nr 2
Nr 2 Kabel via tex Comhem / Tele2
Nr 3 ADSL / VDSL från Telia , Tele2, Universal med flera.
Nr 4 sista utvägen Mobilt bredband då de allt som oftast har ett tak de som brukar vara bäst är dock tre (3) dock 60GB som högst för strax under 500:-

Räcker 1Mbit finns universal Telecom Mobilabbonnemang med fri surf dock max hastighet på 1Mbit.
Abbonnemanget heter Surf för 77:- mån https://www.universal.se/mobiltelefoni/

Kan tydligen inte ha 1,2,3 :/ okej ska kolla det tack

Permalänk
Medlem

Jag har BBB 4G hoppade på ett erbjudande när 4g var nytt och bara fungerade i storstäder, jag tror att jag har fri surf. har aldrig fått någon begränsad hastighet trots att där går mycket "trafik" dock så köpte jag min dovado TINY själv i detta erbjudande.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Det finns ett lokalt företag som kan leverera internet och även hjälpa att koppla upp hushåll till närliggande telestationer ifall man inte har möjlighet till ADSL osv osv men dom kunde inte hjälpa , enligt han jag pratade med så sa han att den enda möjligheten att få något annat än mobilt bredband är att gräva... Har ringt Telia med fler och frågat om det inte går att lösa på annat sätt en mobilt, t.ex att man drar nån ledning eller om de finns nån gammal ledning som ligger som man kan koppla in och fått svaret att kolla med lokala företag, gräva eller mobilt ... Är inte så kunnig direkt så jag antar att det endast går genom mobilt eftersom alla företagen har sagt det Men kan inte du PMa mig vad jag ska fråga dom så ringer jag gärna igen?

Nej, vill du diskutera så gör det i tråden. Det finns många sätt att ansluta sig till olika nät, koppar, fiber eller stadsnät av olika slag som kommunerna är ansvariga för o.s.v. Finns det inga koppartrådar fram till huset så måste det såklart grävas fram till vägen där det finns telefonskåp eller liknande (vart nu skåpen finns), alltså koppla dig till telestation vilket i sig inte betyder att de behöver gräva genom hela bygden för det går kablar i marken redan. När det gäller anslutningar kan man inte bara gissa lite i telefon, de måste göra en förfrågan hos de som är ansvariga för kopparaccess, kabeltvnätet, fibernätet, eller lokala stadsnätet (som du inte svara på om det finns något), inte de som är operatörer och ansvariga att leverera tjänsten. De kan inte leverera tjänster fören det finns något nät, eget eller något de agerar operatör inom. Även om operatören bygger eget så är det ju kundtjänst du pratar med, inte de som är ansvariga för att ansluta fastigheter.

Utbyggnad av fiber sker såklart bara där det är lönsamt och intresse finns så det är ofta inget ett enskilt hushåll kan styra eller bestämma när det vill ansluta sig.

Finns det inga kablar och det är omöjligt att gräva några meter och betala anslutningsavgifter så är det såklart etern som gäller. Då går det ju inte att förvänta sig något annat svar. PTS kan bara hjälpa dig och meddela behov av utbyggnad till vissa operatörer om du inte ens kan få 1Mbit via mobila nätet. Ibland finns det också lösningar som kommun har upphandlat. Ska en fastighet anslutas så måste ju såklart fastighetsägaren intressera sig för det och bestämma sig för detta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon175067:

Kan tydligen inte ha 1,2,3 :/ okej ska kolla det tack

Du skulle kunna kolla om det finns något nergrävt i närheten av huset, gör en förfrågan via Ledningskollen, det kanske inte visar allt men har Skanova eller nått annat komunalt eller större bolag nått i marken borde du få reda på det.

https://www.ledningskollen.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade 4G från BBB för 3-4 år sedan, och då vad det obegränsat för 400kr i månaden med bindningstid på 1,5 år. det blev tak på det när jag skulle förnya minns jag, men de kanske har återgått till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Min dotter hade BBB medan hon pluggade i Umeå. När hon var klar med studierna sade hon upp avtalet i god tid och drog till Afrika som volontär. Jag fick ta hand om hennes post. Fakturorna från BBB bara kom hur jag än ringde och mejlade. Ville inte ha med kronofogden att göra så jag betalade alldeles för många gånger. Jag blev med tiden tillräckligt elak så dom gav sig till slut. Så akta Er noga för Bredbandsbolaget.

Bredbandsbolaget är ägt av Telenor. Dom asen har jag haft att göra med, aldrig mer.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

är det detta paket du pratar om? http://www.bredbandsbolaget.se/mobilt-bredband/m-12-mobil-wif... där ingår det bara 12 gig, spelar ingen roll vad en försäljare säger, läs på deras hemsida istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

är det detta paket du pratar om? http://www.bredbandsbolaget.se/mobilt-bredband/m-12-mobil-wif... där ingår det bara 12 gig, spelar ingen roll vad en försäljare säger, läs på deras hemsida istället.

Eftersom han pratade om 360kr så är det snarare http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/4g-hemma.html som är 30GB/mån för 369kr/mån. Det är 32 kbit/s efter trafiktaket från både telenors egna och deras dotterbolag bbb som går via telenors nät. I praktiken blir du tvungen att köpa extra trafikdata när den tar slut. Sen beror det ju på vad man ska använda det till. Nöta igenom säsonger av TV-serier på Netflix är uteslutet, men betala räkningar och lyssna på Spotify går ann.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Nej, vill du diskutera så gör det i tråden. Det finns många sätt att ansluta sig till olika nät, koppar, fiber eller stadsnät av olika slag som kommunerna är ansvariga för o.s.v. Finns det inga koppartrådar fram till huset så måste det såklart grävas fram till vägen där det finns telefonskåp eller liknande (vart nu skåpen finns), alltså koppla dig till telestation vilket i sig inte betyder att de behöver gräva genom hela bygden för det går kablar i marken redan. När det gäller anslutningar kan man inte bara gissa lite i telefon, de måste göra en förfrågan hos de som är ansvariga för kopparaccess, kabeltvnätet, fibernätet, eller lokala stadsnätet (som du inte svara på om det finns något), inte de som är operatörer och ansvariga att leverera tjänsten. De kan inte leverera tjänster fören det finns något nät, eget eller något de agerar operatör inom. Även om operatören bygger eget så är det ju kundtjänst du pratar med, inte de som är ansvariga för att ansluta fastigheter.

Utbyggnad av fiber sker såklart bara där det är lönsamt och intresse finns så det är ofta inget ett enskilt hushåll kan styra eller bestämma när det vill ansluta sig.

Finns det inga kablar och det är omöjligt att gräva några meter och betala anslutningsavgifter så är det såklart etern som gäller. Då går det ju inte att förvänta sig något annat svar. PTS kan bara hjälpa dig och meddela behov av utbyggnad till vissa operatörer om du inte ens kan få 1Mbit via mobila nätet. Ibland finns det också lösningar som kommun har upphandlat. Ska en fastighet anslutas så måste ju såklart fastighetsägaren intressera sig för det och bestämma sig för detta.

Okej förstår då, tack för svar !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Eftersom han pratade om 360kr så är det snarare http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/4g-hemma.html som är 30GB/mån för 369kr/mån. Det är 32 kbit/s efter trafiktaket från både telenors egna och deras dotterbolag bbb som går via telenors nät. I praktiken blir du tvungen att köpa extra trafikdata när den tar slut. Sen beror det ju på vad man ska använda det till. Nöta igenom säsonger av TV-serier på Netflix är uteslutet, men betala räkningar och lyssna på Spotify går ann.

ok, för jag gick in på fliken mobilt bredband, medans du gick in på bredband, därför hittade jag inte det du länka.