Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Okt 2001

Hårdvarukryptering av SSD

Hittade det här inspirerande klippet om hårdvarukryptering av Intels SSD:er.

https://www.youtube.com/watch?v=DV5zuDF6MIw

Finns det någon standard mellan tillverkare, så jag exempelvis kan kryptera en Intel-SSD med ett ASUS-moderkort? Kollade just efter nytt moderkort och vill gärna få med den här funktionen. Men när jag kollar i manualen för till exempel ASUS Z97-A finns inte ett ord om kryptering. Måste jag ha ett Intel-moderkort för att det ska funka med Intels SSD:er? Eller är funktionen så självklar idag att den inte ens nämns?

Antec P182 | Corsair TX650W | ASUS P6T SE | Intel Core i7 920 | Corsair 6GB DDR3 XMS3 Dominator PC12800 1600MHz | ASUS Geforce GTX 660 OC 2GB | Intel 520 240GB SSDSC2CW240 | 2 x Samsung SpinPoint F1 1TB | 1 x Western Digital WD Black WD2002FAEX 2TB | Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2008

"When you do software based encryption ... that is more likely to be cracked"
Totalt bullshit. Mjukvarukryptering är minst lika säkert som dessa hårdvarubaserade lösningar. Jag skulle aldrig lita på en lösning som denna eftersom implementationerna oftast inte granskats av experter och implementationerna ofta är gjorda av idioter. Det var t.ex. en annan hårddisk med liknande hårdvarukryptering som lovade 265-bits AES men det visade sig bara gälla masterkeyn. Själva datan var "krypterad" med xor kryptering vilket är trivialt enkelt att knäcka även utan masterkeyn. Du har ingen aning om vilka brister eller bakdörrar det kan finnas i stänga implementationer som denna.

Skrivet av gustaf:

Finns det någon standard mellan tillverkare

Ja, ATA Security Feature Set som är del av ATA standarden.

Visa bios har buggig implementation av standaren och tolkar specialtecken i lösenorden på olika sätt. Det gör att en disk som låses i ett bios inte går att låsa upp i andra bios eller med annan mjukvara.