Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Nätverkskablar i nytt hus?

Undrar lite över vad man kan tänkas vilja ha för nätverkssladdar i ett nytt (sommar)hus?
Vanliga (oskärmade) cat6?

Som jag förstått det så leder skärmade kablar till:
1. Mycket stelare kablar.
2. Prestandaförluster om inte alla kablar och enheter i nätverket är skärmade (inte så troligt i ett hemmanätverk?) - annars agerar skärmen antenn istället.

Och med det sagt känns det ju som oskärmade kablar känns vettigt, vilket uteslutet cat 6a/7 (i alla fall vad jag sett), och om man ser till prisskillnaden är väl inte det någon förlust...
Kablarna ska ju gå i väggar och under huset etc. längsmed strömkablar, vilket jag inbillar mig inte borde vara något problem även för oskärmade kablar, eller?

Är det någon speciell kabeltyp man bör använda för sådant här? Såg LSZH (Low Smoe Zero Halogen), vilket knappt kostade något extra och verkade vettigt utifall det skulle börja brinna. Men något annat man bör tänka på?

En annan fundering är att det ska till en liten gäststuga som gärna ska inkluderas i nätverket. Strömkablar etc. ska gå genom marken och kabellängden blir under 100m. En tanke var att köra fiber enbart för att minska risken för blixtnedslag, vilket kanske mest vore fånigt och dyrt när strömkablarna ändå ligger precis bredvid?

Någon som har lite koll eller tankar?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av echo:

Undrar lite över vad man kan tänkas vilja ha för nätverkssladdar i ett nytt (sommar)hus?
Vanliga (oskärmade) cat6?

Som jag förstått det så leder skärmade kablar till:
1. Mycket stelare kablar.
2. Prestandaförluster om inte alla kablar och enheter i nätverket är skärmade (inte så troligt i ett hemmanätverk?) - annars agerar skärmen antenn istället.
Och med det sagt känns det ju som oskärmade kablar känns vettigt, vilket uteslutet cat 6a/7 (i alla fall vad jag sett), och om man ser till prisskillnaden är väl inte det någon förlust...
Kablarna ska ju gå i väggar och under huset etc. längsmed strömkablar, vilket jag inbillar mig inte borde vara något problem även för oskärmade kablar, eller?
Är det någon speciell kabeltyp man bör använda för sådant här? Såg LSZH (Low Smoe Zero Halogen), vilket knappt kostade något extra och verkade vettigt utifall det skulle börja brinna. Men något annat man bör tänka på?
En annan fundering är att det ska till en liten gäststuga som gärna ska inkluderas i nätverket. Strömkablar etc. ska gå genom marken och kabellängden blir under 100m. En tanke var att köra fiber enbart för att minska risken för blixtnedslag, vilket kanske mest vore fånigt och dyrt när strömkablarna ändå ligger precis bredvid?
Någon som har lite koll eller tankar?

Skärmade kablar ska du inte använda, om du inte vet exakt vad du håller på med, utan kör vanliga oskärmade.
Ex: https://www.dustinhome.se/product/5010621564/utp-cat6-unshiel...
Finns även en mer tålig kabel med bättre ytskikt om du ska dra under huset (dvs under golvet, eller liknande så fukt påverkar kabeln osv)
Ex: https://www.dustinhome.se/product/5010660545/utp-cat6-unshiel...

Ska du ha kabel mellan hus så är det fiber som gäller i främsta hand, det handlar inte om att "minska risken för blixtnedslag" utan att minska konsekvensen av dessa blixtnedslag, annars så kan du använda en trådlös länk mellan husen.
Men ska det ändå grävas ner elkabel så är ju inte kostnaden så stor att lägga ner 1 eller 2 st slangar för att kunna dra kabel igenom i efterhand (oavsett om du väljer att dra CAT* kablage, eller fiberkablage genom dem).

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Tusen tack! Har kollat runt lite mer själv också och alla säger typ samma sak så är skönt att inte ha motstridiga uppgifter

Fiber verkade inte vara så dyrt som jag trodde heller, inte för att jag har någon egentlig koll på vad som är vettigt men så specialla prylar kan jag inte tänka mig att det behövs. Men såg inga kablar som såg lite tåligare ut, de kanske inte är lika känsliga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Jobbar med detta. Håller helt med PowerNet inlägg ovan. Lycka till!

Vattenkylt: 650D # 2600K @ 4,8GHz # P8P67 Pro # Vengance LP 1600MHz 8Gb #
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 # Neutron 256Gb # WD Green 2TB*2 Raid0 # AX850W # ASUS ROG Swift
Citera så hittar jag tillbaka.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av echo:

Tusen tack! Har kollat runt lite mer själv också och alla säger typ samma sak så är skönt att inte ha motstridiga uppgifter

Fiber verkade inte vara så dyrt som jag trodde heller, inte för att jag har någon egentlig koll på vad som är vettigt men så specialla prylar kan jag inte tänka mig att det behövs. Men såg inga kablar som såg lite tåligare ut, de kanske inte är lika känsliga?

Hej!

Ne, fiber är inte så dyrt om man ser till själva kablaget. Finns att köpa färdiga med kontakter, som är lämpliga för att läggas direkt i slang om man så skulle vilja.
T.ex. hos Direktronik ( http://www.direktronik.se/ ) så kan man beställa typ av kabel, längd, olika kontakter allt efter behov och de gör i ordning det åt dig.
Visst, det blir något dyrare än att köpa färdiga hos ex Dustin, eller annan butik.

Så förslagsvis, inne i huvudhuset så drar du kablage med vanligt CAT6, och väljer den typen som är lämpligast för hur du ska dra den (den lite tjockare om du ska ha ute med bättre hölje) och till uthuset så samtidigt som elkabeln dit ut dras, så lägger du/ni ner 1 eller 2 st extra slangar, för att kunna dra annat kablage i i framtiden, alltid bra att lägga ner 1 extra slang utöver det man tänkt använda för framtida eventuella behov. Och när du börja få klart inne så kan du sedan dra igenom fiberkabel genom slangen, sätta upp en fiberkonverterare i uthuset, och samma inne i huvudbyggnaden. Och eftersom du även ska dra elkabel ut till uthuset, så är det ju bra om du samlar allt inne i t.ex. ett förråd inne i huvudbyggnaden, där säkringar/elcentral sitter, och där du kan montera upp väggstativ med hylla för fiberconverter eller liknande.

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||