Permalänk
Medlem

fiber LAN 2 och LAN 1 med

jag hoppas ni har en lösning:S

jag fick fiber idag, och i går så drog jag alla cat5e, men nu så berätta han som kopplade in de,
Lan 1 Data
lan 2 TV
lan 3 tele

jag har ju inte dragit separata kablar för tv, utan min tanken var att in med en kabel i fiberboxen till min patchpanel å sen är de klart, å sedan bara ta en nätverkskable från ett utag in i tvboxen.

så i värsta fall så kommer behöva att dra om 2 st kablar, vilkent är lite omständigt då alla kablar är samma färg, så det är svårt att hålla isär TV å Data.

går det att lösa på något, så man kan anväda patchpanel för både data å tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

jag hoppas ni har en lösning:S

jag fick fiber idag, och i går så drog jag alla cat5e, men nu så berätta han som kopplade in de,
Lan 1 Data
lan 2 TV
lan 3 tele

jag har ju inte dragit separata kablar för tv, utan min tanken var att in med en kabel i fiberboxen till min patchpanel å sen är de klart, å sedan bara ta en nätverkskable från ett utag in i tvboxen.

så i värsta fall så kommer behöva att dra om 2 st kablar, vilkent är lite omständigt då alla kablar är samma färg, så det är svårt att hålla isär TV å Data.

går det att lösa på något, så man kan anväda patchpanel för både data å tv?

Den enda vettiga sätter jag kan tänka mig är att ha två switchar med VLAN. Då kan man använda VLAN för att separera data och tv (och tele för den delen också).

Anledningen till att du måste ha minst två är att den första är vid fiberboxen för att "tagga" på VLAN och den andra är vid tvn för att plocka ut det VLANet för tv. Data kör du däremot "otaggat" och kan användas överallt utan någon VLAN-kunnig switch.