Permalänk
Medlem

BCLK på x99 med 5820k

Hej,

Jag ber om ursäkt om detta är frågat förrut, hittade inget i forumet.

Kan nån förklara för mig vad det är förd skildnad att köra tex 125*34 istället för 100*43 när man klockar processorn?

Båda fungerar nämligen lika bra för mig.

Jag har nånstans i bakhuvudet att man aldrig nånsin ska röra busclock, utan att den alltid skall vara på 100 mhz

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om jag inte misstar mig så har du klockat dina minnen till 2400(?) om du kör 125*34. Prestanda skillnaden borde inte vara något.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Hmm

Osäker, har inte tänkte på det. Men mina minnen ska klars 2666, och bios är inställd på det också.

Skrivet av pAcKiE:

Om jag inte misstar mig så har du klockat dina minnen till 2400(?) om du kör 125*34. Prestanda skillnaden borde inte vara något.

Permalänk
Medlem

Då skulle jag tror det är det som gör skillnaden i basklock, för om du kör minnena via XMP så blir det 125 eller något i basclock. Är inte jätteinsatt just nu men det är vad jag har förstått det som.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Avstängd

Pa dom flesta moderkort sa maste man anvanda 125BCLK for att anvanda minnen snabbare an 2666MHz. Vissa moderkort har dock mojligheten att anvanda 100BCLK, till exempel Asus Rampage V Extreme. Det ar ingen storre skillnad mellan dom. 100BCLK kan upplevas som stabilare.

Permalänk
Medlem

Ja på x99 så styr det väl bara procesorn?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob