Vad behövs till min trådbundna nätverksinstallation

Permalänk
Medlem

Vad behövs till min trådbundna nätverksinstallation

Har planerat att sätta tre st dubbla cat6 datauttag i en lokal där de idag bara finns wifi att tillgå. Internet är via adslmodem
Har fått en bekant att hjälpa mej dra kabel o montera uttagen med hjälp av befintliga rör i väggar osv. Varför ja vill ha gigabit standard till ett adsl system är bara för att de inte kostar speciellt mycket mer ändå...

Han är elektriker och föreslår att man sätter dessa tre uttag i rummen som ska ha dem. Sedan dra kablarna o sätter tre uttag i andra änden av kablarna också alltså vid kopplingspunkten i ett elcentral-rum. Sedan tyckte han att man har patchkabel mellan dessa tre uttag i elcentralen och pluggar i switch och routern.

Min fråga är: Behövs de ändå en patchpanel och switch i detta fall eller räcker de med routern? Jag vill ha tillgång till internet i alla uttag i rummen, inte bara lan alltså.

För kör man bara routern så blir alla lan-portar upptagna i en vanlig router som har kanske 6 lan portar?

Visa signatur

- Alenox -

Permalänk
Medlem

Kör in routern i en switch. Sedan alla dina andra uttag i switchen. Då får du internet till allt.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Om man sätter uttag i elrummet behövs ingen patchpanel. Fast snyggast hade vart en sådan här patchbox. Du har ändå inget rack att sätta en panel i. Om du har 6st (eller så många uttag du vill patcha upp) portar på routern behöver du ingen switch. Annars köp en enkel switch.

Permalänk
Medlem

okey och då sätter ja en patchkabel mellan routens Lan-port och switchen då så är allt löst?

Visa signatur

- Alenox -

Permalänk
Skrivet av Alenox:

okey och då sätter ja en patchkabel mellan routens Lan-port och switchen då så är allt löst?

Japp! Och som jocke92 skrev, har du tillräckligt många LAN-portar i routern behöver du ingen switch heller. Då fungerar routern som switch.